Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Chiméra jménem gymply. Potřebujeme jich však více!

Foto: Jan Břížďala

Šprti. Elitáři. Přesně tyhle nálepky většině lidí naskočí, když se mluví o gymplácích. Jenže kolem gymnázií stále koluje nespočet mýtů – třeba ten, že jsou jen pro „nejchytřejší“ děti ve společnosti.

Článek

„Gymply“ nejsou žádným specifickým či samostatným typem školy, ale jedním z oborů středního vzdělávání. V České republice existuje pět variant gymnaziálního vzdělávání – čtyřleté, šestileté, osmileté, dvojjazyčné (bilingvní) a gymnázium se sportovní přípravou. Mnohé střední školy nabízejí vedle gymnaziálních oborů i další vzdělávací programy, od učebních po maturitní.

Zatímco gymnázia představují ryze všeobecné vzdělávání, ostatních středoškolské obory jsou součástí odborného školství. Na pomezí mezi těmito skupinami stojí lycea, kterých je v sedm typů – ekonomické, kombinované, pedagogické, přírodovědné, technické, všeobecné a zdravotnické.

Kapacity gymnázií a lyceí v kontextu českého školství

Čtyřletá gymnázia a lycea představuje v České republice necelou pětinu kapacity středních škol. Z celkových 151 242 míst je 11,4 % vyhrazeno gymnáziím a 5,0 % lyceím. Při započtení víceletých gymnázií se podíl všeobecných oborů zvyšuje na přibližně třetinu, zatímco odborné obory zaujímají téměř 70 % kapacit.

Ve srovnání s průměrem Evropské unie, kde na všeobecné obory připadá více než polovina žáků, je v České republice podíl všeobecného vzdělávání výrazně nižší. Některé země, zejména ty, které prošly ekonomickou transformací, vykazují opačný poměr – převahu odborných škol. Český systém však stále více reflektuje potřeby průmyslu minulých desetiletí než současné a budoucí požadavky trhu práce.

Nerovné příležitosti a rostoucí poptávka po gymnáziích

Aktuální data ukazují, že na čtyřletá gymnázia se hlásí výrazně více uchazečů, než kolik jich je možné přijmout. Nejvýraznější disproporce je v Praze, kde je o gymnaziální místa největší zájem.

Zodpovědnost za kapacity středního školství nesou krajské samosprávy. Zatímco některé kraje v posledních letech úspěšně reagovaly na poptávku, Praha dlouhodobě stagnuje a počet míst na veřejných gymnáziích dokonce meziročně mírně pokleslo! Růst kapacit soukromých škol přitom zvyšuje socioekonomické bariéry přístupu ke kvalitnímu všeobecnému vzdělávání.

Problematika odborného vzdělávání

Argumenty proti navyšování kapacit gymnázií často vycházejí z obav o nedostatek odborných pracovníků v řemeslných či technických oborech. Faktem však je, že Česká republika má nejvyšší podíl žáků v odborném školství v rámci Evropské unie. Přesto velká část absolventů těchto oborů nenastupuje do praxe odpovídající jejich specializaci. Odborné vzdělávání je navíc nákladné a často neefektivní, což komplikuje nedostatečné kariérové poradenství a nízká flexibilita systému.

Z tohoto důvodu je vhodné klást větší důraz na všeobecné vzdělávání, které umožňuje pozdější profilaci dle aktuálních potřeb trhu práce. Lycea představují efektivní kompromis pro žáky s předběžnou představou o budoucím zaměření.

Přetrvávající mýtus o nezaměstnanosti absolventů gymnázií není podložený daty; naopak vyšší nezaměstnanost je evidována u absolventů učebních oborů. Absolventi gymnázií bývají flexibilnější, disponují širším všeobecným přehledem a lepší schopností adaptace na nové požadavky zaměstnavatelů.

Ekonomický význam gymnázií

Úroveň vzdělanosti obyvatel přímo ovlivňuje ekonomický rozvoj země. Z tohoto důvodu je nezbytné navyšovat podíl absolventů všeobecných oborů středních škol, a tím i následně i vysokých škol. Rozšíření gymnázií není otázkou nostalgie, ale strategickou nutností pro budoucnost české ekonomiky a společnosti.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz