Článek
V sobotu 9. září jsem se ocitla v báječné společnosti. Na modelářském letišti Nesvačily, ležícím v malebné krajině nedaleko zámku Konopiště, se konala Modelářská podívaná & 30 let JETI model s.r.o. Nabídla několikahodinový program, v němž, kromě výše zmíněných letadel, byly k vidění další nádherné modely nejrůznějších typů a velikostí.
Letové ukázky předvedli nejznámější tovární piloti společnosti JETI model z České republiky i ze zahraničí. Pořadatelé nabídli doslova modelářské lahůdky. Dvakrát do letových ukázek atraktivní podívané přispěl pilot JETI týmu Markus Rummer Předvedl akrobatický speciál Raven Q100 se za letu stavitelnou vrtulí a nabídl zvláště laikům dech beroucí obraty. Několik set návštěvníků žaslo nad kousky turbínou poháněné makety americké stíhačky F-16. Rovněž německý pilot Roy Puchtinger s maketou stíhačky BAe Hawk, také poháněnou turbínou, předvedl mistrovský let.
Na akci, která se těšila obrovskému zájmu široké veřejnosti, své umění ukázalo několik desítek skvělých leteckých modelářů z České republiky a několik špičkových světových pilotů modelů v čele s pětinásobným mistrem světa v akrobacii halových rádiem řízených modelů Gernotem Bruckmannem z Rakouska. Pro milovníky opravdu starých typů byla připravena létající loď Albatros podle J. Vernea či průzkumný letoun Blériot XI, na němž francouzský letec Louis Blériot v roce 1909 poprvé v historii letectví překonal La Manche.
S maketou Rudého ďábla vystoupil ing. Vratislav Rejda. Předvedl stroj, na němž létal legendární Ing. František Malkovský, štábní kapitán polní pilot letec, narozený 5. prosince 1897 ve vesničce Bystřice u Benešova. Jak se diváci z komentované ukázky dozvěděli, Malkovský -akrobat, instruktor létání, taktický pobočník, se respektu a úctě těšil doma i v zahraničí. S červenou stíhačkou Avia BH-21, přezdívanou Rudý nebo také Červený ďábel zvládl tehdy nový akrobatický prvek – obrácený přemet (out-side-loop). Tento velmi obtížný akrobatický obrat zvládl 28. června 1928, a to dokonce třikrát za sebou. U nás byl první, v Evropě druhý, na světě třetí, kdo to dokázal. Byl ale jediný, který to zvládl na vojenském stíhacím stroji, nikoliv na speciálně vyrobeném akrobatickém letounu. Náročný obrat se svým modelem bravurně předvedl i Vratislav Rejda.
Po boku věhlasných jmen letecký modelářů a pilotů se divákům představili také jejich (snad) budoucí nástupci a pokračovatelé. Kluci ve věku osmi, devíti, jedenácti… let. V modelářských kroužcích, pod patronací zkušených starších instruktorů, vlastnoručně slepili provozu schopné modely. Sobotní odpoledne pro ně muselo být velkým povzbuzením, aby u své záliby vydrželi. Určitě to nebude snadné. Nejen proto, že koníček to není levný a časem, s přibývajícím věkem, až si troufnou na náročnější modely, se bez větších investic neobejdou. Letecký modelář potřebuje barvy, laky, lepidla, balsu, borovicové nosníky, překližku a spoustu dalšího věcí včetně nářadí, motorů atd. Na první místě však trpělivost a vytrvalost. Za každým modelem jsou hodiny, týdny, měsíce práce, podepřené mj. znalostmi z aerodynamiky.
Na sobotní akci mne zaujala i atmosféra, která na letišti v Nesvačilech panovala. Sešli se zde ženy a muži nejrůznějšího věkového zastoupení, ale také hodně dětí. Od nejmenších, po puberťáky. Právě ti druzí mile překvapili. Žádný z nich tupě necivěl do „chytrého“ telefonu. Se zaujetím sledovali dění na obloze, pozorně naslouchali komentářům moderátora. Možná si ani nevšimli, kolik se toho díky němu dozvěděli nejen z historie československého letectví, ale také z dějin Československa a válek.