Článek
Už Soukromé pasti, kterými Tereza Kopáčová na Nově začínala, byly něco fantastického. Podle ČSFD stojí Tereza za díly Láska v moll a Exmanželkou snadno a rychle. Ve druhém zmíněném si také zahrála Tereza Brodská, která se s režisérkou domluvila, že až natočí první celovečerní film, tak v něm chce být. A právě pátým dílem Studny Tereza Kopáčová zcela jasně dokazuje, že na takový formát má. Ten díl je naprosto fantastický.
Prachař navrhoval svého otce
Na první pohled nenápadná, ale svou tvorbou autentická. Režisérka Tereza Kopáčová je z pohledu laického diváka velkou nadějí televizního i filmového průmyslu. V podcastu Studna se sama svěřila, že navzdory krásným projektům za sebou ještě nemá celovečerní film. Režírovala televizní film Metanol, kde zazářila Kristýna Ryška, také seriál Smysl pro tumor, Ochránce, Případ Roubal nebo Nevinné lži.
Dovolte mi však tvrdit, že to, co Kopáčová ukázala v pátém díle Studny, je fenomenální. S jakou emocí se poprala s příběhem, který pro mnohé nemá jasný průběh ani výsledek, jak „postaršila“ Ryšku s Prachařem, ačkoliv Jakub se sám nechal v rozhovoru pro Český rozhlas slyšet, že navrhoval, aby jeho starší verzi hrál otec David Prachař. Je dobré, že na to nedošlo, protože ve Studni mohou diváci vidět, jak dokonalou kopií svého dědečka Ilji Prachaře Jakub je.
Ten díl je natolik temný, ale na druhou stranu jasný, ukazuje názor scenáristů na to, jak to podle nich bylo, s jakými emocemi se pral Slávek, ačkoliv existuje jen málo svědectví, které by přinášely jasné závěry… Tereza Kopáčová je neskutečný talent. Byť podle svých slov v podcastu Studna je na sebe obvykle velmi přísná.
![](http://d8-a.sdn.cz/d_8/c_imgrestricted_oW_A/nO1SBfAluiB7FFSk2CR8uWq/e831/studna-tereza-kopacova.jpeg?fl=cro,0,0,4096,3766%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Tereza Kopáčová s Janou Nagyovou, známou z pohádky o Arabele na premiéře minisérie Studna
Studna bez politiky
Film, který by Tereza natočila, kdyby dostal tolik péče a pozornosti jako Studna - tak na ten si velmi ráda do kina zajdu. A ráda doufám, že i všichni ostatní. Má v sobě něco, co je za mě unikátní. Umí vyprávět příběhy s lehkostí -a to i ty těžké. Umí nechat diváka přemýšlet nad tím, co si o tom myslí on sám.
Na druhou stranu nechává Studnu bez politického podtextu, ačkoliv různé verze příběhu vyprávěly také verzi, že Slávek byl pro režim důležitý, a proto je řešení případu tak nejasné. „Podle mého měl něco společného s atomovými zbraněmi, a možná i jinými. Nechtěl o tom mluvit, že jeho výzkum je tajný. Žil na ubytovně, hodně překládal z angličtiny i ruštiny a taky psal nějaké odborné knihy. Ty mu vydávali v Rusku,“ řekla v jednom z rozhovorů jeho sestřenice Marie Dekastello. Dodnes se verze toho, jak se celá událost stala, v očích mnohých liší.
Způsob, jakým se to ale rozhodla Tereza Kopáčová vyprávět, jakým způsobem si s příběhem hraje - to je v pátém díle vidět vůbec nejvíc. Od romantického prvního dílu, kdy se David Švehlík seznámí s Johankou Matouškovou, který byl až kýčovitý, je to surové drama vyprávěné s lehkostí. A tak všechna čest. Ten celovečerní film Tereze Kopáčové rozhodně patří. Snad se pro něj rozhodne brzy.
Zdroj: Podcast Studna, ČSFD, blesk.cz