Článek
Kolega napsal lehce provokativní článek na těžce provokativní téma (nebo spíše těžce provokativní na lehce provokativní téma?) elektromobility. Přehledný, strukturovaný, ozdrojovaný a rádoby argumentovaný - ale při bližším pohledu to s tou argumentací nebude tak žhavé.
1) Clickbaity
Jedna z nedobrých praktik moderní klikací pseudožurnalistiky. Servery a autory totiž živí hlavně reklama, a tím pádem prokliky - to platí samozřejmě pro Seznam Médium. A o rozkliknutí článku rozhoduje nadpis. Podle toho taky většina nadpisů vypadá (včetně toho visícího nad tímto článkem). Jenže lákavý nadpis neznamená ještě problém, problém je až clickbait - tedy lákavý či provokativní nadpis, který s obsahem článku moc nesouvisí. A to je přesně tento případ. Autor sice máchá argumenty, které ukazují na ekologické a jiné problémy elektromobilů, ale o tom co je debaklem elektromobility se nedozvíme nic. A nezmiňuje ani jak za rádoby debaklem stojí politický tlak.
2) Zdroje
Chvályhodnou praxí je uvádět zdroje, ze kterých autor textu čerpá. Méně chvályhodné je si vybírat zdroje jednostranné, nebo dokonce pochybné - ne PR článek opravdu není dobrý zdroj, ať už se v něm lobuje za cokoli. Navíc stačí se letmo porozhlédnout po argumentaci -a hned uvidíme pochybnou úvahu o tom, jak je doprava elektromobilů neekologická, protože se elektroauta převáží přes půl světa na lodích. Pro srovnání se přitom uvádí spotřeba výletní (sic!) lodi na topný olej. Překvapivě většina lodí na topný olej nejezdí a už vůbec se auta nevozí na výletních lodích. A číselné srovnání je také zavádějící - prý přeprava jedné takové lodi z Číny vydá za 2 miliony volkswagnů. Ale to že loď musí auta převést jednou, zatímco každé převezené auto potom najezdí statisíce kilometrů už je pominuto.
3) Argumenty
Ekologická zátěž těžby
Jistě, těžba lithia a dalších vzácných kovů pro výrobu baterií není levná, nenáročná ani ekologická, al když se říká A, je třeba říct i B. Těžba ropy také není nenáročná a bez ekologické zátěže, a i když to s nedostatkem fosilních paliv není tak horké jak se dříve říkalo, tak faktem je, že jich prostě je omezené množství a jednou jich prostě bude nedostatek
Zátěž dopravy
Ano, automobily, baterky se vozí přes půlku světa. Ale to platí i pro nafťáky. Baterku navíc dovezete jenom jednou, váží pár desítek kilo a vydrží pár set tisíc kilometrů. Ropa se také vozí také přes půl světa, potřebujete ho neustále a za život auto potřebuje několik desítek tisíc litrů benzínu, který je také potřeba nějak dopravit.
Politická závislost
Ani tady na tom není baterky nijak zvlášť hůře než ropa. Většinu ropy vyprodukují státy, na kterých nechcete být závislí. V tom jsme poměrně nedávno dostali docela hezkou lekci od Ruska, ale ani ostatní velcí exportéři nepatří mezi sympaťáky - OPEC je například plný autoritářských arabských států.
Nepraktičnost
Ano, elektromobily nejsou ideální na bydlení na samotě u lesa. Infrastruktura není samozřejmě ještě připravená a poměrně dlouho nebude. Ale neměli bychom přehánět. Jistě elektrické vedení občas spadne, ale rozhodně nepadá každý týden. Rychlonabíjecí stanice nejsou všude stejně dobře dostupné, to je také pravda, ale nikoli nepřekonatelný problém. Jenom si schválně vzpomeňte, kdy jste naposledy dojížděli nádrž nadoraz, abyste ušetřili korunu na benzínu? S dojezdem pár set kilometrů, prostě nic z toho není o moc větší problém než si pohlídat baterii v mobilu. Vzpomínate na první chytré telefony, které měly slušnou spotřebu a usb porty nebyly v každém obchoďáku, vlaku a autobusu?
Závěr: Tlaky a protitlaky
Stěžejním argumentem je debakl nátlakové politiky. I když tedy není moc jasné jaký debakl - prodej elektromobilů poměrně výrazně stoupá, všechny automobilky se na elektromobilitu připravují a předhánějí s novými elektroauty a jejich využitím. A že je lepší edukace než nátlak? To je nepochybně pravda, alespoň na papíře. Ale víte jak dlouho trvala edukace vědců než svět předsvědčili, že globální změna klimatu je velice reálná a vážná hrozba? Desítky let. A právě proto teď bohužel není čas jemně a postupně vyvracet desítky pseudoargumentů nejrůznějších lobistů. Námítají se pochybné problémy ekologičnosti v souvislosti s výrobou a dopravou elektromobilů, které jsou ale řešitelné (a také ve velké míře i řešené) právěm oním „nátlakem“. Jasná vidina termínu (ať už je to termín příliš krátky či nikoliv) totiž motivuje výrobce k tomu, aby se připravili na vzestup poptávky - a to se nepochybně děje. Netýká se to jen nabídky automobilů - rapidně se rozšířila i infrastruktra, zlepšují se technologie baterií, stáví se nové gigafactory (bohužel ne u nás) a nacházejí se těžiska lithia (ty vzhledem k jejich politickému zneužívání Babišem spíše bohužel i u nás). Je to tento tlak, který elektromobily vylepšuje, zlevňuje, rozšiřuje a zbavuje řady problémů s dálkovou dopravou, závislostí na Číně a podobně.