Článek
Jak bylo zmíněno, jedním ze zásadních problémů volebních systémů, a to nejen u nás, je fakt, že začnou-li se zvolení kandidáti chovat v rozporu se svým volebním programem či „očekáváním voličů“, existuje zpravidla jen málo možností, jak může volič účinně a v přiměřeném časovém intervalu reagovat. V některých jurisdikcích existují odvolací referenda, osobně však jejich zastáncem nejsem. V polarizované společnosti, kdy o celkovém výsledku rozhoduje relativně malá nerozhodnutá menšina a pak takové jevy, jako kdo přijde k volbám, by reálně hrozil scénář neustálých opakování voleb.
Existuje však jedna podoba, kterou bych považoval za užitečnou. Konkétně se jedná o možnost rozpuštění celého parlamentu na základě výsledku referenda, které je uspořádáno, pokud petici za jeho uspořádání podepíše dostatečný počet oprávněných voličů. Tato možnost existuje u jednoho z našich sousedů – v Bavorsku. Číselně je v Bavorsku zhruba 9,4 miliónu voliču, z nichž se voleb průměrně účastní 73,3%; pro vypsání tohoto referenda je pak třeba milión podpisů. Za celou dobu své existence došlo k vypsání referenda jen jednou, a to 15. listopadu 1954, kdy voliči skutečně nakonec rozhodli o rozpuštění parlamentu.
I z toho je zřejmé, že spíše než na řešení operativních rozhodnutí by se tento návrh hodil jen jako jakási pomyslná záchranná brzda, pokud by se zdálo, že se celková situace řítí opravdu nežádoucím směrem. V minulém volebním období by takovým momentem možná bylo období, kdy vládní koalice prosazovala změnu valorizací důchodů – nikoliv kvůli meritu věci, ale kvůli způsobu, jakým byla tato změna prosazena.
Důvodová zpráva
Obecná část
Cílem navrhovaného ústavního zákona je posílit prvky přímé demokracie v České republice zavedením možnosti občanů vyvolat referendum o rozpuštění Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Inspirací pro tento návrh je právní úprava v německé spolkové zemi Bavorsko, kde občané mají možnost prostřednictvím referenda ovlivňovat zásadní politická rozhodnutí, včetně změn ústavních zákonů.
Navrhovaná změna reaguje na rostoucí poptávku po větší participaci občanů na výkonu státní moci, zejména v situacích, kdy dochází k výraznému narušení důvěry mezi veřejností a zákonodárným sborem. Zavedení této možnosti by mohlo přispět ke zvýšení legitimity demokratického systému a posílení odpovědnosti volených zástupců vůči občanům.
Zvláštní část
K čl. 1 až 2
Definují účel zákona a zakotvují právo občanů navrhnout konání referenda o rozpuštění Poslanecké sněmovny. Jedná se o základní vymezení institutu, který dosud v českém právním řádu chybí.
K čl. 3
Stanovuje podmínku minimálního počtu podpisů pro vyvolání referenda. Počet 1 000 000 podpisů byl zvolen s ohledem na velikost populace České republiky a nutnost zajistit, že návrh bude mít širokou podporu.
K čl. 4
Upravuje požadavky na formulaci otázky, aby byla srozumitelná a jednoznačná. Zamezuje manipulativnímu nebo zavádějícímu znění.
K čl. 5
Zajišťuje ústavní přezkum návrhu petice Ústavním soudem, čímž se předchází případným protiústavním iniciativám.
K čl. 6 až 7
Upravují proces vyhlášení referenda a závaznost jeho výsledku. Pokud se většina hlasujících vysloví pro rozpuštění Poslanecké sněmovny, prezident republiky je povinen tak učinit.
K čl. 8
Navrhuje změnu čl. 35 Ústavy České republiky, která umožní rozpuštění Poslanecké sněmovny nejen prezidentem, ale i na základě výsledku referenda.
Závěr
Navrhovaná ústavní změna představuje významný krok směrem k posílení přímé demokracie v České republice. Umožňuje občanům aktivně zasahovat do fungování zákonodárného sboru v situacích, kdy je to společensky žádoucí. Zároveň zachovává ústavní kontrolní mechanismy a zajišťuje, že tento nástroj nebude zneužíván.
Legislativní návrh
ČÁST PRVNÍ – Obecná ustanovení
Čl. 1 – Účel zákona
Tento ústavní zákon upravuje možnost občanů České republiky vyvolat celostátní referendum o rozpuštění Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky jako nástroj přímé demokracie.
Čl. 2 – Právo občanů
Občané České republiky mají právo navrhnout konání referenda o rozpuštění Poslanecké sněmovny, pokud splní podmínky stanovené tímto zákonem.
ČÁST DRUHÁ – Podmínky pro vyvolání referenda
Čl. 3 – Petice občanů
Referendum lze vyvolat na základě petice podepsané nejméně 1 000 000 občanů České republiky, kteří ke dni podpisu dosáhli věku 18 let.
Čl. 4 – Návrh otázky
Otázka pro referendum musí být formulována jednoznačně, bez hodnotících nebo klamavých prvků. Příklad otázky:
„Souhlasíte s rozpuštěním Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky?“
Čl. 5 – Posouzení návrhu
Návrh petice je předložen Ústavnímu soudu, který do 60 dnů rozhodne, zda je návrh v souladu s ústavním pořádkem.
ČÁST TŘETÍ – Průběh referenda
Čl. 6 – Vyhlášení referenda
Referendum vyhlašuje prezident republiky do 30 dnů od rozhodnutí Ústavního soudu. Koná se nejdříve 90 a nejpozději 180 dnů od vyhlášení.
Čl. 7 – Výsledek referenda
Rozhodnutí přijaté v referendu je závazné. Pokud většina hlasujících odpoví „ano“, prezident republiky je povinen rozpustit Poslaneckou sněmovnu do 30 dnů.
ČÁST ČTVRTÁ – Závěrečná ustanovení
Čl. 8 – Změna Ústavy
Současně se mění čl. 35 Ústavy České republiky tak, aby umožňoval rozpuštění Poslanecké sněmovny nejen prezidentem, ale i na základě výsledku závazného referenda.
Další kroky
Pokud v této oblasti neučiní nějaké kroky nová vláda, bude třeba se pokusit najít někoho jiného, kdo bude ochoten návrh podporovat, a to buď mezi poslanci nebo v Senátu. Alternativně by se tento návrh mohl stát jedním z bodů na programu sdružení Politický Inkubátor pro příští volby, pokud se jej podaří založit.