Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Střet dvou neslučitelných světů. Patří „zlobivé“ dítě do zvláštní školy?

Foto: www.pexels.com

Každý z nich je originál a má právo na vzdělání ve spádové škole

Právo na vzdělání ve spádové škole pro všechny děti platí v Čechách od r. 2005. Ať jsou mimořádně nadané, mají speciální potřeby, tělesné nebo mentální postižení. Peníze na práci s nimi putují do všech škol, nejen do těch speciálních a praktických.

Článek

Inkluze znamená zahrnutí

Začlenit dítě se specifickými potřebami při učení do běžného kolektivu základní školy s sebou nese hodně nevšedních a také nepříjemných okolností. Mnohdy je nutné pro konkrétního žáka najmout asistenta. Výuka je náročnější pro učitele. Samozřejmě záleží na typu disfunkce, nadání nebo poruchy. V každém případě i kolektiv žáků je vystaven různým nestandardním situacím, které je potřeba se naučit zvládnout. Rodiče „obyčejných“ dětí s inkluzí zpravidla nesouhlasí. Jejich ratolest bude mít horší podmínky při výuce, a ještě by se mohlo něco stát. Proti provedení inkluze se vedly bouřlivé diskuse i mezi pedagogy spojenými se speciálními a praktickými školami.

Anketa

Jaký je váš názor na začlenění dětí se specifickými potřebami při učení do kolektivu běžné základní školy?
Inkluze znamená změnu podmínek učení v daném kolektivu, ale je to menší zlo než kumulovat problémové děti.
0 %
Určitě je potřeba děti rozdělovat. Mají pak lepší podmínky pro učení.
100 %
V inkluzi žádný problém nevidím. V dospělém světě s námi také pracují a žijí a není potřeba je nikde kumulovat.
0 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 6 čtenářů.

Speciální a praktická škola

Jako rodič dítěte, které má specifické potřeby při učení, nemáte moc času na mapování situace. Přestože se psal rok 2009 třídní učitelka našemu prvňáčkovi, který se nechoval podle ní standardně, doporučila hledat nějakou jinou alternativu pro základní vzdělání. Samozřejmě musel projít vyšetřením v pedagogicko-psychologické poradně. Vyfasoval nálepku – porucha pozornosti. Školu si ale musíte najít sami. Ze známosti se chlapec dostal do Speciální školy na Zlíchově. Skvělou zprávou pro nás bylo, že v kolektivu bude jen max 10 dětí, a kromě učitele i jeden asistent. Co víc si přát? Rozdíl mezi školou speciální a praktickou (dříve nazývanou zvláštní) je zásadní. O poruchách chování jsme tehdy netušili vůbec nic.

Druhý stupeň – peklo na zemi

Na prvním stupni bylo dítě i my rodiče spokojení. Ve škole byl přítomen psycholog. Děti ho mohly navštěvovat a vzniklé situace s ním probrat. Přechod na druhý stupeň byl pro všechny peklem na zemi. Děti s různými poruchami učení, chování a vyhořelí, unavení učitelé. Na druhém stupni psychologa nahradil etoped. Odborník na poruchy chování a emočního prožívání. Jak jistě všichni víme, děti se v kolektivu potřebují integrovat. Napodobují spolužáky a jejich chování, aby zapadli. Taková věrná imitace dokáže zmást i odborníka. Přidělí vašemu dítěti nějakou diagnózu. Když si rodiče trvají na svém, škola neváhá takovou nepřizpůsobivou rodinu nahlásit na OSPOD. Setřást tento orgán znamenalo umístit dítě dočasně na pozorování do psychiatrické léčebny, abychom dostali posudek, že dítě se chová a učí v „normálním“ prostředí bez problémů.

Rozumím tomu, že je s takovými dětmi více práce. Ale takový start si nezaslouží nikdo. Ony si svůj stav nevybraly ani nezavinily. Nenechte se z inkluze na běžné škole vystrnadit… pozor na obraty typu: nejsou peníze, nemáme asistenty nebo třídní učitelka si takového žáka netroufá vzít do třídy. Dětí s různými disfunkcemi a poruchami chování přibývá, jak hub v srpnu po dešti. Časem by nás mohla čekat inkluze opačná.

Zdroj:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz