Článek
Troškařit nehodlá. Jak 21. září zveřejnil deník Právo, ministerstvo vnitra míní celé naši krásné zemičce vylepšit tvář. Botox v podobě plakátů má přijít bratru na nějakých 40 milionů korun. Marian Jurečka, jehož jím vedené MPSV na neviditelnou kampaň k penzijní reformě vynaložilo 16 milionů, je tedy skrblík.
Cílem akce pod hlavičkou Víta Rakušana je poukázat na kroky vlády. Dle jeho vyjádření jde o „pokračování dlouhodobé komunikace služeb a konkrétních kroků státu pro veřejnost…“ a také je snahou “ zvýšit srozumitelnost informací podávaných faktickou formou ve fyzické i online podobě“.
Do poněkud kostrbatého vyjádření někdejšího gymnaziálního pedagoga je v podstatě decentně zahalen fakt, že vládní činitelé s občany nedokážou mluvit srozumitelně, natož na rovinu.
Zakázku získala Omnimedia, s. r. o., která obsluhuje i mediální prostor kampaně MPSV.
Šok způsobují avizované částky: až 18 milionů korun za plakáty ve vlacích a dalších 24 milionů za plochy ve městech a obcích.
Vlakem jezdím léta a často. Osobákem několikrát týdně. O chování cestujících mám tedy docela solidní přehled. Upřímně, vylepování plakátů do vagonů pokládám za naprostou zbytečnost. O jejich účinnosti mám pochybnosti. Drtivá většina cestujících nastupuje s mobilem v ruce, do něhož nepřetržitě civí. Maximálně ten či onen zvedne pohled při hledání volného místa. Část se celou cestu tváří, že pracuje a cosi ťuká do počítače. Další si vyřizují „veledůležité“ telefonáty…
Nechám se překvapit. Třeba plakáty chování osazenstva změní a lidé se do nich „začtou“. V každém případě si začnu dělat vlastní průzkum (ne)sledovanosti jejich obsahu.
Zatím mi mozek moc nebere způsob, s jakým k nám chce vláda promlouvat. Vysvětlovat své kroky. Pár slov v podobě jednoho či dvou hesel (víc se jich na plochu sotva vejde) stěží něco vysvětlí. Byť by se jejich autor snažil být co nejduchaplnější. Přednost bych dala osobnímu, srozumitelnému, pečlivě zdůvodněnému stanovisku předsedy vlády a spol na tiskovce nebo při cestách mezi lidi, do měst a obcí.
Na celém nápadu mě coby voličku nastražilo načasování kampaně. O jeho náhodnosti mám jisté pochybnosti. Má totiž skončit až po příštích krajských volbách a probíhat bude během voleb evropských. Logicky mi to zavání pokusem o vládní propagandu.
… že by šlo o snahu koaličních partají touto cestou získat co nejvíce hlasů voličů pro své kandidáty? A ušetřit vlastní pokladničky?
Nepřipomíná to něco?
V říjnu 2017 sdělovacími prostředky proběhla zpráva, týkající se tehdejšího prezidenta Miloše Zemana. Mj. se v ní uvádělo, že stěží může popírat vedení předvolební kampaně. „Čtyřstránkové letáky podporující jeho opětovnou kandidaturu, které se … objevily na mnoha místech země, zaplatil teplický podnikatel Jaroslav Třešňák s jeho souhlasem. Prezident tak náklady na jejich vytištění a roznášku musí odečíst ze čtyřicetimilionového limitu pro první kolo voleb, které se bude konat v lednu příštího roku. … Jenže podle člena vedení Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí Jana Outlého současná letáková kampaň definitivně potvrzuje to, o čem se hovoří již delší čas. Současný prezident i přes opakovaná ujištění o opaku vede regulérní kampaň za své zvolení, stejně jako řada dalších kandidátů.“
Ráda bych se mýlila a souvislosti s minulostí neviděla. Financovat komukoliv předvolební kampaň ze státního by mi po čertech vadilo. Nejen v době, kdy opravdu na rozhazování nemáme.
Snad nám z další ministersko-vládní kampaně za nějaký čas nebude pořádně horko! To až jako občané opětovně budeme vyzváni k dalšímu solidárnímu šetření.