Článek
Jako generace Z se označují mladí lidé narození mezi polovinou 90. let a začátkem roku 2010. Vyznačují se podobně jako generace před nimi některými specifickými rysy. Její zástupci žijí okamžikem, utrácí za luxusní kousky a na budoucnost nemyslí. Pro generaci jejich rodičů jde o nepřijatelný přístup.
Jenže podle odborníků jde o logické chování. Od svých rodičů se totiž liší tím, že například vidina vlastního bydlení je jim na hony vzdálená. Průzkum poradenské společnosti Deloitte ukázal, že konkrétně v Česku asi 35 % lidí generace Z nejvíce znepokojují právě náklady na bydlení.
Kromě toho, že generace Z nevěří v to, že si někdy bude moci koupit vlastní dům, pochybuje i o tom, že si zvládne naspořit na důchod. Mnozí jsou taktéž velmi skeptičtí v otázce dětí. Mladí lidé v této věkové kategorii neváhají přímo tvrdit, že jejich finanční budoucnost je doslova odsouzena k zániku. Podle Voices Digital celkem 42 % z nich bojuje s depresí a pocity beznaděje.
Raději si tak kupují luxusní zboží. Podle zahraničních výzkumů bude generace Z utrácet za luxusní zboží třikrát rychleji než ostatní generace. Jde o novou skupinu spotřebitelů, která právě vstoupila do dospělosti. O luxusních značkách má mnohem širší povědomí díky sociálním sítím a influencerům. Objevují se tak předpovědi, že právě toto cílové publikum je budoucností celého segmentu. Do roku 2035 bude konkrétně reprezentovat 40 % celosvětového trhu.
Mladí upadají do skepse a nemyslí na budoucnost
Generace Z se tak chová úplně jinak, než byli zvyklí například její rodiče: Ti, pakliže žili v ekonomickém nedostatku, se jednoduše uskromnili. Jenže současní mladí dospělí dozráli k přesvědčení, že šetření a zodpovědné hospodaření jim stejně nepomůže. S tím, že se nejedná o příliš zdravý způsob vyrovnání se s nepříznivou situací, souhlasí nicméně i experti na finance.
Když se tak starší lidé táží, jak je možné, že si ti mladí mohou dovolit věci, které si oni sami nikdy nekoupí, je to paradoxně proto, že si nemohou dovolit nic jiného. Dnes však čerstvě dospělí utrácí nejen vlivem zoufalství z nepříznivé ekonomické situace, ale i kvůli tomu, že mají jednoduše pocit, že svět má až příliš problémů a nic dobrého už na ně nečeká.
Řada z těchto vlivů je navíc zcela mimo jejich kontrolu. Ze všech stran útočí globální oteplování, neustálé politické a sociální nepokoje na celém světě, masové střelby, vliv koronavirové pandemie, ale i soustavný tlak na výkon ve škole či v zaměstnání. Generaci Z zkrátka a dobře tak dlouho její rodiče tlačili k úspěchu, až propadla nihilismu.
Vidinu chmurné budoucnosti se snaží rozptýlit „instantními“ radostmi, které přinášejí okamžité uspokojení. Typicky jsou to například vintage kabelky od luxusních značek, jako je například Chanel. Stejně tak do okruhu zájmu těchto spotřebitelů náleží luxusní obuv a drahé hodinky, šperky, oblečení a kosmetické produkty.
Generace Z v tom není sama
Navíc se nákupem luxusního zboží snaží vybudit jakési zdání dospělosti. Ačkoli paradoxně je mnoho z nich stále podporováno rodiči (jen v Česku asi polovina ještě studuje), určitými vlastními prostředky přece jen disponují. A když si pro potvrzení tohoto statusu nemohou dovolit svoje bydlení nebo založit rodinu, nahrazují to alespoň jinými hmotnými statky.
Přestože utrácení za poněkud marnotratné výdaje možná vystihuje současnou ekonomickou náladu, není tento zvyk nijak nový. Stephen Wu, profesor ekonomie na Hamilton College v Clintonu ve státě New York, publikoval již v roce 2004 výzkum, ve kterém mimo jiné uvádí, že ti, kteří mají pocit, že štěstí a další vnější faktory hrají významnou roli v jejich finančním úspěchu, méně často spoří.
Někteří tvrdí, že generace Z má k existenciální úzkosti důvod. Až doposud platilo, že každá nastupující generace se mohla mít lépe než ta předchozí. V současnosti už vyhlídky tak optimistické nejsou. Objektivně žijeme v době, která je popisována jako globální krize. Podle některých odborníků při porovnání dat za posledních 30 let skutečně existuje trend zvyšujících se projevů úzkosti mezi mladými lidmi. Pak už se studie liší.
Jiní ale tak pesimističtí nejsou a míní, že stejně jako moderní svět některé příležitosti likviduje, jiné vytváří. Zatímco starší generace má obavy z dopadu umělé inteligence na budoucí pracovní uplatnění, podle National Millennial and Gen Z Community je generace Z se svou přizpůsobivostí a technologickou vyspělostí dobře vybavena k tomu, aby tyto změny zvládla a úspěšně využila nových příležitostí, které právě sféra AI přináší.
Zdroje