Článek
Polská ekonomika kraluje i v dobách krize
Polsko má potenciál stát se ekonomickou mocností, tvrdí experti. Přestože Česko má neustálé tendence srovnávat se se západem a vzhlíží k ekonomice Německa či Rakouska, právě Polsko má v posledních letech potenciál.
Dávno tak Poláci nejsou jen vyhlášenými „šmelináři“, které karikovala nejmenovaná zakázaná televizní reklama. Z ekonomického pohledu naopak tato země patří mezi evropskou špičku. Dáno je to především tím, že tamní vláda již 10 až 15 let úspěšně investuje do tamější infrastruktury.
V letech 1990 až 2012 díky tomu vzrostl polský hrubý domácí produkt na hlavu ze 49 % českého HDP na téměř 83 %. Již od roku 2011 zaznamenává polská ekonomika nejvyšší růst a i v etapě recese se jí tak podařilo udržet lepší výsledky ve srovnání s Českem. Vyšší nárůst HDP je patrný i v porovnání se Slovenskem, k němuž Češi jakožto kulturně nejbližšímu státu se společnou historií také velmi ochotně vzhlíží.
Češi za Polskem zaostávají
Příčinou je podle ekonomických expertů primárně to, že česká vláda se rozhodla v letech krize k rozpočtovým škrtům. Zvýšení daně z přidané hodnoty ale v tuzemsku vedlo paradoxně ke snížení výkonnosti národní ekonomiky.
Dnešní odhady hovoří o tom, že Poláci by do roku 2030 údajně dokonce měli předehnat dokonce ekonomiku rozvinuté Velké Británie. Což na ostrovech odstartovalo do značné míry paniku, neboť zde Polsko je ve velké míře vnímáno především jako země instalatérů, uklízeček a další levné pracovní síly.
Změní se tak definitivně šedá země nesoucí si postkomunistické dědictví v „zemský ráj to na pohled“ plný prosperity? Zdá se, že existuje velká šance. Polsko pochopilo, v čem tkví aktuálně největší příležitosti. Zaměřuje se tak v první řadě na nová odvětví průmyslu, která jsou navázána především na elektromobilitu. Jde například o výrobu baterií do těchto vozidel.
Polsko má výrazný ekonomický potenciál
Kromě toho se Polsko stává stěžejním infrastrukturním a logistickým uzlem regionu. Za tím stojí především vládní investiční programy k rozvoji infrastruktury, ať už té železniční, ale i silniční. Dokládají to i čísla. V roce 2010 mělo Polsko asi 1 500 kilometrů dálnic, jen v letošním roce by to ale mělo být rozšíření už na 5 200 kilometrů.
Kromě toho je patrný rozvoj i v oblastech dalších, jako je podpora intermodální dopravy, zkapacitnění přístavů a překladišť či modernizaci energetiky, ale i rozvoj digitální infrastruktury. Dlouhodobě růstový je především segment e-commerce.
Dominantním hráčem je i v tuzemsku již známá společnost Allegro. Ta si získala pozornost v našich krajích především v souvislosti s akvizicí české Mall Group. Polsko je i důležitým střediskem cloudových služeb v rámci střední a východní Evropy.
Varšava se navíc vlivem války na Ukrajině mnohem více sblížila s USA. Tamější armáda se rozrůstá a podle dnešních odhadů se v budoucnu stane tou vůbec nejsilnější pozemní z evropských zemí NATO.
zdroje
1) Polská ekonomika
2) Údaje světové banky
3) Investice v Polsku
4) Allegro je lídrem polského online obchodu