Hlavní obsah
Nakupování

Mandarinky za 17 Kč, máslo 36 Kč, mouka za 15 Kč, proč nemáme v Česku ceny jako mají Poláci?

Foto: Jane Trang Doan (Pexels)

Doslova útokem berou čeští nakupující polské obchody. Na srovnání cen napříč obchody se zaměřilo už několik zdrojů. Proč je u nás vlastně tak draho?

Článek

Vyplatí se jet do Polska na nákup? Samotní Poláci si tuto otázku položili už v roce 2023. Polský portál Fakt tehdy porovnával ceny v českém a polském Lidlu. Došlo na srovnání základních potravin, jako je třeba máslo nebo kuřecí maso. Podle tohoto zdroje jsou ceny v tuzemském obchodě přibližně o 20 až 30 % vyšší než za hranicemi.

Obdobně si na ceny napříč trhem v Česku a Polsku o něco později „posvítila“ redakce Deníku, která po neúspěšné eskapádě premiéra Fialy s německou Nutellou tentokrát vzala srovnání vážně a zcela objektivně. A v roce 2024 dospěla k závěru, že kvůli navýšenému DPH Polsko muselo zdražit a na nákupy je tak potřeba si připravit vyšší částku. Levněji však stále vycházely základní potraviny, jako je mléko nebo vejce.

Je navíc důležité pro kontext uvést, že i redakce Deníku hodnotila nákup v Lidlu. A ten samozřejmě není jediným obchodem v Polsku, který se stává středem zájmu českých nakupujících. Za výhodnými nákupy mnozí míří i do Biedronky. Obchodní řetězec s charakteristickou beruškou v logu nabízí široký sortiment, kde si kromě základních potravin vyberete i alkohol či třeba potřeby do domácnosti a drogerii.

Polskou Biedronku lze přirovnat k českému řetězci Penny. Jedná se o diskont a primární je tak důraz na nízké ceny. Tomu odpovídá i aktuální situace. Mandarinky tu tak například seženete v přepočtu za 17 Kč, máslo vyjde na 36 Kč a za mouku zájemci zaplatí 15 Kč. Nemusíte se spoléhat na základní sortiment. V polských samoobsluhách se levněji dá sehnat třeba i alkohol.

Polská nekvalita? To dávno neplatí, nakoupit lze levně i dobře

Odložit je nutné i předsudky o nekvalitě. V Polsku se setkáte s produkty, o jejichž kvalitě není nutné pochybovat. Navíc je důležité si uvědomit, že v mnoha případech se vám na stůl dostává potravina z Polska i u nás, ale obchodník se k tomu zkrátka „jen“ nepřizná. S transparentním přístupem k svým privátním značkám začal především zmíněný Lidl, který odtajnil při příležitosti 10. výročí vstupu na český trh výrobce právě této části své nabídky.

V Polsku se tak vyrábí treba výrobky uváděné pod značkou Pikok. Přičemž řada produktů značky Lidl uspěla ve spotřebitelských testech, které jsme mohli vidět v časopise dTest, ale třeba i v internetovém pořadu A dost! Pozitivní zkušenosti mají zákazníci i s polským masem nebo drogerií, které jsou podle nich na vyšší úrovni než u nás. České nakupující láká i širší sortiment nebo zkrátka nákup některých potravin, které v tuzemsku dostupné nejsou.

Za nižšími cenami v Polsku stojí hned několik důvodů. Mezi ty hlavní se řadí štědré evropské dotace. Ty si Polsko vyjednalo již v roce 2004, jelikož se jedná o důležitý sektor. Zemědělství je v Polsku klíčovou součástí tamní ekonomiky. Zaměstnává totiž asi 14,8 % všech pracovníků. Je ovšem s otazníkem, zda sektor, který má primárně zajistit potřebu obživy obyvatel, by neměl jako zásadní být vnímán všude.

Dalším důvodem nižších cen jsou nižší vyplácené mzdy. Průměrná mzda je totiž v Polsku zhruba o 6 až 8 tisíc nižší než v případě Česka. Do nákladů se také promítají celkově nižší marže. Svůj vliv má i nižší DPH, o němž už byla zmínka výše. Aktuálně se pohybuje na úrovni 5 %.

V Polsku vládne na trhu výraznější konkurence

Polsko je obrovskou ekonomikou, s níž se ta česká jen těžko může měřit. Dobře ilustrovat to lze na segmentu zemědělských produktů. V Polsku aktuálně podnikají více než dva miliony zemědělců, kteří využívají asi 90 % dostupné polské orné půdy. Což znamená obrovskou konkurenci a v konečném důsledku značný tlak na cenu, z níž může profitovat spotřebitel.

V Polsku je také celý trh strukturován odlišně. Zůstaly zde ve větším měřítku malé rodinné farmy, jichž aktuálně v zemi působí stovky tisíc. Trh v tomto případě zkrátka nepohltily konglomeráty, jako je tuzemský Agrofert, které následně umožňují trh ovládat, diktovat podmínky a dělat si s ním prakticky to, co se majiteli líbí.

Ekonom Štěpán Křeček v rozhovoru pro DVTV uvedl, že jediným řešením stávajícího stavu je tlak spotřebitelů: Pokud si nechají vysoké ceny líbit, jednoduše nebudou mít čeští obchodníci důvod k tomu, aby je snížili. Znamená to, že pokud mají tuzemští zákazníci možnost, měli by jezdit nakupovat za hranice a v regálech našich obchodů zboží jednoduše nechat. Základní ekonomický princip nabídky a poptávky stále platí.

Zdroje

https://www.denik.cz/staty-eu/polsko-ceny-nakupy-potraviny-obchody-zbozi-cesko.html

https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/lidl-supermarket-nakupy-reztezec-potraviny-nakup-cena-inflace.A231128_090925_ekonomika_mgn

https://www.etravel.cz/polsko/ceny

webové stránky polských prodejců

https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-srovnani-cen-zakladnich-potravin-v-polsku-je-o-petinu-levneji-40482093

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz