Hlavní obsah
Automobily a vozidla

České automobily stárnou a častěji bourají

Foto: Kristián Valčo (Unsplash)

Češi auta moc často nemění.

Český vozový park je zastaralý. Průměrné stáří vozu už dokonce překonalo hranici 16 let. Proč k tomu dochází a proč je to problém?

Článek

Společnost Cebia, která se zabývá prověřováním ojetých vozů, přinesla aktuální informace ohledně průměrného stáří tuzemských automobilů. Ty za poslední roky značně stárnou, je jim totiž už 16,21 roku, jak uvádějí data z loňska. Před deseti lety tento průměrný věk přitom činil méně než 14 let.

Stáří vozového parku v  České republice už od roku 2011 sleduje i Svaz dovozců automobilů. Ten spočítal průměrný věk českých aut v roce letošním a dospěl k ještě vyššímu číslu, konkrétně 16,41 roku. Tento závěr pak citovala ve své tiskové zprávě i společnost Cebia.

Výraznější stárnutí vozového parku způsobují podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu jak nižší prodeje nových vozů, tak dovoz ojetých s vysokým průměrným stářím. Nové, ale ani ojeté vozy si Češi nekupují, a to jednoduše z důvodu jejich vysokých cen. Svaz dovozců automobilů uvádí jako důvod tohoto stavu i skutečnost, že v České republice mají lidé více aut na osobu než ve většině zemí Evropy. Původní starší auto si tak jednoduše nechají, i když si koupí nové, což „kazí“ průměr.

Stáří českých vozidel se tak zvyšuje kontinuálně a Češi už loni měli dokonce pátý nejstarší vozový park v EU. Mnohá auta, která by v okolních zemích už mířila k sešrotování, u nás tak stále bez potíží projdou přes STK. Je to problém? Stručně řečeno, ano a značný. Bezpochyby se totiž tento stav podílí jednak na počtu těžce zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách, jak varuje například ÚAMK, a.s.

Stará auta častěji bourají a škodí i životnímu prostředí

Statistiky v tomto směru hovoří nemilosrdně. Český rozhlas analyzoval již v roce 2015 databázi více než 800 tisíc dopravních nehod. Dospěl k závěru, že spíš než na značce auta záleží na jeho stáří, způsobu využití a zkušenosti řidičů.

A právě věk promlouvá do nehodovosti skutečně výrazně. Vozidlům dřívějšího data výroby chybí důležité bezpečnostní prvky, jako jsou airbagy či deformační zóny, postrádají taktéž řadu dnes běžných elektronických pomocníků jako jsou automatické brzdy, tempomaty pro automatické udržování optimální vzdálenosti a další. Novodobé asistenční systémy přitom mohou dopravní nehodu i úplně odvrátit.

Kromě tohoto z dostupných údajů plyne, že obecně řidiči vozidel starších 10 let zaviní polovinu všech dopravních nehod. Podíl na smrtelných nehodách této skupiny vozů činí 65 až 67 %. Ve starších autech tedy umírá dvakrát až třikrát více lidí než v automobilech novějších, byť řidiči starších vozů najezdí třikrát méně kilometrů.

Druhým důležitým tématem je otázka ekologická. Čím starší je vůz v provozu, tím více škodlivin dokáže vypustit do ovzduší. Ohrožuje tím životní prostředí a společně s tím i nás samotné. V Česku stále silnice brázdí rovněž auta bez katalyzátoru, což jsou ta, která jsou vyrobena přibližně do roku 1993. Katalyzátor, který plní roli odlučovače toxických látek z výfukových plynů, dnes platí za standardní součást výbavy moderních vozů. A to z velmi dobrého důvodu.

Poslední dostupná konkrétní data na toto téma pocházejí z roku 2016. Ta uvádějí, že celkového počtu kilometrů ujetých všemi osobními automobily ujely tato staré automobily přibližně 4 %. Na celkovém množství emisí se ale v době vytvoření této analýzy podílely těžko uvěřitelnými 40 %.

Dočkáme se obnovy stárnoucího vozového parku?

Pro obnovu vozového parku máme tedy pádné argumenty. Vzhledem k vysokým cenám nových automobilů se však nabízí myšlenka, zda by nebylo namístě ji také náležitě podpořit. Ve vyspělých a stabilních ekonomikách se podíl nově registrovaných vozů v celkovém počtu registrovaných aut pohybuje obvykle kolem 8 až 10 %.

Zvýšit koeficient tzv. přirozené obnovy napomáhají programy typu šrotovného nebo dotace na pořízení elektromobilů. Dotační program na elektromobily už v Česku běžel, a to celkem 7 měsíců. Skončil předčasně, pro velký zájem. Češi stihli vyčerpat celou sumu z vyhrazených 1,95 miliardy korun, které finálně proplatí Evropská unie.

Program podpořil nákup přibližně 5 000 vozidel. Výrazný zájem proto vzbudil otázky ohledně možného pokračování. S tím se ale podle ministerstva průmyslu a obchodu prozatím nepočítá. Vláda podle ministra dopravy Martina Kupky nechystá v současné době ani žádné dotace na pořízení nových osobních aut ani šrotovné. O tom se přitom v Česku začalo hovořit už v době ekonomické recese v roce 2009, do praxe se ale tento záměr nikdy neuvedl.

K výměně obstarožního vozového parku tak Čechy v současné době nikdo nemotivuje. Stará auta přitom prokazatelně ohrožují životy svých majitelů i těch ostatních. Navzdory tomu výměna auta zůstává primárně otázkou osobní zodpovědnosti. Změnit by se to mohlo zásahem EU. Evropská komise uvažuje jako oficiální hranici životnosti auta dovršení 15 let věku, což by do budoucna měl reflektovat i návrh nařízení Evropského parlamentu, který má určit, zda je vůz ještě opravitelný. Je tak možné, že nad starými auty se v Česku přece jen začíná smrákat.

Zdroje

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz