Hlavní obsah
Lidé a společnost

Lékaři seniory-řidiče nikam nehlásí, ti dál nebezpečně brázdí naše silnice

Foto: Andrea Piacquadio (Pexels)

Ministerstva dopravy a zdravotnictví uvažují o změkčení zákonné povinnosti pro řidiče. Věk pro povinné prohlídky řidičů by se měl zvýšil až na 70 let. V současnosti jsou prohlídky povinné od 65. narozenin řidiče.

Článek

Otázkou je, zda je takové rozhodnutí moudré. Populace sice stárne, ale někteří senioři jsou za volantem nebezpečím nejen pro své zdraví, ale i pro ostatní účastníky silničního provozu. Už dnes ale mnohdy lékaři pouštějí na silnice i řidiče, kteří by už by mít řidičské oprávnění mít neměli. Prohlídky bývají formální, pokud se senior na řízení auta sám cítí, potvrzení velmi často dostane bez podrobnějšího zkoumání aktuálního zdravotního stavu.

Co platí v současnosti

Po dosažení 65 let musí každý řidič motorového vozidla na povinnou lékařskou prohlídku k svému praktickému lékaři. Ten by měl pečlivě zhodnotit, zda zdravotní stav daného seniora nemůže negativně ovlivnit jeho řidičské schopnosti. Součástí takového vyšetření by mělo být případně i odeslání k ambulantnímu specialistovi na další potřebná vyšetření. Nejčastěji se jedná o očního lékaře, kardiologa, případně psychologa. 

Jedině, když je praktický lékař přesvědčen, že seniorní řidič nepředstavuje žádné závažné riziko pro dopravu, vydá mu potvrzení o zdravotní způsobilosti a schopnosti řídit. Toto potvrzení pak řidič musí mít u sebe vždy, když usedá za volant. Bez něj by mohl při silniční kontrole dostat pokutu. V případě, že takové potvrzení obdrží, na další povinnou zdravotní prohlídku musí řidič až za tři roky, tedy v 68 letech. Pokud je dle lékaře opět v pořádku, následující prohlídka je v 70 letech a pak vždy každé další dva roky. V případě, že lékař shledá řidiče nezpůsobilým, musí to oznámit úřadu v místě bydliště seniora poštou.

Co chtějí ministerstva navrhnout

Ministerstvo dopravy a ministerstvo zdravotnictví pracují na zákonné úpravě, která by věk řidiče pro první povinnou zdravotní prohlídku zvýšila až na 70 let. Následující povinné prohlídky by byly s dvouletou periodicitou. Podobná úprava platí například v Dánsku nebo ve Velké Británii, i když Britové chodí na prohlídky až po třech letech. Ale v Evropě je i mnoho zemí, kde povinné zdravotní kontroly starších řidičů uzákoněné nejsou.

Nová úprava by ale byla podmíněna digitalizací, která by odstranila povinné nošení potvrzení při každé jízdě. Ministerstvo zdravotnictví by muselo by muselo vybudovat nový registr, z něhož by byly informace zasílány do registrů řidičů. Policie by si tak způsobilost řidiče mohla ověřit online. Také praktičtí lékaři by mohli informace o případné nezpůsobilosti zasílat do nového registru digitálně. Nová pravidla by mohla vstoupit v platnost v roce 2026, pokud se legislativní proces někde nezadrhne.

Snaha vyjít starším vstříc může být nebezpečná

Senioři jsou často oběťmi dopravních nehod. Od ledna 2021 do konce října 2023 zahynulo v České republice celkem 1 241 osob, z toho bylo 361 (29 %) ve věku 65 a více let. Nejvíce seniorů zahynulo jako řidičů osobních aut (40,4 %), chodců (22,4 %) a cyklistů (13,9 %).

Podíl seniorů na celkovém počtu obětí dopravních nehod dlouhodobě narůstá a podle expertů se bude zvyšovat i nadále. Zatímco v roce 2023 byl podíl seniorů na celkovém počtu dopravních nehod v Evropské unii kolem 20 %, do roku by mohl vzrůst až na 30 %. U nás jsou čísla ještě horší. Dvaceti procent dosáhl podíl seniorů na nehodách v ČR už v roce 2012. V roce 2021 činil necelých 26 %, ale v roce 2023 už 28 %.

Nápad ministerstev jde proti tomuto trendu, takže třetinového podílu seniorů na všech nehodách bychom se mohli dočkat už v následujících letech. Zranitelní jsou starší osoby i jako chodci a cyklisté, a to včetně elektrokol, ale nejen za volantem auta mohou i nehody zavinit. Nicméně, ohrožení ostatních lidí je pořád největší, pokud senior s fyzickými nebo psychickými problémy řídí automobil. Možná by stálo za úvahu pravidla pro starší řidiče naopak zpřísnit, případně více kontrolovat, jak kontroly u lékařů reálně probíhají. Aby se na ulicích neobjevovala auta řízená lidmi, kteří už automobily dostatečně neovládají.

Zdroje:

1) Vláda stojí za seniory: Povinné lékařské prohlídky řidičů chce zvýšit na 70 let

2) Lékařské prohlídky řidičů-seniorů jsou povinné! Řídit bez potvrzení znamená pokutu
https://www.portalridice.cz/clanek/lekarske-prohlidky-ridicu-senioru-jsou-povinne-ridit-bez-potvrzeni-znamena-pokutu

3) Evropské výzvy ke snižování nehodovosti seniorů, v Česku byly 3 z 10 usmrcených osob starší 65 let

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz