Článek
Nejvýraznější charakteristikou komunikace stoupenců Krišny je, že využívají opačné strategie, než většina ostatních náboženských hnutí.
Mladí usměvaví mniši v typickém oranžovém oblečení na vás nebudou nijak tlačit, nechají vám možnost se rozhodnout a budou plně respektovat vaši svobodnou volbu. Obzvláště v dnešní době, kdy jsou média plná reklam, které se nás snaží přimět ke koupi nebo členství, je takto zvolená nenásilná komunikace dokonalý marketingový tah.
Psychicky odolní lidé nejsou cílovou skupina Hare Krišna. Naopak psychicky unavení nebo zlomení lidé se v krišně nerozvíjí. To není každému hned zkraje jasné. Hlavním mottem této víry je dělat rozhodnutí pocitově a podle intuice. To je velké lákadlo pro snadno manipulovatelné lidi, kteří v duchu cítí, že jsou stále někým nebo něčím ovlivňováni a vláčeni. Na tuto krásnou a lákavou pohádku s chutí skočí a v tu chvíli považují nejen boha Krišnu, ale především jeho stoupence v církvi za tu sílu a moc, která jim pomohla na cestě ke svobodě.
Kdo dnes není na sociálních sítích, jakoby neexistoval. Hare Krišna ale toto pravidlo použili po svém a jsou daleko úspěšnější, než mnoho firem, které se důkladně věnují budování sociálních sítí. Společenství o sobě na sociálních sítích ani na webu neuvádí žádné informace. Pokud chcete zjistit víc, než co je napsané na jejich webových stránkách, musíte dorazit na setkání, ze kterých kolují stovky fotek po Facebooku. Facebooková skupina paradoxně není uzavřená, a tak se dá snadno a okamžitě přihlásit do skupiny, kde na vás vyskočí krásné barevné fotky veselých lidí. Nikde na internetu ale nenajdete jinou informaci, než kdy se spolek schází. I pokud se chcete „pouze“ informovat, musíte dorazit osobně na setkání. Podrobnější informace jsou exkluzivní, „pouze pro vyvolené“. Zde je vidět nápadná podobnost s praktikami scientologické církve. Jenže stoupenci Hare Krišna tak hezky tančí, zpívají a nosí veselé oblečení, tak kdo by je podezíral?
Peníze až na prvním místě
Taktiky Hare Krišna na získávání peněz jsou dnes již dobře známé, ale přesto se najde mnoho lidí, kteří chtějí věřit jejich krásné pohádce o mírumilovném životě v oranžovém mundúru.
Oproti jiným bohům Krišna netrestá a není zlý. Nechá vás svobodně se rozhodovat a pokud budete chtít, pošle vás klidně i do pekla. Svoboda ve víře je prakticky bezmezná a navíc je zde spolek milých lidí, kteří vnímají svět stejně svobodně. Do chrámu je možné přijít v jakémkoliv oblečení. Touha po nalezení pochopení žene mnoho lidí do náruče církví a sekt a Krišna díky volnosti zaručuje pochopení každému potencionálnímu členovi.
A v tuto chvíli se konečně dostáváme k prodeji. Koncept marketingové komunikace mají založený na svobodě, lásce a obětavé pomoci ostatním členům na cestě k nalezení jejich vnitřního míru a lásky. Chrámy mají plné svatých knih, růženců, na pohled atraktivních barevných sárí, šátků pro ženy i děti… A v tu chvíli máte naprostou svobodu v tom, kolik peněz utratíte za věci, díky kterým k nim budete na první pohled patřit a které nesou „energetický“ charakter, který vám bude vždy a všude oporou. Díky hinduistickému oblečení se odlišíte a konečně budete jako ti osvícení mniši z Indie. Cítíte to? Je to stejný marketing, jako kterýkoliv jiný. Slibuje, že budete působit jako osvícenější lidi. Takoví lidé jsou přeci lepší, nadřazenější. A jsme opět u jádra problému - jde jen o peníze, které přinášejí moc.
Český Krišna takový určitě není!
Ale je. Podle oficiálních stránek vlády ČR spolek nespadá pod dotace. Nicméně síť indických restaurací „Góvinda“, která je nejvýznamnějším zdrojem příjmů této „církve“, zajišťuje spolu s prodejem sárí a knih s hinduistickou tématikou dostatek financí. Dost možná už jste se setkali se skupinkou mladičkých, sympatických a upřímně věřících dívek, které postávají na vlakových nádražích a jiných frekventovaných místech a prodávají různé knihy a upomínkové předměty. Cena je většinou buď zcela dobrovolná, nebo je minimální částka symbolická. Ale klidně můžete beze studu zaplatit i mnohem víc, za to se na vás nikdo zlobit nebude.
Upřímně - nízká minimální částka za jejich produkty je jasné varování. Pokud jim dáte papírovou bankovku, nevinné oči náctiletých dívek se rozzáří, protože jste v tu chvíli v jejich očích tak obětaví a štědří! Jak byste je mohli zklamat a říct si, že chcete část peněz vrátit? Můžete u nich přece naprosto svobodně nakupovat a přispívat na jejich náboženskou činnost. Když si to povíme takto bez obalu, je nakonec jejich strategie průhledná a tak jednoduchá, že je až drzá. Na ty děti se ale zlobit nemůžeme, to spíš na jejich rodiče, kteří souhlasí s tím, aby se jejich děti chodily vnucovat lidem, kteří se věnují svému životu a o svých hodnotách nepotřebují nikoho přesvědčovat
Když oni tak krásně zpívají a tančí!
„Hare Krišna, Hare Rama“ je nejznámější mantra, se kterou stoupenci církve procházejí městy. Obvykle jdou vpředu před průvodem mladé dívky, uprostřed muži, kteří hrají na bubny a dospělé ženy na konci průvodu rozdávají letáky s informacemi především ohledně dárcovství.
Jakmile se přijdete podívat přímo do sídla církve, guru se s vámi posadí na zem a zpíváte mantru. Stálé opakování stejných slov a postupné zrychlování vyvolává meditační účinek. Zpěv je ve výsledku zábavný, zlepšuje náladu a pokud se zpívá hromadně v průvodu, je efekt ještě mnohonásobně vyšší. Podle guru hlasité vyslovování mantry očišťuje fyzický svět od všeho špatného a zušlechťuje prostor. Veřící v Krišnu žijí v přesvědčení, že se obětují za záchranu světa. V písni se stále dokola opakují jména tří bohů, čímž se na ně zvládnete lépe „napojit“. Ke zpívání manter se přidává také tanec doprovázený hrou na bubny. Možná už jste si někdy všimli, že jsou schopni tančit skutečně za jakéhokoliv počasí po celý rok.
Tímto způsobem prohlubují svoji čistotu, která se zakládá mimo jiné na striktním veganství, odmítání veškerých intoxikačních látek, výhradně manželském sexu a především zákazu hazardních her a jakýchkoliv finančních machinací. Vždyť jejich víra je čistá a prodej amuletů a literatury spojené čistě s jejich přesvědčením není hřích, ale poctivý a čistý zisk. Vždyť pro stoupence jejich církve přeci není žádný hřích, pokud se někomu zalíbí jejich pohádkové povídání o ideálním životě. Kriticky analyzovat informace je zodpovědnost každého jednotlivce, takže vlastně nic špatného nedělají. Prostě svůj marketing zaměřují na svého ideálního zákazníka - životem zlomeného člověka, který si nevěří, ale víru nutně potřebuje a oni mu ji dají. Zdá se vám to jako bezelstná obětavost? Jak poznáte, jestli skutečně chtějí pomoct, nebo jen zneužívají nalomených lidí ve vidině větších zisků? Je takový nábor členů etický? A chtěli byste v životní krizi takové lidi potkat, nebo byste se před nimi naopak cítili zranitelní?
Zdroje
1) Marketingová strategie náboženského uskupení Hare Krišna
2) Výsledky prvního kola výběrového dotačního řízení pro rok 2024
3) Facebooková skupina hnutí Hare Krišna v ČR
4) Proč stoupenci Hare Krišna zpívají stále tu samou píseň dokola?
5) Očista karmy - proč stoupenci Hare Krišna zpívají a tančí?