Článek
Prezident republiky Petr Pavel o státním svátku 28. října mezi 56 osobnostmi vyznamenal i vlakvedoucího Českých drah Romana Juřenu. Ten získal právem ocenění Medailí za hrdinství při záchraně lidských životů. Svým pohotovým zákrokem umožnil evakuaci cestujících z hořícího vlaku v Olomouci po srážce s kamionem, který nerespektoval výstražná světla na železničním přejezdu.
Pokud se přesuneme do Jihomoravského kraje, díky plánované úplné eliminaci vlakového doprovodu by v podobném případě cestující měli smůlu a nemuseli se z vlaku, kde jde při požáru o vteřiny, dostat. Jihomoravský kraj se pustil do nebezpečného experimentu, který eliminuje bezpečnost a služby cestujícím, ale posiluje naopak jejich kontrolu, zda se správně v čím dál složitější změti přepravních a tarifních podmínek Jihomoravského kraje neztratili, nenastoupili do dveří se zeleným pruhem a neměli by zaplatit nějakou tu pokutu. Jihomoravský kraj se ve svém vnímání služeb trochu odtrhnul od České republiky. Původně pozitivně v oblasti koordinace veřejné dopravy, dnes negativně v případě svérázných přepravních a tarifních opatření, kde aktuálně není zřejmé, co vlastně před příchodem nového jízdního řádu 2024/2025 platí.
Když na konci roku 2019 podepsala Škoda Transportation s Jihomoravským krajem smlouvu na dodávku 37 elektrických jednotek, byla to sláva a cestující i vlakový doprovod se těšili. 31 čtyřvozových jednotek o délce 106 metrů nabízí 333 míst k sezení, 6 dvouvozových jednotek o délce 53 metrů nabízí 146 míst k sezení. Dosahují maximální rychlosti 160 km/h a mají velmi rychlý rozjezd i dynamické brzdění.
Zatímco pražské metro představuje uzavřený systém bez vlivu pozemních komunikací a disponuje vymoženostmi pro bezpečnost, jako je soustava kamer a nouzové tlačítko na nástupištích, kterým má možnost cestující v případě nebezpečí zastavit rozjíždějící se, respektive blížící se vlak metra, v Jihomoravském kraji se rozhodlo a teprve se hledá, co je třeba udělat.
Vedle 106 metrů dlouhé čtyřvozové jednotky Moravia se 333 místy k sezení a maximální rychlostí 160 km/h zaslouží porovnání pětivozová souprava metra M1 pro Prahu. Je 96,66 m dlouhá a její kapacita činí 224 sedících cestujících, maximální rychlost je 80 km/h.
Po unikátní soutěži o nejlepší personální agenturu pro zajištění strojvedoucích, popsané v článku Soutěžní blamáž na kolejích Jihomoravského kraje - Médium.cz (seznam.cz) , se České dráhy stávají obětí „vítězství“. Jihomoravský kraj se rozhodl pro provoz jednotek Moravia bez vlakového doprovodu a ani u čtyřvozových to nevadí Drážnímu úřadu co by vnitrostátnímu bezpečnostnímu orgánu.
Vlakový doprovod má být nahrazen vlastními revizory kraje. Aktuálně se řeší patřičná provozní opatření, zkušební provoz a jisté je, že jde o významnou změnu podle PROVÁDĚCÍHO NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) č. 402/2013 ze dne 30. dubna 2013, o společné bezpečnostní metodě pro hodnocení a posuzování rizik.
Už podle Článku 3 zmíněného nařízení a jeho definic je zřejmé, že toho hodně neproběhlo a už ani nemůže proběhnout v souladu s evropskou legislativou:
1)„rizikem“ se rozumí četnost výskytu nehod a mimořádných událostí vedoucích k újmě (zapříčiněných nebezpečím) a stupeň závažnosti této újmy;
2) „analýzou rizik“ se rozumí systematické používání všech dostupných informací k určení nebezpečí a odhadu rizik;
3) „hodnocením rizik“ se rozumí postup založený na analýze rizik s cílem určit, zda bylo dosaženo přijatelné úrovně rizika;
4) „posuzováním rizik“ se rozumí celkový postup zahrnující analýzu a hodnocení rizik;
5) „bezpečností“ se rozumí odstranění nepřijatelného rizika újmy;
6) „řízením rizik“ se rozumí systematické uplatňování politik, postupů a praktik řízení na úkoly týkající se analýzy, hodnocení a usměrňování rizik;
12) „zprávou o posouzení bezpečnosti“ se rozumí dokument, který obsahuje závěry posouzení, jež s ohledem na posuzovaný systém provedl subjekt pro posuzování.
Nechat jezdit 106 metrů dlouhé elektrické jednotky se 333 místy pro cestující a maximální rychlostí 160 km/h na stávající infrastruktuře se samotným strojvedoucím je zcela nepochybně hazardem, nemluvě o zhoršení bezpečnosti cestujících, o které se při jakýchkoliv střetech s jakoukoliv překážkou nemá kdo postarat, natož je vyprošťovat. Už vůbec nejde počítat se strojvedoucím, potenciálně paralyzovaným střetem jako prvním.
SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) 2016/798 ze dne 11. května 2016 o bezpečnosti železnic se v Článku 9 věnuje Systémům zajišťování bezpečnosti. Je to diametrálně odlišný proces od toho, jaký probíhá v Jihomoravském kraji.
Zdroje a další informace: