Článek
Představení vnitřní struktury návrhů a teoretických základů, na kterých stojí, může působit suchopárně. Mnohem zajímavější může být představit si totéž na konkrétním příkladě. Tím bude něco, co by se docela hodilo i vlastní založení nového politického subjektu. A protože zatím žádná platforma pro publikaci návrhů neexistuje, je možné použít platformu Médium, i když neumožňuje hlasování a mnoho jiných funkcí užitečných pro dopracování a zhodnocení návrhu.
Předmětem návrhu bude umožnění využití již existujícího elektronického nástroje ePetice pro sběr podpisů při registraci politických stran a hnutí. Současná podoba pochází až z 90. let (Zákon o politických stranách č. 424/1991 Sb.) a stále vyžaduje listinnou formu podpisů. Nedávno přitom prošla novela zákona 275/2012 Sb. (jedná se o č. 269/2024 Sb.), která obdobnou změnu zavádí pro prezidentské volby. Tato novela je platná od 1.1. 2026 a bude platná pro příští prezidentské volby.
K tomu poznámka na okraj: přestože registrace nových stran není něco, co by se dělo každý den (čistě porovnáním počtu stran a doby fungování státu vychází, že ročně vzniká v průměru 10-20 nových stran či hnutí), přeci jen se jedná o událost častější než prezidentské volby. Navíc, podpisů je vyžadováno výrazně méně a úspěšná registrace nemá tak kritický termín, dokdy musí být dokončena. Proto by se nabízelo vychytávat „dětské nemoci“ spíše na tomto případu užití.
Pokud jde o sám návrh, návrh jednotlivých částí je možné připravit i s pomocí umělé inteligence velmi rychle:
Důvodová zpráva
Cílem novely je:
• Zjednodušit proces registrace politických stran pomocí digitálních nástrojů.
• Zvýšit dostupnost a transparentnost politického procesu.
• Zajistit právní jistotu pro elektronické podpisy v rámci registrace stran.
Doporučení dalších kroků
Pro prosazení této změny by bylo vhodné:
• Iniciovat legislativní návrh ve spolupráci s Ministerstvem vnitra.
• Využít ePetici k podpoře změny zákona č. 424/1991 Sb. – paradoxně právě v této oblasti je ePetice již použitelná.
Návrh novely zákona
Čl. I – Změna zákona č. 424/1991 Sb.
Zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, se mění takto:
________________________________________
§ 6 odst. 2 se mění takto:
„(2) Návrh na registraci musí být podán ministerstvu písemně nebo elektronicky prostřednictvím kvalifikovaného systému pro elektronické petice, který umožňuje ověření totožnosti podepsaných osob. K návrhu se připojuje petice, kterou podepsalo nejméně 1 000 občanů České republiky, kteří souhlasí se vznikem politické strany nebo politického hnutí. Petice musí obsahovat jméno, příjmení, datum narození, místo trvalého pobytu a podpis každého občana. V případě elektronické petice se podpis nahrazuje elektronickým úkonem ověření identity prostřednictvím nástroje uznaného státem (např. Identita občana).“
________________________________________
§ 6 odst. 3 se doplňuje:
„(3) Elektronická petice podle odstavce 2 musí být vedena prostřednictvím systému, který je schválen Ministerstvem vnitra a zajišťuje ochranu osobních údajů, ověření identity podepsaných osob a archivaci dat pro účely správního řízení.“
________________________________________
§ 6a – nový paragraf
"§ 6a – Elektronická forma petice
Ministerstvo vnitra stanoví vyhláškou technické a bezpečnostní požadavky na elektronický systém pro sběr podpisů pro účely registrace politických stran a hnutí. Tento systém musí být interoperabilní s národními identifikačními prostředky a umožňovat ověření údajů uvedených v petici."
Návrh technické vyhlášky
Vyhláška Ministerstva vnitra č. XX/YYYY Sb.
o technických a bezpečnostních požadavcích na elektronický systém pro sběr podpisů občanů při registraci politických stran a politických hnutí
________________________________________
§ 1 – Předmět úpravy
Tato vyhláška stanoví technické, bezpečnostní a provozní požadavky na elektronický systém umožňující sběr podpisů občanů České republiky pro účely registrace politické strany nebo politického hnutí podle § 6 zákona č. 424/1991 Sb.
________________________________________
§ 2 – Definice pojmů
• Elektronický podpis: Úkon občana potvrzující podporu petice prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace.
• Kvalifikovaný systém: Systém elektronické identifikace splňující požadavky na úroveň záruky „značná“ dle nařízení eIDAS.
• Ověřený petent: Osoba, která podpořila petici prostřednictvím elektronického systému a jejíž identita byla ověřena.
________________________________________
§ 3 – Požadavky na elektronický systém
Elektronický systém musí:
1. Být dostupný prostřednictvím Portálu občana nebo jiného státem uznaného rozhraní.
2. Umožnit ověření identity občana prostřednictvím:
o eObčanky,
o bankovní identity,
o NIA ID nebo jiného prostředku dle eIDAS.
3. Zajistit sběr následujících údajů:
o jméno a příjmení,
o datum narození,
o místo trvalého pobytu,
o elektronický podpis (identifikovaný úkon podpory).
4. Umožnit export dat ve formátu uznávaném Ministerstvem vnitra pro účely správního řízení.
5. Zajistit ochranu osobních údajů v souladu s GDPR.
________________________________________
§ 4 – Správa systému
Správcem systému je Digitální a informační agentura (DIA) ve spolupráci s odborem voleb Ministerstva vnitra.
________________________________________
§ 5 – Archivace a audit
1. Systém musí uchovávat záznamy o podpoře petice po dobu nejméně 5 let.
2. Musí být umožněn audit systému ze strany Ministerstva vnitra.
________________________________________
§ 6 – Přechodná ustanovení
Do doby plného zprovoznění systému dle této vyhlášky lze petice pro registraci politických stran podávat pouze v listinné podobě.
________________________________________
§ 7 – Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem …
Ostatní dopady
Pokud jde o ostatní dopady, ať už jde o dopady na veřejné rozpočty či soulad s Ústavou a mezinárodními smlouvami, vzhledem k existenci platformy i schválené novely je možné na tyto navázat.
Vytvoření petice na podporu návrhu
V souladu s doporučenými kroky byla vytvořena petice na podporu tohoto návrhu. Je možné ji podepsat na tomto linku po přihlášení do Portálu Občana.
U jiných návrhů se dá očekávat, že by k jejich vytvoření bylo zapotřebí vice času, návrh by mohl vzejít po zvážení různých perspektiv a hlavně by se o něm pak před jeho publikací hlasovalo.