Hlavní obsah
Lidé a společnost

Diskuse u článků mohou být masakr. Do slušnosti mají někdy daleko

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pexels.com

Čtenářka. Ještě v posteli přečetla po ránu pár článků a odeslala několik příspěvků do diskuse.

Když jsem napsal svůj první článek, myslel jsem si, že názory čtenářů mě nechají v klidu. Pak jsem otevřel diskusi. Chvilku jsem přemýšlel, jestli mám reagovat nebo ne. Sem tam ok, sem tam nadávka.

Článek

Přemýšlel jsem, kdo je autorem oněch řádků a co bylo motivem autorů a autorek. Více méně anonymně zaútočit? Možná. Nevím.

Kdyby nepsal, udělal by lépe

Máme svobodu slova. Ta je zaručena Ústavou. „Autor se snad úplně pomátl,“ dozvěděl jsem se v jedné z reakcí. Je pravda, že IQ jsem si před psaním článku nepřeměřoval a ani jsem nenavštívil žádného psychiatra, a tak nemohu vyvrátit pocit pisatele.

„Kdyby nepsal, udělal by lépe,“ tepala mě v jiném výkřiku nějaká paní, kterou jsem nikdy neviděl a ani o ní neslyšel.

Radost mně udělal naopak pán, který psal: „Konečně rozumné myšlenky,“ pochválil můj text. Alespoň nějaká pozitivní reakce, říkal jsem si. Mrknul jsem ještě na anketu, jaké jsou v ní výsledky.

Reagují v afektu

Ty podle mého názoru plně odpovídají rozložení společnosti. Nejde o jednotlivé výkřiky typu: „Á, to psal nějaký novinář bez mozku,“ (mozek snad nějaký mám a sem tam ho i používám), a tak jsem se uklidnil.

Jsem vlastně rád, že čtenáři mají možnost reagovat na cokoliv. Trochu větší radost by mně udělala jejich kultivovanost, ale to bych chtěl asi příliš. Většina lidí stejně reaguje v afektu a je úplně jedno, jestli v pozitivním nebo negativním.

Z čistě statistického hlediska jde o průměr společnosti, ve které žijeme. Někdo má pohodové sousedy a jiný ne. Nikdo si je vybrat moc nemůže. Je to úplně stejné jako s blízkými našich blízkých. Je jejich věcí, s kým žijí nebo nežijí. U nich se však zpravidla dokáže člověk trochu regulovat…

Čtenáře mám rád

Jakákoliv diskuse, které se člověk účastní, má z psychologického úhlu pohledu očistný charakter. Člověk může sdělit svůj názor více či méně veřejně, a tak přispívá svým názorem ke kultivaci veřejného prostoru. Jako autorovi je mně jedno, jestli si František Vomáčka myslí, že jsem bez mozku.

Anketa

Přispíváte do diskusí pod články na internetu?
Pravidelně. Mám pocit, že svět by měl znát mé názory.
0 %
Výjimečně. Nevím, jestli si někdo právě můj názor přečte.
100 %
Nikdy. I když rád/a čtu, psaní mě vůbec nebaví.
0 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovali 4 čtenáři.

Stejně jako je mně jedno, když Alena Vařilová napíše, že bych udělal lépe, kdybych nepsal. Beru každý názor jako zajímavý postřeh, i když se jím nemusím řídit, když nechci. Je však pravda, že občas mám pocit, že by diskutující mohl věnovat více energie k tomu, aby sám sedl ke klávesnici a napsal třeba článek i on.

Nalézání témat, o kterých se dá přemýšlet, je prací samo o sobě. Pokud ho kdokoliv najde, má jedinečnou možnost podívat se na něj z více stran a ukázat svůj úhel pohledu i ostatním. Své čtenáře mám tedy rád a dělá mně radost, když se rozhodnou překročit rámec diskuse a napíší něco také.

Od chvíle, co jsem napsal na portál Seznam Médium první článek, přibylo jich „z mého pera“ dalších 329.  A také 200 sledujících. Ty bych nejraději pozval někam na kus řeči. Možná někdy uspořádám online meeting. Co vy na to, vážení čtenáři?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz