Článek
Je však důležité posoudit tuto kritiku v kontextu doby a vývoje samotných členů kapely, zejména Dana Landy a Davida Matáska. Jeden ze skalních členů Orlíku - Jakub „Blázen“ Maleček - navíc již několik let nežije.
Kontext doby a kulturního prostředí
Skupina Orlík vznikla na konci 80. let, v období politických a společenských změn. Tehdejší hudební scéna byla ovlivněna subkulturami, jako byli skinheadi a punkáči, kteří často sdíleli podobné ideály a hráli na stejných koncertech. V tomto prostředí se Orlík stal populární, a do jejich hudby se prostě propisovaly tehdejší nálady. A společenská témata. To opravdu nebyl rok 2025 a dnešní „sněhové vločky“.
Vývoj a distancování se od kontroverzních témat
Daniel Landa a David Matásek si postupem času uvědomili kontroverznost některých svých textů a vliv na posluchače. V roce 1991 se skupina (záměrně a řízeně) rozpadla a oba členové se distancovali od rasistických a extremistických interpretací své hudby.
Landa se později vyjádřil, že si přeje, aby posluchači hodnotili jeho současnou tvorbu, nikoli tu z období Orlíku. (viz například - Radiožurnál, nebo zde Blesk)
Po rozpadu Orlíku se Daniel Landa věnoval sólové hudební kariéře a David Matásek pokračoval zejména v herectví a dabingu.
Oba se vyvíjeli nejen profesně, ale i osobnostně, a jejich současné postoje se liší od těch z počátků 90. let. Například Matásek se dnes angažuje v podpoře migrantů a distancuje se od své minulosti v Orlíku. (zdroje: Ctidoma, nebo Expres)
Odpovědnost
Mám za to, že je důležité více rozlišovat mezi úmyslnou propagací extremistických ideologií a neuváženou provokací v mladickém věku.
Landa a Matásek se v době působení Orlíku mohli dopustit chyb, ale jejich pozdější distancování se od kontroverzních témat a osobní vývoj naznačují, že si byli vědomi dopadu své tvorby a snažili se jej napravit.
To měl autor J. Průša více zohlednit, nejen na povrchu svého (jinak docela zajímavého) textu.
Závěrem
Podtrženo a sečteno - zatímco je oprávněné kriticky hodnotit některé aspekty tvorby skupiny Orlík, je také důležité uznat vývoj a reflexi jejích členů.
Daniel Landa a David Matásek se distancovali od kontroverzních témat své minulosti a jejich současné postoje ukazují na zásadní osobní růst a změnu.
Kritika by měla brát v úvahu nejen minulost, ale i schopnost jednotlivců se poučit a vyvíjet.
Zajímavost na konec - legendární pražskou vinárnu Orlík později často navštěvoval a možná dodnes navštěvuje slavný český levicový spisovatel Pavel Kohout, kterého ze sympatií k nacismu či fašismu asi opravdu nelze podezírat. A to ani v homeopatické míře.
O Orlíku jsem pro Medium kdysi psal zde: