Hlavní obsah
Zdraví

Toxická pozitivita, gaslighting a endometrióza

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Klára Kutačová

Život s endometriózou je jako život s aktivní sopkou v břiše.

V rámci měsíce osvěty o endometrióze zveřejňuji své zkušenosti s léčbou tohoto chronického onemocnění, které se týká přibližně 10 % žen (a 20 mužů) na světě. Zaměřuji se hlavně na své „red flags“ aneb vysvětlení komu a proč bych se do péče nesvěřila.

Článek

V minulém článku jsem se snažila popsat manipulativní jednání léčitelů/ek a dnes bych se chtěla blíže podívat na dvě z těchto manipulací, které si rozhodně zaslouží svoji vlastní šarlatánskou kontrolku.

Na úvod jako vždy ukázkový text a opět si zde vypomůžeme naší Univerzální léčitelkou Šulislavou a její zprávou:

„Naslouchej signálům svého těla, nebojuj s nimi. Nesnaž se je potlačit. Naopak, raduj se, že se konečně můžeš vydat na cestu k lepšímu životu. Endometrióza totiž není nemoc, je to Tvá kamarádka a životní učitelka. Jen musíš odhalit, co Tě přišla naučit? Co Ti přišla ukázat? Když budeš místo hledání odpovědí její signály umlčovat léky, tak svému tělu nedáváš jinou šanci než být ještě hlasitější. Možná se Ti může zdát, že Ti léky pomáhají zmírnit potíže, ale ve skutečnosti je to jen pokus vydat se zkratkou, která ale vede jen do slepé uličky, a navíc jsou jasným projevem neochoty na sobě pracovat. A to má samozřejmě své následky, kdy endometrióza musí přijít s poškozením orgánů. Nebo se projevit jako další nemoc. Migréna, astma, klidně i rakovina, … Umlčuješ jeho jemný šepot? Musí začít křičet! A když ani na to nereaguješ? Tak jim pak nezbývá než Tě dostat třeba na pokraj smrti, protože to je pro každého z nás konečně chvíle, kdy začne přehodnocovat svůj život.

Ale nezapomeň, že nikdy není pozdě na návrat sama k sobě. Až zjistíš, že si v sobě podvědomě neseš staré křivdy (které se ukládají v děloze), tak je můžeš vyřešit a zase žít bez bolestí. Někdy je potřeba jít hodně hluboko do minulosti, nebo podvědomí, protože je naší přirozenou lidskou reakcí, že negativní zkušenosti v sobě potlačujeme. Ony se nám ale snaží neustále říkat, že jsou tu s námi a dokud je nevyřešíme, tak zesilují ten jediný hlas, který mají, a který vnímáme jako bolest. Nevěříš? Myslíš si, že se Tě to netýká? Tak se zamysli, jestli třeba něco z tohohle není Tvůj případ (uvádím zatím jen pár možností, těch nejčastějších), ale je jich mnohem víc:

Tvé srdce poznalo bolest způsobenou neopětovanou láskou.

Máš pocit, že jsi nepochopená, i když toužíš po pocitu sounáležitosti.

Jsi náchylná k pocitům zklamání, pokud někdo nenaplnil Tvá očekávání.

Zvolila jsi raději mlčení před vyslovením pravdy, aby ses vyhnula hrozící konfrontaci.

Chtěla bys otevřeně projevit své emoce, ale raději je skrýváš ve strachu z jejich nepřijetí.

Investuješ velké úsilí do činností, ale ne vždy se dočkáš úspěchu, který sis předem stanovila.

Občas se přistihneš, že zpochybňuješ svá rozhodnutí, a přemýšlíš, zda ses vydala správnou cestou.“

Už to chápeš? Endometrióza Ti nechce ublížit, chce Ti pomoct. A já Tě mohu na té cestě za poznáním provázet.“

A co vy? Chápete to?

Anketa

Stala se vám někdy v životě některá z uvedených „křivd“?
Žádná.
0 %
Jenda ze zmíněných.
0 %
Dvě ze zmíněných.
0 %
Tři ze zmíněných.
0 %
Čtyři ze zmíněných.
0 %
Pět ze zmíněných.
0 %
Šest ze zmíněných.
0 %
Všechny.
100 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasoval 1 čtenář.

Mě se u podobných vyjádření opět tak akorát rozblikává šarlatánská kontrolka. Tentokrát na téma Toxická pozitivita a gaslighting pacientů. Proč tyhle dvě věci spojuji v jednu? Protože někteří/ré „léčitelé/ky“ jsou také schopni přecházet z jednoho do druhého. Buď nejprve obvinit, že si za onemocnění můžu sama, ale plynule navázat tím, že je to vlastně skvělé, protože mi to dává úžasnou příležitost změnit život. Nebo naopak, nejdřív mám tu báječnou možnost na změnu života, ale můžu si za to, když ta změna a s ní slibované uzdravení nepřichází.

I tato kontrolka má několik red flags.

1. Toxicky pozitivní red flag - Nemoc není nemoc, ale dar, učitelka, životní požehnání a náš vnitřní hlas, který nám ukazuje, že něco v našem životě bylo někdy špatně.

  • Používání těchto „označení“ ve vztahu k vlastní nemoci má být dle léčitelů/ek známkou vědomého prožívání, bytí probuzenou bytostí, bohyní atd.
  • Jak už jsem se snažila naznačit v úvodním textu, „moje učitelka“ bude asi hodně mizerná, protože se vyjadřuje silně neurčitě a navíc tak, že její zcela individuální vyjádření sedí asi tak na dvě třetiny lidské populace. A protože jsem škrt, tak si odmítám zaplatit nějakého překladatele, který by mi ten její generátor náhodných slov vysvětloval.
  • Této manipulační technice, kdy se lidem předkládají podobná vágní vyjádření, která mají vyvolat iluzi toho, že o nás léčitel „ví něco víc“ a tím pádem nám určitě pomůže, se říká Forerův (nebo též Barnumský) efekt. vysvětlení a přesnější popis je k dohledání na mém oblíbeném webu Českého klubu skeptiků a Wikisofii (odkazy ve zdrojích).
  • A jen tak mimochodem, jak je to u lidí, kteří mají endometriózu bezpříznakovou? Přišla je něco naučit, ale pak se asi urazila a rozhodla se, že s nimi vlastně nemluví? Tak to pak asi není moc dobrá učitelka, ani kamarádka...

2. Toxicky pozitivní red flag – Nemoc mě má zpomalit v mém (toxickém) pracovním nasazení, zbavit mě stresu, navrátit k přírodě, sama k sobě, k žití v sebelásce a k prožívání ženství a cykličnosti, za což jí mám být opět vděčná, protože mě směřuje k jedinému správnému prožívání života ženy.

  • Co na tom, že můj život rozhodně není jeden velký stres a honba za kariérou, že mám celkem klidnou práci, která mě baví a naplňuje. Že mám své koníčky a přátele, kterým se chci věnovat, a že mě od nich naopak ta nemoc odtrhává, což mě dost štve. Já si totiž podle léčitele/ky neuvědomuji, že to moje počínání ve skutečnosti vůbec není dobré. Moje spokojenost není projevem té správné sebelásky, ale naopak. Má radost ze života není skutečná a jen si jí nalhávám. Místo všeho, co teď dělám, bych se měla věnovat svému ženství, ezoterickým obřadům, pěstování bylin a své každodenní činnosti řídit přesně dle menstruačního cyklu. Že jsou to věci, které mi absolutně nic neříkají? No tak pak aspoň vidím, že je můj život od základu špatně a hurááá, konečně mám možnost to pochopit a dát se na životní náplň vědomé ženy!
  • Postupně získávám alergii na slovo sebeláska, protože to je evidentně odpověď na všechno, ale zároveň, jak správně taková prožívaná sebeláska vypadá, dokáže posoudit vždycky jen léčitel/ka.

3. Red flag na pomezí toxické pozitivitu a gaslightingu – Nesmíš s nemocí bojovat, protože tlak vyvolává protitlak. Musíš jí přijmout, pochopit a až se od ní poučíš, sama odejde. Tvrzení, že mluvení o nemoci s hanlivým nádechem (běžně používané endomrcha i hůř) i prezentací sama sebe jako „endobojovnice/endowarrior“, používáním hashtagů typu f*ck endo apod. si jen zhoršuji příznaky, protože i to je známka bojovného mentálního nastavení a nemoc cítí můj odpor a vyvolává ten protitlak zhoršením symptomů.

  • Bojem je samozřejmě opět myšleno, že nesmím brát žádné léky a ideálně ani navštěvovat lékaře. (O tom někdy příště.) Musím o nemoci vždycky mluvit a smýšlet jen a jen pozitivně a nikdy z tohoto nastavení nevybočit.
  • Moje reakce na to byla, že jsem si vytvořila vlastní motto a hashtag vycházející z jedné kultovní balkonové hlášky z Pelíšků. Jen místo proletáři všech zemí, začíná slovy Šarlatáni všech zemí…

4. Red flag na pomezí – Využívání sociálního inženýrství, narážek na další onemocnění, nenápadné náznaky, že „může být i hůř“ a tím opět vmanipulování člověka do rychlého rozhodnutí, že je potřeba věci řešit hned teď (a ideálně u toho vůbec nepřemýšlet), protože zítra už může být pozdě.

  • Při jedné z mých „zábavných“ delších konverzací s jednou léčitelkou jsem narazila poprvé na pokus zneužít informace získané ze sociálních sítích, což je přesně důvod, proč jsem měla veřejně dostupné pouze informace, které nebyly pravdivé a po ukončení tohoto hovoru už nemám ani ty. Ve zkratce v přesvědčení, že ví, kde bydlím a pracuji, se mi pokoušela na základě toho vnutit „léčbu“. Pokus dobrý, nebýt v pozici „trolla“ a tedy připravená téměř na všechno, možná bych se mohla i nachytat. Takhle jsem se jen celkem dobře bavila pokusům napasovat její tvrzení na můj domnělý život.
  • Vzhledem k tomu, že některé pacientky trpí nejen endometriózou, bylo i na mě vyzkoušeno několik narážek na další onemocnění – migréna, astma, Crohnova nemoc, diabetes, atopický ekzém, které si endometrióza prý „zve na pomoc s méně chápavými a nedostatečně jí naslouchajícími“, a pokud je ještě nemám, tak je můžu už brzo čekat. (Fajn. Už se těším, možná bychom si k tomu i mohli zazpívat: Včéra z večéra, mor a cholera, napadli mě, páááání…)
  • Snaha přesvědčovat mě o tom, že bych měla být vděčná, že moje symptomy jsou „zatím jenom“ bolestivé, což mě má učit, ale pokud se k nemoci nebudu hezky chovat a radovat se z její přítomnosti, tak by mi ovšem mohla ublížit mnohem víc. Okey, pardon, ale ta rizika zhoršení jsou přesně ten důvod, proč jsem vyhledala odbornou pomoc a proč bych nepřistoupila na nabídky léčitelů.

5. Red flag s čistým gaslightingem - Nefunkčnost „terapie“ je vždy vina pacienta (vědomě nebo podvědomě).

  • Terapie nefunguje slibovaným způsobem, obrátíte se na léčitele/ku, že je asi něco špatně a co se dozvíte? Že to ale není chyba nesmyslné „léčby“, ale vždycky pacienta/ky. Svést se to dá na cokoliv, třeba na nepřipravenost na uzdravení, na touhu zůstat v roli oběti, na nedodržení přesných postupů, které pro jejich komplikovanost (nebo absolutní nesmyslnost) ani dodržet nejde.
  • Netančila jsi po dva roky každý měsíc za úplňku nahá na palouku, kde po deset let po sobě kvetly orchideje? No tak pak se ale nediv…

6. red flag s čistým gaslightingem - užívání léků je zkratka, podvod, odmítání na sobě skutečně pracovat atd.

  • Vzhledem k tomu, že tenhle red flag je opět i samostatnou kontrolkou - Odrazování od léčby, tak se o něm rozepíšu také někdy příště.

Ale různé Šulislavy a Šulislavové umí někdy zajít i mnohem dál až do naprosto nechutných útoků. POZOR: pokud jste citliví na zmínky o tématech sexuálního násilí a(nebo) rasismu, dál prosím nečtěte!

„Prožila jsi sexuální zneužívání v dětství, domácí násilí nebo znásilnění? Ednometrióza k Tobě přišla, abys to odčinila.“

Ptáte se stejně jako já, proč by to měla „odčinit“ oběť, resp. přeživší? Proč místo toho není nemocný pachatel? Jednou jsem se odvážila zeptat autorky podobného nesmyslu, a to co jsem se dozvěděla, bych radši rychle zapomněla. Nestačí, že se poměrně běžně přeživší jakéhokoliv násilí ve veřejném prostoru dozvídá, jak si o to vlastně říkala tím, že učinila špatné životní rozhodnutí (oděv, partner…) ona pak ještě přijde nemoc, která „signalizuje, jakou chybu udělala, když nezabránila zneuctění svého ženství“ (a předpokládám, že tady zase vycházíme z toho, že endometrióza je nemoc ženství a vychází to z uložených negativních emocí v děloze).

  • V tu chvíli jsem fakt doufala, že jsem si odpověď špatně přeložila, protože moje angličtina není nejlepší. Ale po dotazu WHAT? Mi bylo zopakováno prakticky totéž jinými slovy. Prostě jsi holka, kterou od pěti let zneužívá úchylný strýc? Tvoje chyba, měla ses víc bránit. Lidi, co tohle produkují rovnou blokuji v mezičase mezi zvracením.
  • Krom gaslightingu přeživších (sexuálního) násilí už jsem v éteru zaznamenala i hnusné rasistické narážky na pacientky (protože léčit se, někdy navíc s explicitní zmínkou o léčbě neplodnosti způsobené onemocněním, by se měly jen ženy té správné národnosti, případně by cizinky neměly „blokovat místa v endocentrech pro naše lidi“, ale není to specialita ČR, na tenhle přístup jsem nerážela i u žen, které se svěřily, že za léčbou jezdí (a často i létají) tisíce kilometrů do jiných států, kde dostanou lepší péči než v jejich domovině). Na to mám taky jedinou odpověď – zvednutý prostředníček a blokaci.

Mimochodem, taky vidíte ty věčné rozpory? Na jedné straně si údajně libuji v nemoci a volám po pozornosti, a proto mám endometriózu. Na druhou naopak nevěnuji sama sobě dost pozornosti, takže musí přijít nemoc, aby mě na to upozornila. Na jednu stranu je to jen nálepka daná od farmalobby, aby mi mohli vnutit léky, na druhou mi ti stejní lidé, kteří tohle tvrdí, prodávají své předražené hygienické potřeby a různé přípravky. Na jednu stranu je endometrióza kamarádka, která mi má zlepšit život, na druhou je to trest za něco, co jsem v životě udělala špatně…

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám