Článek
S tebou mě baví svět opakují, stejně jako řadu dalších špatných i dobrých českých filmů, naše televize na Vánoce s železnou pravidelností. Letos to bylo v sobotu 21. prosince. A vzápětí se, tak jako každoročně, rozhořela zejména na sociálních sítích debata o tom, jaký ten film vlastně je. Stavím se na stranu těch, kteří by se s ním nejradši definitivně rozloučili a nechali ho k dispozici jen na placených streamech nebo na filmových nosičích - samozřejmě není důvod, aby jej třeba na DVD neměli jeho fanoušci možnost vidět.
Nejslavnější rodinný film úspěšné režisérky Marie Poledňákové byl vyhodnocen při anketě v roce 1998 jako nejlepší česká komedie 20. století. To zní samozřejmě patřičně hrdě, obvykle se ale už nedodává, že v anketě hlasovalo pouhých sedm tisíc diváků. Což je hodně málo i při vědomí toho, že Češi jsou národ relativně malý a panuje mezi nimi k podobným anketám obecně nedůvěra a neochota se na nich podílet.
Už v dobovém článku na iDNES.cz o finále soutěže o komedii století, které proběhlo v pražském kině Lucerna, uvedl ředitel kina Bedřich Němec: „Bojím se, že vyhraje S tebou mě baví svět, já totiž ten film upřímně nesnáším.“ Což od člověka, který z titulu své funkce jistě musel vidět stovky filmů a mít velmi dobrý přehled, a snad i vkus, znamená jistě víc, než když se k němu vyjádří běžný divák.
S tebou Mě baví svět je film problematický v několika okruzích. Ten první je principiálně „dětský“. Ano, patřilo to k rukopisu Marie Poledňákové, stavět do hlavních rolí filmů děti, tedy přesněji „roztomilé dětičky“. Je to ta nejsnadnější cesta k srdcím mamin na mateřské dovolené i jejich matek, tedy babiček malých dětí. Zároveň je tato nejkratší cesta k úspěchu už od základu kýčem, tedy něčím, co se tváří jako příběh ze života, ale ve skutečnosti je v něm tolik stylizace, kterou je těžké překousnout, že to pro normálního člověka není k vydržení.
Z této tematiky vyplývá i řada skutečně pokleslých žertíků o „pokakaných“ dětech (samozřejmě, aby byla „ještě větší legrace“, necháme zaznít z dětských úst poněkud drsnější výrazivo), o dětských zadečcích namočených ve slazeném čaji i o vzplanutí dětské lásky, samozřejmě kde jinde než v „kadibudkách“.
Druhý hlavní tematický okruh je plánovaná a nenaplněná nevěra, s jakou jedou otcové na hory se vším, co s tím souvisí. Včetně studu jednoho z nich za to, že stále ještě miluje svoji manželku a před kamarády machruje, jak si mimomanželsky užívá, a včetně obsahových - nikoli slovních - vulgarit, kterými je celý film v podstatě proložen. Z filmu vyplývá, že nevěra byla v osmdesátých letech nejen tolerovaná, ale vlastně víceméně žádoucí i ve vztazích, které ve skutečnosti fungovaly.
Komický smysl má mít i obava matek, co se na horách děje, když nejsou jejich děti pod dohledem a na týden je svěřily jen otcům. Jako by nebyli muži schopni se postarat týden o děti - a bohužel, součástí zápletky je i to, že tihle osmdesátkoví otcové to opravdu nedovedou. Což možná bylo „ze života“ a tudíž snad komické v době vzniku filmu. Ale v roce 2024?
V kontextu všech těchto nepochopitelností je kýčovitý vlezlý ústřední song Sladké mámení, který zpívá Helena Vondráčková ústy Zdeny Studenkové, opravdu jen okrajová bolest tohoto zoufale přeceňovaného filmu.
Zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/S_tebou_m%C4%9B_bav%C3%AD_sv%C4%9Bt
https://www.idnes.cz/zpravy/revue/spolecnost/s-tebou-me-bavi-svet-satinsky-novy-postranecky-sulcova-balzerova-studenkova.A231112_152038_lidicky_zar
https://tvprogram.idnes.cz/tvprogram.aspx?t=detail&id=89759698
https://www.idnes.cz/kultura/film-televize/komedii-stoleti-nakonec-televize-nedavala.A_981109_003831_filmvideo_pch
https://medium.seznam.cz/clanek/kamil-fila-co-nam-zbylo-po-marii-polednakove-i-komedie-stoleti-to-neni-80
https://www.csfd.cz/film/7366-s-tebou-me-bavi-svet/videa/tv-spoty/?videoId=157688775