Hlavní obsah
Lidé a společnost

Oldřich Nový a Mamzelle Nitouche. Šťastná vzpomínka na dětství, která nikdy nezklame

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Wikimedia Commons / volné dílo

Grosslichtová Hermanová Oldřich Nový Mam'zelle Nitouche 1938

Jméno Oldřicha Nového se v mém srdci navždy vryje do paměti spjaté s neodolatelnou melodií a humorem Mamzelle Nitouche.

Článek

Poprvé jsem ji slyšel v roce 1987, v deseti letech, když se z magnetofonu našich východoněmeckých soudruhů značky STERN R4100 linula Nového uhrančivá interpretace Floridora. Od té doby se stala tato opereta mou srdeční záležitostí a Nového verze z roku 1954 mou nejoblíbenější. Jednalo se o „pirátskou nahrávku“ mého dědečka, ale komu to tenkrát vadilo, že?

Vzpomínám si, jak jsem s napětím sledoval děj, plný milostných intrik a komických záměn identity. Nového mistrovské ztvárnění Célestina–Floridora, prohnaného varhaníka s tajným životem v divadle, mne rozesmálo už jako malého kluka. Jeho charisma a energie z pásku doslova sršely a uchvátily mě na celý život. Pokaždé, když operetu slyším, najdu v ní něco nového, co mne rozesměje.

Nového zásluhy o Mamzelle Nitouche ale dalece přesahují pouhé herectví. Právě jeho překlad a úprava vtiskly operetě duši českého humoru a přiblížily ji tak širokému publiku. Divadelní premiéra v roce 1938 sklidila ohromný úspěch a dodnes se Nového verze považuje za nejlepší v České republice. Mamzelle Nitouche v Nového podání není jen zábavou, ale i chytrým satirickým pohledem na tehdejší společnost. Jeho vtipné dialogy a chytlavé písně si získaly srdce diváků napříč generacemi a dodnes znějí s neutuchající energií. Nejlepší příkladem je naše rodina. Děda, táta i já. Všichni jsme rádi poslouchali tu strašně nekvalitní nahrávku z magnetofonu.

I když jsem Nového osobně nikdy neviděl, jeho umělecký odkaz ve mně hluboce zakořenil. Stal se pro mě ztělesněním Mamzelle Nitouche a symbolem českého humoru a muzikálnosti. Jeho talent a energie uchvátily miliony srdcí a jeho verze této operety navždy zůstane v mé paměti jako jeden z nejkrásnějších uměleckých zážitků.

Mamzelle Nitouche v Nového podání je zkrátka fenoménem, ​​který si zaslouží obdiv a úctu. Jsem vděčný, že jsem se s ním mohl setkat a že mi tato opereta přináší radost a povzbuzení i po tolika letech. Chystám se, dnes již kvalitní a legálně zakoupenou, Mamzelle Nitouche pustit svým pubertálním synům. Schválně, kdo je víc osloví. Célestin, nebo Floridor?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz