Hlavní obsah
Sport

F1: Vítězové a poražení prvního letošního triple headeru

Foto: United Autosports / Wikimedia Commons / Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic

Triple headery, tedy trojice závodů navazující bez přestávek, jsou vždy testem jak jezdců, tak týmů. Circuit de Catalunya, Red Bull Ring a Silverstone letos zažily pár silných momentů, kdo ale skončil na vrcholu a koho konkurence zanechala v prachu?

Článek

Španělsko, Rakousko, Velká Británie. Tři neuvěřitelně vzrušující závody ve třech po sobě jdoucích víkendech. První letošní triple header, které v kalendáři Formule 1 pro rok 2024 najdeme celkem tři, ukončil nedělní závod na Silverstonu dlouho očekávaným návratem legendy na vítěznou příčku. Celá trojice závodů byla ale nepochybně plná překvapení ve všech částech výsledkové tabulky, na některé jezdce a týmy ovšem naopak čekalo především zklamání.

Vítěz: Nico Hülkenberg

Ve třech závodech jsme viděli tři různé vítěze, nikdo se ale zřejmě nedokázal zlepšit tak výrazně, jako Nico Hülkenberg, který dokázal Haas ze středu pole vytáhnout ve dvou závodech za sebou až na úctyhodné šesté místo, vlastnoručně tak více než zdvojnásobil celkový počet bodů svého týmu.

Vysílané záběry bohužel poněkud opomněli ukazovat Hülkenberga při závodu v Silverstonu, kde se mu po skvělé kvalifikaci podařilo šesté místo podržet v průběhu celého závodu, který i navzdory velice proměnlivým podmínkám dokázal zajet bez jediné chybičky.

Pro Hülkenberga je 16 bodů z tohoto triple headeru významných také proto, že díky tomuto výsledku porazil hned dva jezdce z předních týmů, a to Charlese Leclerca, kterému se podařilo během trojice závodů nasbírat bodů jen 12, a Sergia Péreze s 11 body.

Hülkenberga čeká v příští sezóně přesun do současného Sauberu / budoucího Audi, a pokud bude mít tým alespoň trochu schopné auto, myslím si, že Hülkenberg za poslední týdny určitě ukázal, že má na to po letech konečně dosáhnout na své první pódium v F1.

Poražený: Charles Leclerc

Poměrně slušný závod ve Španělsku byl bohužel pro Charlese Leclerca to nejlepší, co se mu za triple header podařilo. Jeho hlavním problémem je smůla. Na Red Bull Ringu kvůli poškození předního křídla způsobené kolizi s Oscarem Piastrim v prvním kole musel podstoupit dlouhý pit stop hned na začátku závodu a nedostal tak už prostor na to dostat se zpátky do bodované části tabulky.

Na Silverstonu mu zase nepřálo počasí (a potopila ho také jako obvykle pochybná strategie týmu Ferrari) a závod tak dojel téměř na úplném konci pole. Přitom by mu stačilo jen to, aby začalo pršet o pár kol dřív. Kvůli zbytečnému risku Ferrari ale musel jet několik dlouhých kol po suché trati na pneumatikách na mokro, kvůli čemuž ztratil na konkurenci desítky vteřin a nebylo už nic, co by mohl udělat, aby se z vzniklé situace dostal.

Sám Leclerc po závodě označil posledních několik závodů za „více než noční můru“ a řešení je podle něj nejisté. Skoro to vypadá, že Leclerc za své vysněné vítězství v rodném Monaku upsal duši ďáblu a teď za to splácí daň. Od jeho vítězství to s ním totiž jde rychle od desíti k pěti.

Vítěz: Lewis Hamilton

104 vítězství. 9 vítězství na jediné trati. První jezdec, který dokázal zvítězit po 300 startech v kariéře. Jezdec s nejdelší dobou mezi prvním a posledním vítězstvím v kariéře. Lewis Hamilton si díky svému vítězství na Silverstonu zajistil pár dalších rekordů do už tak rozsáhlé sbírky, především ale jasně ukázal, že ještě nepatří do starého železa a stále má na to vyrovnat se ostatním mladším jezdcům.

Hamiltonovi i celému týmu Mercedes se v triple headeru nesmírně dařilo (tedy až na mechanický problém George Russella, který ho předčasně vyřadil ze závodu na Silverstonu, kde startoval z pole position), Mercedes byl dokonce týmem, který v triple headeru získal nejvíce bodů ze všech, a to 97, o 14 více než druhý McLaren a 25 více než třetí Red Bull.

Hamilton v závodě na Silverstonu ve smíšených podmínkách skutečně zazářil, předvedl skvělou podívanou a jeho vítězství, první za více než dva roky, bylo opravdu dojemné. Nejen díky burácejícímu domácímu publiku a zprávám od Hamiltonova týmu, ale i díky jezdcovým těžko skrývaným slzám a dojetí. U Mercedesu sice Hamilton letos po neuvěřitelných třinácti letech končí, je ale dobře, že v poslední sezóně s týmem dokázal urvat ještě alespoň jednu výhru, než ho nadobro opustí. Díky tomu, že šlo právě o Silverstone, byla tato výhra ještě sladší. A kdo ví, možná se mu ve vylepšeném autě letos ještě nějakého vítězství dosáhnout podaří.

Poražený: Sergio Pérez

O žalostném stavu výkonů Sergia Péreze už jsem psal dříve, obzvlášť po posledním závodě mi ale bohužel čím dál více dává za pravdu.

Sedmé a osmé místo v Austrálii a Španělsku jsou vzhledem k možnostem auta nehorázné, Checo by měl pravidelně soupeřit o místa na pódiu, a ne s Haasem o body. Na Silverstonu se pro Péreze ovšem dostavila změna. K horšímu. V kvalifikaci nedokázal ani udržet auto na trati a skončil na devatenáctém místě, a to jen díky Gaslymu, kterému na autě tým provedl tolik úprav, že po sečtení všech penalizací málem startoval z Rakouska. Během závodu pak dokázal předjet dva Saubery a… to je všechno.

Jestli si některý z jezdců momentálně skutečně nezaslouží svou sedačku, pak je to právě Pérez. Snad se Red Bull do konce sezóny probere a dá Tsunodovi nebo Ricciardovi šanci se předvést.

Vítěz: Max Verstappen

Ano, toto jméno asi opravdu nikoho nepřekvapí, Verstappen ale v průběhu triple headeru opět ukázal, že konzistentní jezdec a tým jsou zkrátka nezastavitelní. Po vítězství ve Španělsku dokázal na Red Bull Ringu z velice špatné situace dostat maximum a dojet na pátém místě navzdory tomu, že měl pit stop navíc a polovinu jednoho kola odjel s třemi pneumatikami.

Max ale své schopnosti prokázal i na Silverstonu, druhé místo vzhledem k podmínkám a neuspokojivé kvalifikaci je totiž velice slušný výsledek. A co je důležité především, sám Verstappen označil tento víkend za obtížný. Pokud pro jezdce obtížný víkend končí relativně bezproblémovým druhým místem a opětovným zvětšením náskoku v šampionátu, o jeho síle asi nikdo nemůže pochybovat.

Poražení: Aston Martin

Aston Martin je teď ve velice špatné pozici. Ostatní týmy ze středu pole je díky vylepšením svých aut ve výkonu předběhly, především Haas přitom začíná relativně silně ohrožovat jejich pozici v poháru konstruktérů, pokud trend z posledních závodů bude pokračovat.

Ve Španělsku a Rakousku se ani jeden z jezdců Aston Martinu k bodovaným pozicím ani nepřiblížil, pár bodů z Velké Británie si přitom odnesli především díky otřesnému výkonu Péreze, špatné strategii Ferrari v případě Leclerca a Russellovým technickým problémům.

Pokud to takhle s Aston Martinem půjde dál, může se klidně stát, že se do konce sezóny mezi konstruktéry propadne až na sedmé místo a přijde tak o poměrně příjemnou pozici bezkonkurenčně nejlepšího týmu ve střední části pole.

Co bude dál?

Další dva triple headery nás v druhé polovině sezóny čekají na přelomu října a listopadu, kdy se hned po sobě pojede ve Spojených státech, Mexiku a Brazílii, a poté mezi druhou polovinou listopadu a začátkem prosince, kdy letošní sezónu ukončí závody v Las Vegas, Kataru a Abu Dhabi. Do té doby může dojít v týmech k takovému množství změn, od vylepšení (či zhoršení) aut, přes změny týmových strategií až po výměny v sestavách jezdců (samozřejmě nemyslím nikoho konkrétního… že, Checo?), že jsou zatím jakékoliv předpovědi naprosto zbytečné. Jestli ale můžeme podle posledních několika závodů soudit, vypadá to na velice zajímavý zbytek sezóny.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz