Článek
Waltz
Waltz je krásný noblesní tanec ve 3/4 taktu, který když tancujete, tak si připadáte jako královna s královnou na parketu. Pokud zvládnete správně techniku, tak krásné dlouhé kroky a snížení a zvýšení a nádherná melodická hudba vám dodá pocit svobody, volnosti, a hlavně zapomenete na starosti všedních dnů. Já osobně mám ze standardních tanců tento nejraději. A pokud máte, dámy, ve vašeho tanečníka důvěru, klidně si zavřete oči a pak skutečně „plujete“ po parketu.
Quickstep
Jak už název napovídá quickstep „rychlý krok“ jedná se o rychlý tanec. Rychlé kroky, rychlé změny, dynamická rychlá hudba. Je ve 4/4 taktu. Quickstep je veselý, rozverný tanec, který by měl přenést hravou náladu. Dokonce je možné si v tomto tanci i trošku „zaskákat“, ale zase není to skok do výšky, spíš lehce nad zemí. Do tohoto tance se dobře přenáší motto letošní StarDance, což je radost. Hudba i quickstep samotný radost tančícím párům jistě přináší. A pokud páry dokáží atmosféru přenést na porotu, potažmo na diváky, je to skvělé.
Paso doble
Muž představuje toreadora a žena buď španělskou tanečnici nebo muletu. Jde o španělský vášnivý tanec s bojovnou atmosférou. Převážně se hraje ve 2/4 taktu a základní krok se tančí na bříškách, která tlačí do parketu.
Waltz v podání Chili Ta a Jakuba Mazůcha
S radostí musím konstatovat, že tentokrát byl krásný pohled na waltz, který nerušily nadbytečné kulisy a efekty. Samozřejmě pak je daleko více vidět technických nedostatků, ale atmosféra se na diváky přenesla krásná i elegantní. Velký kus práce odvedl skvělý výběr hudby, protože krásná píseň Lary Fabien - Je Suis malade ve skvělém podání Moon Dance Orchestra Martina Kumžáka musí chytnout za srdce i toho největšího drsňáka. Velmi dobře známe tuto píseň v české verzi od Marie Rottrové - To mám tak ráda. Chili s Jakubem se snažili zachytit romantickou atmosféru. Technické nedostatky však byly vidět jako hlavně pomalé nebo pozdě nastoupené figury. Když někam nastoupíte pozdě, ne vždy se to dá zachránit. A Chili byla podle svých slov ta, co chodí často na tréninky pozdě.
Podle poroty asi nápadná chyba byla ve zvedačce, když Chili nepropla špičky, což působilo opravdu komicky. Detaily dělají hodně. Také poukázala na špatný timing do figur, pak je těžké se sladit s tanečním partnerem Jakubem Mazůchem. Jan Tománek upozornil na ne vždy plynulé provedení ze snížení do zdvihu. Nicméně jste si mohli všimnout, že v Chili Ta vidí Jan Tománek velký potenciál a nejednou ji nazval černým koněm soutěže. Já tento názor tedy nesdílím. Snad kromě waltzu byly na můj vkus překombinované choreografie plné zbytečných efektů. Tanec je přece krásný ve své krystalické podobě. Vytancovali si 7,7,8 bodů.
Paso doble v podání Terezy Pruckové a Patrika Hartla
Tak viděli jsme krásné paso doble od Terezy Pruckové a pokus o paso doble od Patrika Hartla. Patrik Hartl je zajímavá osobnost s nezaměnitelným smíchem a s bujnou fantasií. Nejen Patrik, ale i část poroty se těšila hlavně na rozhovor Patrika Hartla s Markem Ebenem. Tentokrát spontánnost Patrika Hartla by chtěla trošku umírnit, ale u člověka, který je v euforii podle svých slov to lze asi těžko. I ostřílený Marek Eben byl z jeho narážek trošku vyvedený z míry. Raději dal rychle slovo porotě.
Tatiana Drexler podotkla, že to bylo takové veselé paso doble, ačkoliv má být bojovné. Na to Partik Hartl kontroval trefnou hláškou: „Duše tančila paso, ale za tělo neodpovídá“, čímž rozesmál nejen porotu. Podle Jana Tománka to nebylo dobře odvedené paso, původně to byl pochod, ten tam nebyl a určité postavení, což také chybělo. Richard Genzer už neměl moc prostoru na hodnocení, ale pojmenoval, co se po tanci od pana Patrika Hartla stalo směrem k Markovi Ebenovi. Vytancovali si 6,6,7 bodů.
Quickstep v podání Marty Dancingerová a Martina Prágra
Tento pár vsadil na práci s rekvizitou. Do choreografie zařadil štafle. Představovali malíře pokojů. Tato rekvizita ale quickstep krásně doplňovala a čistého quickstepu bylo v tanci dost. Martě i Martinovi se rozhodně podařilo přenést veselou atmosféru tance do sálů i přes televizní obrazovky, Martě nezmizel úsměv z tváře. Na štaflích došlo i k akrobatickému kousku „převalu na štaflích“ a vše dobře dopadlo.
Podle Tatiany Drexler by bylo potřeba ještě vylepšit postavení Marty, totiž více narovnat záda a neposkakovat tak vysoko nad zemí. Podle Jana Tománka udrželi krásně rám, jen by to ještě chtělo více měkkosti v nártech a v kolenech. Vytancovali si 8,7,8 bodů.
Waltz v podání Martiny Ptáčkové a Dominika Vodičky
Martina s Dominikem vsadili na krásný čistý waltz, kde jsou technické nedostatky dobře vidět. Nicméně z bojovnice se pomalu alespoň na čas waltzu stává princezna, která se snaží o co nejlepší pohyby, které jí její tělo dovolí. Ve společných figurách s Dominikem Vodičkou byla cítit jistota Martiny a také to, že si pro ni nový pohyb Martina užívá. Jakmile bylo v sólo figurách, neměla se koho držet, v tu chvíli byla vidět nejistota a nestabilita. Choreografie čistá a krásná. Na Martině je vidět, že se kolo od kola zlepšuje, na čemž má rozhodně lví podíl její tanečník Dominik Vodička.
Od poroty si tento pár vytancoval 7,8,7 bodů.
Paso doble v podání Kateřiny Bartuněk Hrstkové a Oskara Hese
Kateřina s Oskarem předvedli úžasné muzikálové číslo, kde se odehrává souboj zaklínače s nestvůrou. Paso doble prvky i tanec byl v muzikálové choreografii vidět a jeho provedení bylo na velmi vysoké úrovni. Nicméně já jsem příznivcem střídmější choreografie. Podle mě v tanci mezi oběma postavami bylo vidět velké napětí, ale přece jen v „čistější“ podobě paso doble má napětí mezi mužem a ženou (tanečnicí či muletou) trošku jiné vyznění. Nicméně provedení tance bylo výborné, technicky dobře zvládnuté, postavení i kroky na bříškách chodidel přispěly ke skvělému výkonu tohoto tanečního páru. Oskar Hes je velkým favoritem soutěže, což se není čemu divit, protože geny se prostě nezapřou. Zvlášť když se spojí s pílí, dřinou a nasadí se ten či onen výraz pro daný tanec.
Marek Eben se ptal Kateřiny Bartuněk Hrstkové, zda by účastník této soutěže v Americe mohl jezdit na motorce, na silném stroji. Kateřina odvětila, že pravděpodobně by to měl zakázané a že se do této soutěže dělají psychotesty a rozbory krve a zdravotního stavu. Na to Marek Eben vtipně reagoval, že kdyby byla takto přísná pravidla i v ČR, někdo ze současných účastníků by asi neprošel.
Názory v porotě byly rozporuplné, Tatianě chybělo pravé napětí z tance paso doble, Richardu Genzerovi i Janu Tománkovi se toto číslo velmi líbilo. Porota sáhla dokonce poprvé v této řadě na nejvyšší bodové hodnocení. Pár si vytancoval tímto paso doble 10,8,10 bodů.
Quickstep v podání Lucie Vondráčkové a Lukáše Bartuňka
Tento tanec se mi velmi líbil. Quickstep má být rozverný, veselý a rychlý. To vše jsem v tomto tanci zaznamenala. Navíc byl i velmi dobře technicky provedený, Lucie se nebála předvést další zvedačku a když byla opět na zemi, krásně v tanci pokračovali. Propojení v rytmu i s charakterem tance bylo výtečné. Já jsem neviděla v tomto provedení žádné minus. Musím říct, že mi to samotné udělalo velikou radost, protože přeci jenom Lucie Vondráčková to minulý týden od porotkyně dost schytala. Tak snad si špatný den (minulý týden) už vybrala a od teď uvidíme jen hezčí a hezčí tance. Choreografie byla moc pěkně vymyšlená a kontakt mezi tanečníky byl krásně vidět.
Marek Eben při rozhovoru s Luckou Vondráčkovou se neopomněl rozebrat její oblíbenou pěší chůzi.
Porota dneska Lucku chválila, což jsem byla ráda. Podle Jana Tománka byl tanec příjemně něžný, akorát rozverný, dobře technicky provedený, a ještě pochválil charakter tance a postavení. Richard Genzer pochválil rychlost a krokové variace. Tatiana Drexler z větší části tanec pochválila, což je dobře. Lucie a Lukáš si vytancovali 9,8,8 bodů.
Waltz v podání Adriany Maškové a Filipa Blažka
Waltz je tak krásný elegantní tanec, že doopravdy nepotřebuje žádné rekvizity ani překombinované choreografie. Toho si Adriana Mašková je vědoma a postavila krásnou něžnou choreografii. Moc se mi líbilo provedení, Filip Blažek se snažil o co nejlepší techniku, o udržení rámu, a hlavně vedl partnerku. To by mělo být na parketu samozřejmostí, že vždy vede muž dámu, ale ne každá dáma se tomuto pravidlu dokáže podřídit. Výběr krásné hudby a krásný pohyb a příběh mezi partnery, to vše Adriana Mašková s Filipem Blažkem poskytli diváckému i porotcovskému oku. Nemohu zapomenout na krásné zvedačky, které byly dobře provedeny.
V porotě chválili Filipa všichni, že to byl opravdu waltz a že Filip byl ten, který v tanci vede tanečnici. Od poroty si tento pár vysloužil krásné hodnocení 9,9,9.
Paso doble v podání Jany Paulové a Robina Ondráčka
Krásná rocková stylizace typické skladby pro paso doble, čisté paso doble, žádné ozdoby. Napětí mezi tanečníky by se dalo krájet i technicky bylo paso doble provedeno správně a Jana Paulová i Robin Ondráček přinesly výstižnou atmosféru tohoto vášnivého tance. Není co vytknout. Jana Paulová opravdu začíná bořit mýty o věkových limitech.
Porota tanec velmi chválila, Tatiana Drexler vyzdvihla atmosféru tance, byla dokonce nadšená, Jan Tománek potvrdil, že tanec byl krásný a Richard Genzer také ocenil paso doble v minimalistické verzi, co se týče počtu kroků. Vytančili si 8,10,9.
A co vy? Který tanec se líbil nejvíce vám?
Zdroje:
Autorský text
Zpracován na základě zhlédnutí StarDance XIII: 4.soutěžní večer
https://www.ceskatelevize.cz/porady