Článek
Podle posledních dostupných dat za rok je v tuzemsku už 6,425 milionu aut. Jejich průměrné stáří překročilo v roce 2024 věk 16 let. Uvádějí to statistiky společnosti Cebia. Češi tak mají dokonce pátý nejstarší vozový park v Evropě, jak objasňují data za rok 2023. Jeho stáří je minimálně o 5 let vyšší než třeba v Německu, konstatuje Cebia dále.
Tato společnost kromě toho odhaduje, že pokud by obdobným tempem stárnutí pokračovalo, hranici 17 let by české automobily překonaly už v roce 2026 a o tři roky později by mohly dosáhnout průměrného věku přes 18 let. To představuje zásadní problém z hlediska ekologického i bezpečnostního, upozorňují dopravní experti.
Češi se přitom svá stará vozidla nikterak masivně vyměňovat rozhodně nechystají. První argument zní, že starší auta bývají po konstrukční stránce jednodušší, takže pokud se na nich něco rozbije, je snazší závadu opravit. Neobsahují téměř žádnou elektroniku, tudíž zručný kutil si na nich mnohý problém vyřeší i svépomocí.
Hlavním důvodem, proč vozy v Česku stále více stárnou, je zhoršující se finanční situace tuzemských domácností. Obyvatelé České republiky tak vyloženými odpůrci nejsou, nicméně si nemohou mladší auta dovolit, a to ani ta ojetá.
Češi nejsou ochotni si kupovat nové vozy, je čas hledat alternativy
Zdražení pocítila už většina českých rodin a mladí lidé si pořízení vlastního auta nemohou dovolit vůbec. Právě zástupci generace Z tak už začali hledat alternativy. Auto pro ně navíc ztrácí symbol sociálního statusu a jejich priority tkví jinde než v nutnosti si vzít na nákup nového vozu dokonce půjčku.
Mladší generace proto především uznává princip tzv. sdílené ekonomiky. Jednou z možností, jak se snadno přepravit z bodu A do bodu B, jsou sdílená kola. Mezi mladými zejména v metropoli je trendem i sdílení aut. Působí zde hned několik společností, které se na půjčování vozů zaměřují. Patří k nim kupříkladu Car4way, AnyTime, HoppyGO nebo nově také Bolt Drive.
Možným způsobem, jak zajistit obměnu starých aut, je také oživení myšlenky někdejšího šrotovného. Původně šlo o státní dotaci, která měla stimulovat poptávku po osobních automobilech a tím zamezit útlumu výroby v automobilovém průmyslu v době ekonomické recese v roce 2009. Návrh dotačního programu byl sice sněmovnou schválen, nicméně do praxe nikdy zaveden nebyl.
A to i přesto, že šrotovné v různých obměnách našlo uplatnění ve více než 14 jiných evropských zemích. Podpora pro sešrotování starého vozu však může mít i jinou formu než zároveň nákup nového. Řešením by také mohlo být rozšíření alternativních způsobů dopravy. Rozvoj sdílené ekonomiky kráčí nicméně ruku v ruce s rozvojem ekonomiky digitální.
A právě digitální sféra není řadě lidí vyloženě blízká. Podle dat Eurostatu z roku 2019 bylo v Česku 30 % lidí, kteří neměli základní digitální dovednosti. Nízká digitální gramotnost velmi často souvisí se socioekonomickým vyloučením nebo vysokým věkem, konstatuje projekt organizace Česko.Digital. Starší generace je na tom z hlediska těchto dovedností proto hůř. Existuje však řešení i pro tuto cílovou skupinu.
Veřejná doprava v ČR funguje, města podporují využívání MHD zdarma
Česká republika využívá poměrně propracovanou síť veřejné dopravy. Ta vyniká svou strukturou a hustotou a zároveň i kvalitou a spolehlivostí. V jejím využívání jsou Češi dokonce první v rámci Evropy, každoročně s ní v průměru urazí celkem 3 749 kilometrů. A právě této ochoty Čechů podobným způsobem cestovat bez ohledu na věk či socioekonomický status lze využít. Je prokázáno, že v lokalitách, kde je veřejná doprava dobře rozvinutá, ji využívají i lidé s vyššími příjmy, protože je to pohodlné a efektivní. Šrotovné by tak mohlo mít formu kupónů právě i pro využití MHD.
MHD zdarma je trendy i v Evropě a v Česku už ji uplatňují první města. Testování bezplatné veřejné dopravy proběhlo v letech 2002 až 2007 v Třeboni a v Hořovicích, a to mezi lety 2008 až 2023. Krátce se podobným způsobem jezdilo v Přelouči (2009–2010). Dobrou zkušenost s novinkou učinili i ve Valašském Meziříčí. Bezplatný režim se aktuálně do fungování MHD tohoto města po nezbytné pauze vrátil v roce 2022.
Zrušení jízdného trvá ve Frýdku-Místku, od roku 2011 tu cestující jezdí za 1 Kč na rok. Ve Strakonicích, Lovosicích a Litoměřicích mají tuto službu k dispozici od roku 2018, v Benešově s ní začali jen o rok později a nejnověji od roku 2023 zavedl MHD zdarma i středočeský Kolín.
Funguje to? Například podle nejčerstvějších zkušeností z Kolína ano. Společnost OAD Kolín, která pro toto město zajišťuje služby MHD, eviduje po zavedení bezplatného jízdného v autobusech zvýšený zájem cestujících. Především je to znát ve špičkách, tedy hlavně před začátkem a po konci školního vyučování. A také se výrazně zvýšily počty cestujících na lince, která zajišťuje návoz zaměstnanců do automobilky Toyota, uvedl ředitel společnosti Martin Pípal.