Hlavní obsah
Názory a úvahy

Paříž je bez elektrokoloběžek, kdy se dočká Praha

Foto: Czapp Árpád/ Pexel

Sdílení elektrických koloběžek v Paříži po pěti letech končí. Tři provozovatelé těchto koloběžek se musí stáhnout ze města se zbytky původní flotily 15 tisíc vozidel. Praha zatím s radikálnějšími kroky čeká.

Článek

Po pěti letech sdílení elektrických koloběžek v Paříži dojde ve čtvrtek k definitivnímu ukončení této služby. Tři společnosti provozující koloběžky jsou nuceny stáhnout všechna zbývající vozidla, která představují zbytky z původní flotily 15 tisíc koloběžek. Tyto vozítky se v uplynulých měsících staly středem intenzivních diskusí mezi jejich zastánci a odpůrci. S předstihem byly především turisty, ale i místními obyvateli často využívány. Nicméně mnozí obyvatelé města upozorňovali na problémy spojené s touto službou, jako je zablokování chodníků parkujícími koloběžkami a zvýšené riziko pro chodce. Stejný problém trápí i Prahu, která denně bojuje s všudypřítomností koloběžek na chodnících, nebo v dopravě.

Na jaře tohoto roku uspořádala pařížská radnice referendum, jehož jasný výsledek byl zastavení provozu koloběžek ve městě. 89 procent účastníků hlasování se vyslovilo proti pokračování této služby. I samotná starostka Anne Hidalgová, zastupující socialistickou stranu, se připojila k většinovému názoru. I přesto, že účast ve volbách byla nízká, město bralo výsledek referenda jako závazný.

V Praze se dá očekávat, že by se patrně referendum nekonalo, ale bylo by na místě, aby tento problém začal magistrát řešit. Sice je už zakázané parkovat koloběžky mimo označená místa, ale to nikoho příliš neomezuje v tom, aby jezdil po chodníku, nebo zkrátka nechal koloběžku tam kde právě on chce i za risk sankce. Segway v Praze skončil před několika lety a patrně nikomu mimo vlastníků půjčoven nechybí.

V reakci na výsledek referenda zpřísnila francouzská provozovatelská společnost v prosinci loňského roku pravidla pro užívání koloběžek. Uživatelé museli projít registrací a ověřením svého dokladu totožnosti, což by mělo usnadnit identifikaci viníka v případě nehody a zajištění, že koloběžky budou používány pouze dospělými. Každé vozidlo obdrželo také unikátní identifikační číslo.

Koloběžky, které již nebudou ve městě povoleny, však nebudou zlikvidovány. Provozovatelé začali přesouvat tisíce vozítek do jiných měst ve Francii i v zahraničí, jako jsou Kodaň, Londýn nebo Berlín.

V pátek se tak Paříž stane prvním evropským hlavním městem, které zakázalo provoz sdílených elektrických koloběžek na svém území. Nicméně obyvatelé budou moci i nadále využívat soukromá vozidla tohoto typu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz