Hlavní obsah
Lidé a společnost

Bílá liga? Bílá síla? Orlík to vyřeší hned?

Foto: Pixabay

Článek Honzy Průši na Seznam Médium zkoumá vliv skupiny Orlík na vzestup rasismu a neonacismu v 90. letech v Česk(oslovensk)u. Zatímco autor uznává, že Orlík nebyl původcem těchto ideologií, tvrdí, že jeho hudba prý značně přispěla k jejich šíření.

Článek

Je však důležité posoudit tuto kritiku v kontextu doby a vývoje samotných členů kapely, zejména Dana Landy a Davida Matáska. Jeden ze skalních členů Orlíku - Jakub „Blázen“ Maleček - navíc již několik let nežije.

Kontext doby a kulturního prostředí

Skupina Orlík vznikla na konci 80. let, v období politických a společenských změn. Tehdejší hudební scéna byla ovlivněna subkulturami, jako byli skinheadi a punkáči, kteří často sdíleli podobné ideály a hráli na stejných koncertech. V tomto prostředí se Orlík stal populární, a do jejich hudby se prostě propisovaly tehdejší nálady. A společenská témata. To opravdu nebyl rok 2025 a dnešní „sněhové vločky“.

Vývoj a distancování se od kontroverzních témat

Daniel Landa a David Matásek si postupem času uvědomili kontroverznost některých svých textů a vliv na posluchače. V roce 1991 se skupina (záměrně a řízeně) rozpadla a oba členové se distancovali od rasistických a extremistických interpretací své hudby.

Landa se později vyjádřil, že si přeje, aby posluchači hodnotili jeho současnou tvorbu, nikoli tu z období Orlíku. (viz například - Radiožurnál, nebo zde Blesk)

Po rozpadu Orlíku se Daniel Landa věnoval sólové hudební kariéře a David Matásek pokračoval zejména v herectví a dabingu.

Oba se vyvíjeli nejen profesně, ale i osobnostně, a jejich současné postoje se liší od těch z počátků 90. let. Například Matásek se dnes angažuje v podpoře migrantů a distancuje se od své minulosti v Orlíku. (zdroje: Ctidoma, nebo Expres)

Odpovědnost

Mám za to, že je důležité více rozlišovat mezi úmyslnou propagací extremistických ideologií a neuváženou provokací v mladickém věku.

Landa a Matásek se v době působení Orlíku mohli dopustit chyb, ale jejich pozdější distancování se od kontroverzních témat a osobní vývoj naznačují, že si byli vědomi dopadu své tvorby a snažili se jej napravit.

To měl autor J. Průša více zohlednit, nejen na povrchu svého (jinak docela zajímavého) textu.

Závěrem

Podtrženo a sečteno - zatímco je oprávněné kriticky hodnotit některé aspekty tvorby skupiny Orlík, je také důležité uznat vývoj a reflexi jejích členů.

Daniel Landa a David Matásek se distancovali od kontroverzních témat své minulosti a jejich současné postoje ukazují na zásadní osobní růst a změnu.

Kritika by měla brát v úvahu nejen minulost, ale i schopnost jednotlivců se poučit a vyvíjet.

Zajímavost na konec - legendární pražskou vinárnu Orlík později často navštěvoval a možná dodnes navštěvuje slavný český levicový spisovatel Pavel Kohout, kterého ze sympatií k nacismu či fašismu asi opravdu nelze podezírat. A to ani v homeopatické míře.

O Orlíku jsem pro Medium kdysi psal zde:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz