Hlavní obsah
Názory a úvahy

Babiše chválí v Rusku a musím s ním souhlasit i já

Foto: www.pixabay.com

Je Green deal hřebíčkem do rakve EU?

Andrej Babiš se vyjádřil proti EU, kiritzoval ji v ekonomických aspektech. Toho se chytli Rusové. A my nyní spíláme Babišovi, co že to zase kde žvatlal. Jenže ono je dost dobře možné, že měl pravdu.

Článek

Expremiér, a patrně i znovu budoucí premiér, Andrej Babiš se na setkání Patriotů pro Evropu rozpovídal o tom, jak Green Deal ničí evropský průmysl, EU je špatná a plýtvá dotacemi na odvětví, kterým sama háže klacky pod nohy. Toto s radostí ocitovali i v ruských a běloruských médiích. Babiš se proti tomu nijak neohradil, naopak potvrdil, že za vším si stojí. Což je v případě demokraticky smýšlejícího člověka poměrně slušná tragédie, když jeho vizitkou je, že jej vyzdvihují dva nejhorší režimy v Evropě. I když se možná ze strany Ruska jedná o praktickou ukázku hesla tonoucí se stébla chytá.

Ale pojďme se podívat na to, co Babiš vlastně vyřkl. Zkusme to raději v kostce, protože to bude stejně výstižné a kratší: Nařkl Brusel, že vytváří energetickou krizi. A také znemožní koupi vozu méně majetným jedincům. Přidal, že Evropská unie ničí evropský průmysl.

Toto prohlášení je jako balzám na ruské duše, které konečně vidí, jak ta zlá EU nefunguje, rozpadá se, brzo nastane její konec a Rusko zase bude světovým hegemonem. To je důvod, proč se toho tak chytli. A v návaznosti na to o tom začaly psát západní média. A my se bouříme, jaký že je ten Babiš zrádce a zaprodanec, že si dovolil kritizovat EU.

Nejhorší na tom všem ale je, že on má pravdu. Proč? Proto, že Green Deal není dobrou formou hospodářské konkurence. Minimálně ne v pojetí, v jakém jej předkládá EU. Ono je velmi pěkné a chvályhodné, když se někdo snaží myslet ekologicky a snaží se zmírnit klimatické důsledky své existence. Což EU dělá formou Green Dealu. Jenže ona ta ekologie něco taky stojí. Je to velmi nákladná záležitost, kterou je dobré dotovat po dlouhé období, než se průmysl přizpůsobí. Minimálně energie, která je pro průmysl klíčovou vstupní komoditou, je kvůli Green Dealu dražší.

Nejlevnější energie totiž stále zatím vzniká spalováním fosilních paliv, tedy především uhlí a ropy, případně plynu a právě proti těmto zdrojům Evropa bojuje. Evropský průmysl tak v porovnání s Čínou, která i tak má značný náskok v podstatně levnější pracovní síle, prakticky nemůže vyrábět za konkurenční ceny. A naše obchody zaplavuje i nadále nejlevnější světový výrobce. Což my rádi, protože si toho jednoduše můžeme koupit více za stejný obnos. Tatam je hledání kvalitních výrobků, to už dělají jen bohatí, většina Evropanů má raději nízké ceny, které nám nabízí Čína.

Dalším tématem, které vlastně s Green Dealem souvisí, je evropský automobilový průmysl, který Babiš ve svém projevu zmínil také. Opět v rámci snižování emisí, se Evropa rozhodla postupně zakázat spalovací motory a nahradit benzín elektřinou. Nápad dobrý, provedení horší. Narážíme totiž na to, že ve vývoji elektrických vozů Evropa poněkud zaspala a Asijští výrobci, kteří se doteď na našich trzích příliš nechytali, začali nabízet své elektro vozy i zde. A jak je zmíněno výše, typický Evropan má raději nižší cenu, než lepší kvalitu a tak naše tradiční automobilky pomalu přestávají být konkurenceschopné. A to vše v ekonomickém prostředí, kde automobilový hraje první housle. Pokud si někdo chce představit, co by se stalo, kdyby zkracoval třeba koncern VW, pak to není úplně radostná vize.

My Evropané také značnou část své svobody odvíjíme od vlastnictví automobilu. Žít se bez něj jistě dá, ale život s ním je daleko pohodlnější a volnější, když se člověk nemusí spoléhat na ne úplně dobře fungující hromadnou dopravu. A jelikož elektromobily jsou vesměs dražší, než klasické vozy se spalovacím motorem, pak si je logicky bude moci pořídit méně lidí. Nehledě na to, že tato vozidla jsou bazarově velmi špatně prodatelná. Což sníží kupní potenciál opět o něco více. A čím méně aut tu bude jezdit, tím více svobody pozbydeme. Pravdou je, že silnice jsou už tak nacpané k prasknutí, a nějaká ta selekce by neškodila, ale tohle není dobrá cesta a jistě by se našlo daleko lepší řešení.

Cesta k zelené planetě je dobrou cestou. Nesmí se ale, jako v našem případě, uspěchat a nesmí se kvůli ní ořezávat práva a blahobyt lidí. Ideální je nechat to přímo na nich, případně je postupně pomalu směřovat tímto směrem. Však dneska už máme mraky domácností, které jsou naprosto ekologické, samy od sebe, bez přičinění EU. A nebudeme si také nalhávat, že samotná zelená Evropa spasí svět, když v Číně se stále kouří z komínů a my si jejich zboží necháváme dovážet monstrózními kontejnerovými loděmi (které však paradoxně jsou stále nejekologičtější variantou dopravy).

Já osobně, jako zarytý demokrat pravičák, nepřítel Ruska a odpůrce Babiše však v tomto dávám Babišovi za pravdu. Ačkoliv se nám nějaká pochvala od Ruska nelíbí, ten kdo by si z ní měl vzít ponaučení, není Babiš, aby příště raději podobné věci neříkal, ale samotné vedení EU, jestli na tom nakonec něco nebude, a poučit se z toho. Ale to bychom asi od EU chtěli moc.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz