Článek
Každá doba přináší určité společenské normy a ekonomické nastavení, ale také technologický vývoj, historické mezníky a určitá politická témata. A to nevyhnutelně formuje také postoje, názory a zkušenosti lidí, kteří v této etapě žijí. Týká se to i takzvaných zilleniálů.
Zilleniálové jsou lidé, kteří se narodili na rozhraní dvou světů: mileniálů a generace Z. Termín mileniálové, jež jsou známí také jako generace Y, se týká těch, kteří na svět přišli mezi lety 1981 a 1996. Generace Z označuje osoby narozené v letech 1997 až 2012. Zilleniálové se narodili mezi těmito obdobími, přibližně mezi lety 1992 a 2002 a sociologové je označují jako mikrogeneraci.
Jejich vstup do dospělosti formovalo několik mezníků. Prakticky se jedná o první generaci, která zažila dospívání po událostech 11. září. Lze tak říci, že už vyrůstali ve světě definovaném válkou proti terorismu. Mimo to již byli svědky referenda o brexitu ve Spojeném království a prezidentské volby v USA v roce 2016, pandemie COVID-19 a protestů ohledně George Floyda v letech 2020 až 2021.
Zilleniálové zažili za svůj krátký život celou řadu nepříliš příznivých událostí. Současně je doprovázela i náhlá globální digitální revoluce na přelomu 21. a 20. století a jejich puberta tak proběhla i v doprovodu internetu, sociálních sítí a nejrůznější chytré elektroniky.
Považováni jsou za tzv. digitální domorodce. Znamená to, že nikdy nepoznali život před érou svítících obrazovek a displejů. Na rozdíl od mileniálů ale už nezažili My Space, ale také se jich příliš netýká boom Tik Toku, který je typický pro mladší generaci Z. Pro toto bytostné spojení s virtuálním světem je pro ně rovněž specifická vysoká úroveň digitální gramotnosti.
Zilleniálové jsou multikulturní
Od generace Z se zilleniálové liší tím, že digitální sféru měli možnost prožít trochu jinak. Ještě si pamatují, jaké to bylo bez sociálních sítí a mobilních telefonů s vysokorychlostní WiFi. Dokonce mohou zástupci této mikrogenerace ve vlastní paměti pátrat po vzpomínkách na doby, kdy Google ještě nesehrával dnes samozřejmou roli dominantního vyhledávače.
Doslova v přímém přenosu ale viděli vzestup popularity virálních videí na platformě Youtube a také řady youtuberů. Jsou tedy jednoduše řečeno dost ponořeni do internetové kultury, ale stále jsou dost staří na to, aby si pamatovali její primitivní začátky.
Stejně tak měli možnost být i u zlaté éry Disney Channel a soutěže Pop Idol, která se vysílala v řadě zemí a i v Česku dosáhla nebývalé popularity pod názvem Česko hledá SuperStar. Mezi celebrity, se kterými se zilleniálové ztotožňují, především patří Zendaya a americká zpěvačka a skladatelka Sabrina Carpenter.
Sami vnitřně nesouzní ani s mileniály, oproti nimž si připadají mladí, ale generace Z jim je rovněž vzdálená a z jejich pohledu se jedná o teenagery. Podobný rozpor na ně vlastně dopadá i zvnějšku, mileniálové je vidí jako rozmazlené „sněhové vločky“, zatímco generace Z popisuje své o něco starší souputníky jako „chytré“ mileniály.
Důležitým rysem zilleniálů je i to, že jsou poměrně přizpůsobiví, jako by byli schopni procházet vícero světy vlastně už z podstaty toho, že stojí na rozhraní dvou zřetelně definovaných kohort. Stejně tak je charakterizuje multikulturní přístup. Žijí ve velmi rozmanitém světě. Ten ale pro ně není vždy jen přívětivý, jednou z nejvýraznějších obav zilleniálů je také sociální nerovnost a stav životního prostředí.
Se zilleniály musejí počítat i marketéři
Příslušníci generace Z jsou známí tím, že se vyjadřují k celé řadě otázek. Mezi hlavní témata jejich zájmu patří otázky LGBTQ+, udržitelnost, duševní zdraví a politika. Je pravděpodobné, že tento aktivismus zčásti posílili právě zillenniálové.
Jejich dětství dominovala politická a ekonomická témata, jako bylo už zmíněné 11. září, ale i finanční krize v letech 2007 až 2008. Sociální média jim následně globální problémy přiblížila doslova na dosah ruky. Mohli se tak stát průkopníky nového typu aktivistů, kdy využívají online platformy jako odrazový můstek pro změnu.
Z ekonomického pohledu jsou na tom však nyní už dospělí zilleniálové dobře. Statistiky udávají, že zhruba polovina těchto mladých lidí se ještě neosamostatnila od rodičů, a to i přesto, že už si sami začali vydělávat. Jsou proto ochotni utratit velkou část svých příjmů za zážitky, koníčky a své oblíbené značky a produkty. To z nich činí ideální cílovou skupinu také z hlediska marketingu.
U svých rodičů i prarodičů sice viděli, jak procházejí nejrůznějšími krizemi, ale neodrazuje je to také od luxusních prožitků. Začínají konzumovat luxusní produkty o 3 až 5 let dříve než mileniálové a další předchozí generace. Odhaduje se, že právě zilleniálové budou v doprovodu mileniálů a generace Z a v roce 2025 reprezentovat více než 70 % nákupů luxusních výrobků a služeb.
Zdroje: