Článek
Před rokem zaváděla zákaz mobilních telefonů na základních školách Francie, letos se k ní přidalo Dánsko. Ačkoliv podle studií toto omezení nezlepšuje prospěch ani chování žáků, obě země se rozhodly omezovat přístup žáků k telefonů po celou dobu jejich pobytu ve škole. Jelikož téma regulace používání mobilů ve školách polarizuje společnost, přihlásili se k němu také někteří čeští politici. Lidovecký senátor a starosta Vsetína Jiří Čunek (KDU-ČSL) vydal takový zákaz pro vsetínské základní školy. Z pozice zřizovatele však takovou pravomoc nemá, a tak byl jeho apel protizákonným opatřením. Školský zákon umožňuje regulaci používání mobilů ve školách, ale tuto pravomoc rozhodně nemají zřizovatelé.
Školní řád nebo vnitřní řád může omezit nebo zakázat používání mobilních telefonů nebo jiných elektronických zařízení dětmi, žáky nebo studenty, s výjimkou jejich používání v nezbytném rozsahu ze zdravotních důvodů.
Za rozhodnutím regulovat používání mobilních telefonů ve školách stojí dogma, že rozptylují pozornost žáků. A pokud by se žákům zakázalo je mít po dobu výuky k dispozici, mohli by dosahovat lepších studijních výsledků. Tuto hypotézu již však ověřovala řada studií, které došly zpravidla k podobnému výsledku - vliv zákazu mobilů ve školách na zlepšení výsledků žáků je buď žádný, nebo zanedbatelný. Zlepšení bylo pozorovatelné spíše jen u těch nejslabších žáků. Mírně pozitivní dopady měl zákaz mobilů třeba na zlepšení klimatu ve třídách, ale rozhodně to není hlavní faktor, který toto ovlivňuje.
Mobilní telefony ve výuce však představují významnou příležitost, kdy by se měli žáci především naučit s nimi efektivně pracovat. České národní kurikulum klade důraz na rozvoj digitálních kompetencí, případně digitální gramotnosti. Za tímto účelem vznikla řada metodik a vzdělávacích materiálů, které ukazují, jak s mobily, tablety nebo notebooky účelně a bezpečně pracovat ve školách.
Klíčová kompetence digitální představuje soubor znalostí, dovedností a postojů, které umožňují žákům účelně, bezpečně a efektivně využívat digitální technologie při práci, při učení, ve volném čase i při zapojování do společnosti a občanského života, aktivně a respektujícím způsobem se podílet na utváření digitálního světa a nacházet rovnováhu mezi světem digitálním a fyzickým.
Otázka bezpečnosti používání digitálních technologií je dalším důvodem, proč s nimi ve výuce pracovat. V běžném životě pracují s mobily žáci běžně, stejně tak jejich rodiče a prarodiče. A bylo by chybou, kdyby se ve školách neměli možnost seznámit, jak s těmito zařízeními pracovat bezpečně. Kybernetické hrozby jsou čím dál častější a je vhodné mít ve výuce zařazené programy, které budou vést k bezpečnému používání internetu.
Zatímco v minulosti se výuka českého jazyka nebo angličtina neobešla bez používání tištěných pravidel českého pravopisu či slovníku, dnes jsou tyto příručky dohledatelné snadno v mobilu. Stejně tak různé mapy, informace o historických událostech nebo atlasy hub. Efektivní využívání mobilů ve výuce může žákům naopak ukázat, jak tato zařízení používat smysluplněji než jen trávením času na sociálních sítích.
V neposlední řadě je vhodné edukovat o digitálním wellbeingu. Žáci by měli poznat, kdy jsou digitální technologie pomocníkem a kdy prokrastinačním prostředkem. Pokud by byl prosazen plošný zákaz používání mobilů ve výuce, bylo by to jen dalším strkáním hlavy do písku před důležitou výzvou současné doby. A školy by se tak zase akorát vzdálily skutečné realitě. Proto je nejlepší cestou hledat možnosti, jak s mobily ve výuce pracovat smysluplně a spojit to s edukací o rizicích digitálního světa.