Článek
Není překvapení, že právě tahle „elektroparkovací“ místa jsou čím dál častějším kamenem úrazu. Jenže pokud se dobře seznámíte s pravidly, která u nich platí, zjistíte, že vám v případě nouze někdy mohou i šikovně pomoci.
Když se nedostává místa, parkuje se všude
Pro začátek si představme, že budete tohle elektro místo prostě ignorovat. Proč by také ne, když leckde tahle infrastruktura zeje prázdnotou doslova jak je rok dlouhý. Tak proč to prostě neprostrčit s autem sem.
A je to vidět docela často. Zatímco parkování na místech pro vozíčkáře si dnes po změně bodového systému dovolí jen opravdový hazardér, parkování na místě pro elektroauta pořád řada lidí podceňuje. A to i přesto, že značky jsou jasné a platné už pár let – a to i ty starší, které zobrazují autíčko se zástrčkou. Ministerstvo dopravy totiž jejich platnost prodloužilo až do konce roku 2034, jen tak mimochodem.

Tři minuty slávy a nic víc
Zákon ovšem na majitele klasických aut myslí víc, než si myslíte. Umožní vám totiž na místě krátké zastavení – ale maximálně na tři minuty – a to nejen na místě vyhrazeném pro elektromobily, ale i na těch určených pro úřady nebo firmy.
Jenže opouštět vůz se tak docela nedoporučuje. Má to totiž jeden podstatný háček. Jakmile totiž přijede řidič, který má na místě parkovat oprávněně, pak vám tahle výjimka okamžitě končí. A jestliže bráníte elektromobilu v nabíjení, porušujete zákon – je to úplně stejné, jako kdybyste bránili v parkování majiteli té správné SPZ na vyhrazeném místě.
V takovém případě vám hrozí pokuta, i kdyby vaše ručička na hodinkách ukazovala sotva minutu. Pokud tedy budete v autě a případnému „oprávněnému nájemníkovi místa“ parkování rychle uvolníte, nic se nestane. A i kdyby byl snad příliš aktivní a zavolal policii, snad si strhnete zákon na svou stranu.
V opačném případě už by to ale bylo horší. Strážníci nebo policisté totiž mohou takové parkování vyřešit domluvou, ale klidně i pokutou až 1 500 korun. A pokud se věc dostane do správního řízení, připravte si peněženku na 2 000 až 5 000 korun plus 2 500 korun za správní náklady (ale to už je takový extrém, to si přiznejme). A aby toho nebylo málo, policista může nařídit i odtah na vaše náklady – a to už se pak člověku prodraží i to „rychlé skočení do banky“ (ano, to je ještě větší extrém, ale stát se to prostě může, takže je to tady třeba zmínit).

Takže když to zjednodušíme: pokud třeba potřebujete vysadit dítě před školou nebo kroužkem, klidně na místě vyhrazeném pro elektromobily zaparkujte. Do tří minut spolehlivě odejděte a kdyby cokoliv, snadno vyklidíte stanoviště dřív, než by se mohl kdokoliv začít ohánět pokutou. Ale na delší odstavení, při kterém zároveň opustíte vůz, to opravdu není.
Pokuta hrozí i elektromobilistům
Ale pozor, pokutu totiž může na tomto typu parkování dostat i ten, kdo elektromobil opravdu má. A jak to? Na některých místech totiž klasické značení doplňují i dodatkové tabulky s podmínkou – třeba „stání pouze po dobu nabíjení“ nebo „max. 2 hodiny“. Když tedy zaparkujete elektroauto, ale nenabíjíte ho, je to stejné, jako byste tam stáli s dieselem. Stejný přestupek, stejná pokuta. Tak pozor na to.
Zdroje info: Autorský text








