Hlavní obsah
Lidé a společnost

Nehody senioru mívají fatálnější následky: Kdy je čas odevzdat klíčky?

Foto: Andrea Piacquadio (Pexels)

Senior za volantem je nebezpečím, měl si radši zavolat seniortaxi.

Vpuštění sedmnáctiletých řidičů za volant je vnímáno jako kontroverzní krok, který vzbudil veřejnou diskusi. Hlavním nebezpečím na silnicích jsou přitom senioři. Proč?

Článek

Nehody na silnicích přičítáme zpravidla na vrub nezkušeným nováčkům, kteří se navíc často nechají zlákat k „machrování“ v silných vozech. Statisticky však na tom mladí motoristé nejsou zase tak zle. Mnohem horší jsou za volantem jednoznačně senioři.

Ti sice méně často holdují alkoholu, zásadní problém však spočívá v absenci sebereflexe. Jednoduše vzato, mnozí řidiči si odmítají od určitého věku připustit, že už na to, aby se proháněli po silnicích takříkajíc „nemají“.

Tím, kdo by měl nastolit objektivní pohled na situaci, je lékař během nutné prohlídky. Mnozí praktici si však v této situaci posouzením zdravotního stavu příliš hlavu nelámou a způsobilost k jízdě potvrdí takzvaně ze známosti nebo minimálně za slib, že senior se s autem vydá maximálně na nákup do nejbližšího supermarketu důkladně prověřenou trasou, na níž přece nemůže nikoho ohrozit.

V některých případech však jistě můžeme usuzovat i na to, zda poněkud nepřebíjí odbornost nebo minimálně schopnost kritického úsudku také notně pokročilý věk. Lékaři jsou nezřídka sami již ve věku důchodovém a také se nehodlají vzdát působení v ordinaci, aby si stále mohli připadat společensky přínosní.

Mohou tak vůbec mít objektivní náhled na svého vrstevníka? Ten se nadto ocitá skutečně v objektivně složité situaci, jelikož bez auta mívá problém si zařídit elementární potřeby, jako je třeba návštěva lékaře. Lítost a pocit, že senior nemá na výběr a musí řídit dál, jsou ale veskrze špatnými rádci.

Senioři za volantem způsobují nehody s fatálními důsledky

Výsledkem tohoto stavu jsou starší lidé, kteří jsou v autech nebezpeční sobě i svému okolí. Častou řidičskou chybou je to, že jezdí příliš pomalu, uvádějí dopravní experti. Domnívají se totiž, že je to bezpečné, přestože opak je pravdou. Problém to představuje především na dálnicích a rychlostních komunikacích.

Provoz totiž za posledních několik let velmi zrychlil a senioři na to nedokážou reagovat. Špatná schopnost přizpůsobit se aktuálnímu životnímu rytmu a nejrůznějším novinkám je ostatně pro pokročilý věk typická ve většině oblastí. Podobných lapsů však mívají na svědomí daleko více. Výjimkou není jízda v protisměru na červenou, nesprávné odbočování, nedání přednosti v jízdě, přehlédnutí dopravního značení nebo zabírání více jízdních pruhů.

Policejní statistiky přitom zřetelně dokládají, že podíl seniorů na celkovém počtu obětí dopravních nehod dlouhodobě narůstá. Zatímco v roce 2012 to bylo 19,7 %, v roce 2021 se toto číslo zvýšilo už na 25,5 %. V roce 2021 přitom nejčastěji umírali senioři jako řidiči osobních automobilů.

Dle dat, která přináší osvětová kampaň Senior bez nehod, mívají nehody seniorů mnohem fatálnější následky. Konkrétně skončí nehoda jedince ve věku 65 až 74 let s dvakrát vyšší pravděpodobností jako smrtelná než u osob ve věku 30 až 49 let.

Fyzické i psychické schopnosti se s věkem jednoduše nevyhnutelně horší. Je tak prakticky vyloučeno, aby sebelepší senior za volantem dosáhl alespoň na úroveň řidiče průměrného. Reflexy jsou ve vyšším věku prokazatelně mnohem pomalejší. Což se navíc může zhoršovat v důsledku přílišného horka. V něm se často do pověstného „koktejlu“, který se stává rozbuškou k nehodě, přidává i únava.

Seniorů za volantem stále přibývá

Senioři přitom často mimo letní měsíce, kdy očekávají hezké počasí, jednoduše nejezdí. Což je další podstatný problém. Absence praxe, kdy není důchodce takzvaně „vyježděný“, jelikož do auta usedá pouze svátečně, se na schopnosti vyhodnocovat situaci na silnici a reagovat na ni přiměřeným způsobem, také nemalou měrou podepíše.

Senioři trpí i horším prostorovým vnímáním, mají zrakové obtíže a jejich schopnost se chovat při řízení tak, aby nepředstavovali veřejné ohrožení, ovlivňují i léky, jichž užívají na různé neduhy zpravidla citelně rozmanitější „sbírku“ než lidé v produktivním věku.

Přesto v Česku řidičů staršího věku přibývá. Těch nad 70 let od roku 2014 do roku 2022 přibylo skoro o polovinu. Celkem jich je už 725 000. Přibývá ale extrémně starých řidičů. V kategorii těch, kteří ještě řídí osobní automobil ve věku 90 a více let, přibyl dokonce trojnásobek lidí.

Ačkoli povinné lékařské kontroly mnohdy příliš nefungují a spoléhat se na osobní zodpovědnost každého jednotlivce se nevyplácí, ministerstvo dopravy dle dostupných zpráv situací nic dělat neplánuje a nechystá tak ani žádné změny v povinných zdravotních prohlídkách této věkové kategorie.

V Německu už přitom některé spolkové země apelují na seniory, aby řidičské průkazy dobrovolně odevzdávat začali. Nebylo by krásné, kdybychom všichni odevzdali v 65 letech klíčky a jezdili místo toho v seniortaxi?

Zdroje

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz