Článek
Velkou průřezovou výstavu Baroko v Bavorsku a Čechách hostí ještě do 8. května 2024 historická budova Národního muzea v Praze, kam se většina exponátů přesunula z loňské části výstavy v Domě bavorských dějin v Řezně.
Celá výstava je rozdělena na čtyři tematické celky. Začíná poněkud pochmurnou atmosférou, která v Čechách zavládla po bitvě na Bílé hoře, útěku „zimního krále“ Fridricha Falckého a návratem Habsburků na český trůn.
Následujících 30 let si sice z dějepisu pamatujeme jako permanentní válku mezi katolíky a protestanty, ale neznamená to, že by se bojovalo pořád a po celé Evropě.
V úvodu nás čeká kromě výpravného obrazu s detailními scénami z popravy 27 vzbouřenců proti císaři na Staroměstském náměstí i zrušený (rozřezaný) Rudolfův majestát, koňská hlava či výlet do zámoří.
Další část výstavy je věnována tématu duchovního života, prvních i posledních věcí člověka a vnímání jeho samého ve společenství dalších lidí. Krásným dokladem jsou třeba šaty pro sošku Panny Marie vyrobené z bohatě zdobené svatební róby Marie Anny hraběnky Deymové nebo oltářní obraz zaplacený lékárníkem Lochmairem, v jehož spodní části je vyobrazen on sám s celou rodinou. Prostě dotyčný zaplatil pro spásu duší svých blízkých do kostela obraz, jehož součástí bylo „family photo“, které se nám dochovalo přes všechna staletí.
V této části výstavy jsou shromážděny vůbec důkazy, že lidé nezapomínali kromě všedních starostí ani na svou duši. Ostatně, věřit na věci mimo prosté vnímání a modlit se patřilo k jejich každodennímu životu, stejně jako jíst, dýchat či mluvit. Ne nadarmo jde o dobu, kdy jak na katolické tak i protestantské straně vznikají nejzajímavější artefakty a stavby - se všudypřítomným „memento mori“.
Smrt byla ostatně „všední“ záležitostí a lidé se jejímu zpřítomnění nijak nevyhýbali ani ji nevytěsňovali, jak to máme ve zvyku dnes. I díky tomu je součástí výstavy pro někoho možná šokující náhrobek zobrazující napůl lidské tělo - napůl kostru.
Příjemnější upomínkou na věci mezi nebem a zemí je Pražské jezulátko. Zázračnou sošku věnovala bosým karmelitánům v roce 1628 Polyxena z Lobkovic, která ji získala jako svatební dar od své matky - španělské šlechtičny Marie Manrique de Lara. O jejím pozitivním působení byla Polyxena hluboce přesvědčena, zvlášť když se po letech modliteb a dvou manželstvích dočkala ve svých 43 letech konečně jediného dítěte - vytouženého dědice rodu Lobkoviců.
Baroko ale nebylo jen dobou zbožnosti symbolizované buclatými andělíčky „putti“. Naopak se lidé dokázali radovat a užívat si každé příležitosti. Divadlo, živé obrazy, vodní představení, slavnosti v moderně upravených zahradách či ohňostroje - to vše zpříjemňovalo pozemský čas našich předků.
Na pražskou část výstavy sice nebyl zapůjčený jeden z minima dochovaných exemplářů ohnivého psa (dřevěné sochy o velikosti loveckého psa, kterému z útrob vylétaly rachejtle), který byl k vidění vloni v Řezně, ale zase se můžeme pokochat třeba kostýmem Pallas Atheny z českokrumlovského zámeckého divadla nebo hudebními nástroji nezvyklých tvarů a tónů.
Nesmíme zapomenout ani na jezuity. Zatímco u nás se po léta tradovalo, že byli proti knihám a vzdělanosti, opak je empiricky dokázanou pravdou. Nejenže členové Tovaryšstva Ježíškova budovali školy a knihovny, ale zároveň stáli u zrodu prvního matematického muzea otevřeného pro širokou veřejnost v roce 1722 v Klementinu - dřív, než vzniklo slavné British Museum.
Ve své době šlo o mimořádnou sbírku, která se částečně dochovala v Národním technickém muzeu. Na výstavě Baroko v Bavorsku a Čechách je z ní k vidění mimo jiné unikátní mechanická želva z jezuitského matematického muzea v Klementinu.
Nejen želva, ale třeba i pastička na blechy, kterou dámy nosily pod parukou či pod šaty, patří mezi 218 exponátů svezených ze 100 lokalit ilustrujících život v barokní periodě. Zapomeňte, že to byla doba Temna jako od Jiráska a běžte se o tom přesvědčit do Národního muzea.
Pokud chcete nasát atmosféru baroka, pusťte si filmy Králova zahradnice s Kate Winsletovou či Farinelli nebo si rovnou naplánujte výlet na některý z českých barokních skvostů, kterých nemáme málo - namátkou Buchlovice, Červený Dvůr nebo vzpomínané barokní divadlo na zámku v Českém Krumlově.
Pro další informace:
Baroko v Bavorsku a v Čechách - Národní muzeum (oficiální web s informacemi o výstavě)
Zámecké barokní divadlo - Český Krumlov (oficiální web)