Článek
V poslední době se často diskutuje o návrzích na omezení práv seniorů v důsledku věku, a to především v oblastech volebního práva a řízení motorových vozidel. Tyto návrhy vyvolávají otázky ohledně diskriminace a spravedlivého přístupu ke všem věkovým skupinám. Nicméně je důležité si uvědomit, že omezení na základě věku jsou již běžnou praxí v mnoha oblastech, pokud se bavíme o České republice, bavíme se zejména o věkové hranici 18 let.
Omezení na základě věku jsou v mnoha zemích považována za nezbytná kvůli ochraně mladistvých a jejich nevyspělého úsudku. Argument o nevyspělosti platí nejen pro mladé lidi, ale také pro seniory, kteří by mohli ztratit určité schopnosti s přibývajícím věkem.
V oblasti řízení motorových vozidel jsou rovněž zavedena omezení pro mladé lidi, kteří musí dosáhnout určitého věku a absolvovat řidičské zkoušky. Hlasy, které chtějí zpřísnit kontroly u seniorů vychází ze stejné logiky.
Zejména v oblasti volebního práva by však mělo být zdůrazněno, že omezení na základě věku by mělo být především založeno na individuálním posouzení schopností každého jednotlivce, a nikoli pouze na datu narození. Mělo by se jednat o transparentní a spravedlivý proces, který by se vyhnul obecným a diskriminačním zákazům.
Pokud můžeme naprosto s klidným srdcem říct, že 14 leté dítě by nemělo volit, pít alkohol a nemělo by řídit auto kvůli jeho nevyzrálosti, stejně tak je naprosto v pořádku si přiznat, že u některých starších jedinců tato, dospělostí získaná schopnost může být v pokročilejším věku narušena.
Autor na kterého reaguji se věnuje notnou dávku článku tomu, že je mu skoro šedesát a nepřipadá si starý. Já bych rád zdůraznil, že podobné diskuze se jeho netýkají. Týkají se většinou lidí 65+ občas až 70+. Věková hranice stáří se posouvá. Lidé jsou mnohem gramotnější, vyspělejší a déle produktivní, než tomu bylo dříve.
O to víc je ale potřeba si uvědomit, že spoustu starých lidí je nesvéprávných, ve smyslu, že jsou snadno manipulovatelní, mozek jim neslouží a i když bychom měli mít úctu ke stáří, tak je naprosto v pořádku přehodnocovat schopnost těchto lidí účastnit se třeba provozu na pozemních komunikacích.