Článek
David Stypka (1979–2021) představoval navzdory poměrně pozdnímu průniku na mainstreamovou scénu jednu z nejvíce oceňovaných a nejintenzivnějších osobností české pop-písničkářské tvorby. Kritici jej popisovali jako umělce s image „lehce temného, do sebe schouleného autora nepříliš radostných písní“.
Pro spolupracovníky byl „archetypem prokletého básníka – drsného, zamyšleného“, který byl zároveň introvertem a „zvířetem“ v nejlepším slova smyslu, dokázal lidi stimulovat a inspirovat. Stypkův odchod 10. ledna 2021 ve věku 41 let, po dvouletém boji s rakovinou slinivky, na jejíž komplikace podlehl v souvislosti s nemocí covid-19, zanechal jeho dílo nedokončené, ale také okamžitě spustil proces posmrtného zbožštění jeho tvorby.
První posmrtně vydaná deska Davida Stypky se jmenovala Dýchej a vyšla v září 2021. Byla všeobecně považována za umělecký i komerční triumf. Ocenění Česká hudební akademie Anděl 2021 potvrdila jeho význam, když Stypka posmrtně zvítězil v kategoriích Album roku, Sólový interpret roku a Skladba roku za píseň Farmářům.
V kontextu posmrtných vydání byl projekt Dýchej eticky snadno obhajitelný. Stypka totiž před svou smrtí stihl napsat, připravit a nahrát všechny své vokální i instrumentální party, a zemřel až těsně před zahájením finální studiové práce. Následné dokončení nahrávky producentem Martinem Ledvinou a kapelou Bandjeez představovalo spíše splnění autorova jasně formulovaného záměru než interpretaci fragmentů.
S odstupem čtyř let od Stypkovy smrti a tři roky po komerčním úspěchu Dýchej přišlo na trh druhé posmrtné album s názvem Opatruj, které vydala společnost Universal Music 7. listopadu letošního roku. Pilotní píseň Už mě nesou byla vydána již o týden dřív. Je rozhodně na místě přiznat albu pečlivou produkční práci, po umělecké stránce zdánlivě není moc důvodů k výhradám. Jenomže: samotná existence a vydání alba Opatruj je z principu eticky chybný projekt.
Kritický (a pro vydavatele jistě i finanční) úspěch alba Dýchej vytvořil silný precedent. Finanční vyhlídky a poptávka trhu totiž spustily snahu začít zpeněžovat i další, mnohem hlouběji v archivu uložené a méně hotové fragmenty. Shromažďování materiálu pro Opatruj začalo až po vydání prvního posmrtného alba, je tedy zřejmé, že komerční zájem jasně převážil nad úctou k hranici, kterou pro každého umělce představují neautorizované demosnímky.
O Davidu Stypkovi bylo známo, že byl intenzivní a svědomitý tvůrce, jak to dokládaly jeho za života pořízené rozhovory. Pokračoval v práci i během své vážné nemoci. Producent Martin Ledvina vzpomíná, že Stypka měl navzdory prognóze motivaci „být jedno z těch malých čísel“ úspěšného uzdravení, a proto byl „extrémně plodný a silný“. Tato tvůrčí intenzita logicky vedla ke vzniku velkého množství nevydaného materiálu, který se hromadil v jeho domácím studiu, na zkouškách s kapelou Bandjeez i v pražském studiu s Ledvinou.
Album Opatruj obsahuje dvanáct skladeb o celkové délce 44 minut. Vzniklo z archivních demosnímků a rozpracovaných fragmentů, které po Stypkovi zbyly. Producent Martin Ledvina a členové skupiny Bandjeez jistě tyto nahrávky procházeli pečlivě, to není nutné zpochybňovat. Byly k dispozici hotové vokální stopy se základní kytarou, které sloužily jako výchozí bod. Překvapivé je, že osm písní pochází již z doby, kdy Stypka nahrával album Neboj, tedy jde o starší materiál, který z nějakého důvodu sám vyřadil.
Klíčovým rozdílem od alba Dýchej je povaha tohoto materiálu. Zatímco Dýchej bylo aktivně studiově rozpracováváno v období jeho nemoci a odráželo jeho poslední záměry, album Opatruj je tvořeno kompilací materiálu, který zpěvák nechal v archivu, ať už proto, že nebyl spokojen s jeho kvalitou, nebo ho jednoduše v té době neplánoval vydat.
Vydavatelství a producenti sice mluví o „vyvrcholení jeho tvorby“ , ale fakt, že nahrávky ležely v šuplíku, naznačuje, že Stypka je sám nepovažoval za dostatečně dokončené nebo kvalitní. Tím se vytváří situace, kdy dokončující tým neplní autorův záměr, ale spíše ppo svém interpretuje jeho pozůstalost a vlastně dosti drze autorizuje materiál, který sám autor neschválil.
Jistě, tým Martina Ledviny a Bandjeez věnoval dotvoření alba Opatruj značné úsilí a čas, který trval souhrnně dva roky. Jejich přístup dokonce potvrzuje vědomí etického rizika, například v rezolutním odmítnutí možnosti generovat Stypkův hlas (naštěstí!) nebo ho nahradit jiným zpěvákem (ppodruhé naštěstí!).
Tato taktika účinně brání, aby album Opatruj spadlo do stejné kategorie skandálů jako například posmrtné album Michaela Jacksona (Michael), kde byla zpochybňována pravost samotných vokálů. Jistá, řekněme, technická důslednost a dokonce uctivost má sloužit jako omluvenka pro principiální etickou chybu.
Zopakujme si, že problém není ani tak v produkční kvalitě nahrávky, nýbrž ve vydání materiálu, který sám Stypka neautorizoval. Demosnímky jsou jen jeho uměleckými skicami, které jsou často nedokonalé, zkušební nebo nakonec autorem zavržené. Vydáním takového materiálu bez jasného souhlasu je narušeno umělcovo „právo veta“ na to, co se stane součástí jeho díla.
Album vydal Universal Music, nadnárodní koncern, u kterého je komerční kalkulace klíčovým faktorem. Producent Martin Ledvina sice emotivně tvrdí, že cílem bylo dát posluchačům „poslední šanci užít si každou notu a každé slovo, které tady (Stypka) zanechal“. Avšak toto sentimentální prohlášení, byť je z úst Stypkova blízkého kolegy a jistě i přítele nepochybně upřímné, nemůže zakrýt realitu trhu.
Zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/David_Stypka
https://radiozurnal.rozhlas.cz/david-stypka-byl-pozitivni-a-strasne-silny-album-opatruj-je-vyvrcholenim-jeho-9575859
https://magazin.aktualne.cz/kultura/hudba/vysledky-cen-andel-2022-desku-roku-natocil-stypka/r~91f5f192c66c11eca06bac1f6b220ee8/v~sl:f86fcbb7a402a0858398e1d1b7799a84/
https://www.headliner.cz/novinky/vyjde-posledni-album-davida-stypky-opatruj?fbclid=IwY2×jawNsI4VleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFVOUt5Zkp2Vm1GRWRmc21×AR5IXkSvp4pI1Kn979DD7PCoHJvvCeeilxbZdsF4eWHjwQFuX8crclWbdFYbtg_aem_SWoIPcQ-h_-ZAAlXNTuq7A
https://musicserver.cz/clanek/77462/?fbclid=IwY2×jawNsI8×leHRuA2FlbQIxMQBicmlkETFVOUt5Zkp2Vm1GRWRmc21×AR7KdYIF4Ehp3Fku7trFSp_ecadV8kgQ89bpHQekv-S7MfJO8ApExvUSk6T-2A_aem_x4nWGfgzQi5WQOkuwA-0pA
https://trendista.cz/dvanact-skladeb-a-jedna-dokoncena-duetem-s-marketou-irglovou-jak-vzniklo-posmrtne-album-davida-stypky/











