Hlavní obsah

Kvůli aplikaci Jenda jsme se s partnerem nemohli vyměnit na rodičovské dovolené

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Požádala jsem o rodičovský příspěvek v aplikaci Jenda, která má usnadnit v Česku přístup k úřadům. Nejen, že jsem čekala na vyřízení celé týdny, nakonec nám to znemožnilo se s partnerem na rodičovské vystřídat.

Článek

Nastoupila jsem na rodičovskou dovolenou a čekala jsem na vyřízení celé týdny. Po tom, co jsem stále dokola volala na infolinku, mi bylo řečeno, že na to mají úřednice až 60 dní. Jenže během toho se mi dostalo lukrativní pracovní nabídky a doma jsme se dohodli, že by bylo nejlepší, abychom se na rodičovské dovolené vyměnili.

Nikdo nám nepomohl

Jenže jsme žádali až poté, co nám ten rodičovský příspěvek schválili. V době, kdy jsme žádali, měl totiž partner vyšší vyměřovací základ, a já jsem chtěla požádat pouze o roční délku. Tam byla částka bezmála 30 tisíc a věděli jsme, že kdyby se cokoliv dělo, pokryje nám to hypotéku.

Tam jsme dlouho čekali, než se to vůbec pohlo a začalo se něco dít. Jenže úřednice na to mají 30-60 dnů a stěžovat si předtím, než uplynou dva měsíce, je takřka bezpředmětné. Takže jsme dva měsíce od narození miminka čekali. Předtím jsme čekali ještě několik týdnů na vydání rodného listu. Všechno se neskutečně zdržovalo a bankovní konto se tenčilo. Splátky musí odejít tak či tak, banku nezajímá, že čekáte na rodičák a vyžít z jednoho příjmu je dnes extrémně složité.

Strach nám nedovolil to udělat

Když jsme se ale po schválení té výše chtěli s partnerem vyměnit, přišlo další úskalí. Dalších 60 dní měl úřad na to, aby mi ukončil rodičovskou dovolenou a dalších 60 dní na to, aby ji povolil partnerovi. Našemu dítěti by bylo skoro třičtvrtě roku, až by se tohle vyřídilo a my jsme se báli, že budeme zase bez peněz.

Tak jsme to nikdy neudělali, i když si partner moc přál zůstat alespoň na chvíli doma. Ale takovou rezervu, kdyby se něco dělo, jsme už po začátku prostě neměli. A já se bála, že ty čtyři měsíce, co to budou schvalovat, nám žádné peníze nevyplatí. I kdybychom se zeptali, tak nám každý tvrdil zkrátka něco jiného…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz