Hlavní obsah
Láska, sex a vztahy

Konec romantiky? 8 z 10 mužů má prý nulové charisma

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Vjapratama (Pexels)

Muž se snaží oslnit ženu květinou.

Seznamovací aplikace zažívají boom. Jakým způsobem na nich vybíráme své partnery? Jak se liší kritéria mužů a žen?

Článek

Seznamovací aplikace tvoří už zcela samozřejmou součást přirozeného procesu párování s opačným pohlavím. Internet je součástí našeho každodenního života, a pronikl tak i do odvěkého namlouvacího rituálu, a to zejména u mladší generace.

Mileniálové už si neumí život představit bez této vymoženosti a generace Z prakticky vyrostla online. Organizace Pew Research Center ve svém výzkumu zjistila, že přibližně polovina lidí mladších 30 let, konkrétně 53 %, uvádí, že někdy použili online seznamku nebo aplikaci. Stejný průzkum také zjistil, že u mladých v tomto směru jednoznačně vede Tinder.

Ovšem do světa virtuálního seznamování pronikají všechny generace. Jde přitom o celosvětový fenomén. V roce 2020 se odhadovalo, že 44,2 milionu lidí využívalo právě online seznamovací služby v USA. V tuzemsku má s online seznamkami zkušenost 75 % lidí, uvádí statistiku z roku 2021 server B2B NETWORK NEWS.

Jakým způsobem takové seznamování probíhá? V publikaci The Psychology of the Internet uvádí autorka Patricia M. Wallace, že v online komunikaci se běžně jevíme rezervovanější, chladnější a logičtější. Internet nám umožňuje komunikaci s určitým odstupem. Lépe si díky tomu můžeme rozmyslet, co chceme o sobě prozradit, na druhou stranu si můžeme dovolit být také díky určité bariéře, která nás od ostatních dělí, otevřenější a upřímnější.

Jak se prezentujeme na seznamkách

Zcela zásadní součást online seznamování tvoří fotografie. Profil s fotografii přitáhne až 10× více zájemců než bez ní.

Ostatně studie, pod níž jsou podepsáni Catalina Toma z University of Wisconsin–Madison a Jeffrey T Hancock ze Stanford University, uvádí, že lidé rozhodně mají tendence si své profilové fotografie upravovat, aby působili atraktivnější.

Podobným způsobem lžou i o dalších faktorech souvisejících s fyzickou atraktivitou, tedy primárně o váze, výšce a věku. V jiných oblastech, jež by mohly potenciálně zvýšit atraktivitu dotyčného z hlediska seznámení, tedy například u profese, ovšem podobné tendence zaznamenány nebyly.

Tým amerických vědců z univerzity v Halifaxu, jehož závěry převzal tuzemský server Novinky.cz, pak přinesl pánům bažícím po seznámení dokonce návod na to, jak by takový profilový snímek měl vypadat a co na něj rozhodně nedávat, pokud sice nechcete vyloženě lhát, ale hodláte svoje šance na seznamovacím kolbišti zvýšit. Nejvíc se „počítá“ překvapivě pes. Ženám to dává najevo, že muž je schopný se postarat i o potomka.

Psycholožka Francesca Tighinean zase návštěvníky seznamek varuje před přílišnou vyzývavostí. Zejména pro dámy tedy platí: Můžete být zajímavá i atraktivní, ale nejste zboží. Na internetu se nevystavujte. Urputná snaha působit sexy je jednoznačně na škodu.

Obecně zajímavé jsou podle psychologů snímky, kde se věnujete různým zálibám. Podobně můžete nalákat zájemce či zájemkyně na obrázky z cest. Ty o vás prozradí, že jste aktivní člověk a zřejmě s vámi není nuda. Naopak se vyhněte fotografiím, na kterých předvádíte alkoholickou „jízdu“. Podobně nenadchnou momentky s opačným pohlavím, ale ani s dětmi.

Jak se liší postoj mužů a žen

Fyzická atraktivita je tedy na seznamkách velkým tématem. Tradičně pak jsou spíše muži „podezříváni“ z toho, že je pro ně vzhled partnerky prvořadý. Tato tendence je reálná a také přirozená. Vyplývá z biologických rozdílů mezi muži a ženami, u mužů je totiž více vyvinut zrak. A ten je vede neomylně k tomu, hledat partnerku, která je stále plodná. Proto upřednostňují například ženy mladé.

I dámy však umí být při posuzování vizuální stránky svých budoucích partnerů poměrně nemilosrdné. Uživatel, který na Twitteru působí pod účtem @datepsych, uveřejnil svou vlastní statistiku. V té uvedl, že pouze jeden profil ze 100 se líbil více než 80 % žen.

Studie zjistila, že ženy jen ve 30 % případů ženy označí vyhlédnutého muže jako atraktivního. Přibližně 20 % všech uživatelek seznamovacích aplikací také odmítne více než 80 % potenciálních nápadníků v těchto aplikacích.

Samotný autor vysvětluje tento efekt těmito slovy: Ačkoli spatřujeme vysokou úroveň shody mezi jednotlivými hodnotiteli v hodnocení atraktivity, shoda jednotlivých dvojic ve vzorku může být mnohem nižší. Jinými slovy, může existovat vysoká míra neshody i v tom, co je atraktivní tvář.

Jaká rizika má internetové seznamování

Online seznamování má i své nevýhody. Zcela zásadní je to, že na seznamkách a v aplikacích se paradoxně pohybuje řada lidí, která se seznamovat jednoduše nechce. Může se jednat o jedince, kteří jsou zadaní a hledají spíše bezpečné povyražení, jelikož virtuální flirt nepokládají tak úplně za nevěru. Mnozí si tímto způsobem pouze zvedají ego a perspektivní seznámení tedy rovněž příliš nelze očekávat.

Kontakt ze seznamky ve výsledku může trvat i řadu měsíců, aniž by se dvojice setkala tváří v tvář, protože o to jedna ze zainteresovaných stran zkrátka vůbec nestojí. Komunikace přitom může být i velmi otevřená včetně sdílení intimních fotografií.

Tyto materiály jsou přitom, pozor, snadno zneužitelné. Online randění může být krajně nebezpečné, proto nikdy nepřistupujte na to, že si domluvíte schůzku na neznámém místě a nezvěte si svůj „objev“ ze seznamky ani rovnou domů. Zklamání z toho, že váš protějšek nakonec vypadá úplně jinak, může nakonec být tím nejmenším problémem, který vás na vaší virtuální cestě za láskou potká.

Zdroje

1) Fakta o online seznamování

2) Vzhled a lži u online seznamování

3) Diplomová práce seznamování

4) Ženy shledávají 80 % mužů neatraktivními

5) Diplomová práce atraktivita

6) Jaká fotka zvýší šanci na vztah

7) Abeceda online seznamování

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz