Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Znají počet manželek Karla IV., ale v bance si účet nezaloží. Tohle produkuje české školství

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Tima Miroshnichenko/ Pexel

Zaměřujeme se na učení dětí o historii, filozofii a psychologii, ale zapomínáme na jednu z nejdůležitějších dovedností do života - finanční gramotnost. Děti se často dozvídají o penězích od rodičů, kteří sami nemusí mít k financím ukázkový přístup

Článek

V dějepise se učí o pravěku, ale často nedokážou popsat, co se stalo v roce 1968. V občanské výchově se probírá filozofie, psychologie, ale to, jak si založit účet v bance nebo vyplnit formulář na úřadě neví nikdo. Já se ptám, proč není v českých vzdělávacích plánech součástí také finanční gramotnost?

Většina dětí se o financích dozvídá od svých rodičů, kteří však sami nemusí mít zcela zdravý přístup k penězům, a děti začnou jen kopírovat jejich chyby a rozhodnutí. Stále se toto téma dokola opakuje. Proč děti v rámci základního vzdělání nedostanou možnost se dozvědět jednu z nejvíce důležitých věcí do života?

Většina neví, jak si založit účet v bance, jak funguje bankovní identita, že existuje něco jako je datová schránka. Problém bývá poslat i obyčejný doporučený dopis na poště. O tom, jak fungují úroky nebo rozdíl mezi debetní a kreditní kartou, ani nemluvě. Pak se děje to, že děti mají pocit, že je naprosto v pořádku využívat zcela běžně kreditní karty, když na něco nemají. a že půjčky typu Zonky s brutálními úroky jsou rychlé a výhodné. O tom, jak si udělat rozpočet, platit elektřinu, vodu, nájmy, to jsou věci, které se učí až ve chvíli, kdy je musí řešit.

Foto: Anna Nekrashevich/ Pexel

Je to obrovská chyba, která se promítne do většiny aspektů života. Přitom by se dalo velmi jednoduše tomuto problému předejít, když by se do školních osnov dala povinně finanční gramotnost, například v rámci předmětu občanské výchovy. Několikrát jsem byla přednášet na projektu zvýšení finanční gramotnosti ve školách od jedné z českých bank. Zjistit, že polovina patnáctiletých neví, jak se dělí karty nebo funguje úrok, je lehce děsivé a krok k tomu, že bude jen přibývat těch, kteří si ochotně nechají v bankách prodat kreditní karty s vysokým úrokem a brát nevýhodné půjčky. Přitom tohle jsou počty, které se dají vysvětlit už během probírání látky s procenty v sedmé nebo osmé třídě. Stačí dětem ukázat praktické příklady, jak dané produkty fungují, a většině dojde, že podobnou formu počtů už v matematice viděli.

Stejně tak, jak si vytvořit rozpočet, co se všechno musí platit, když se jdou osamostatnit. Například, jak udělat daňové přiznání, to je věc, kterou nezvládá i většina maturantů, vyjma například studentů obchodních akademií a ekonomických lyceí. Přitom, když si s těmi studenty někdo během hodiny sedne a vysvětlí jim, jak takový formulář funguje na praktických příkladech, dojde jim, že se nejedná v podstatě o složitou věc, zejména pokud se bude jednat jen o příjmy z brigád.

Místo toho existuje na internetu miliony návodů, jak něco vyplnit nebo si o něco zažádat. Tohle jsou přeci ty nejpodstatnější věci, které by podle mě mělo dítě během základního, maximálně středoškolského vzdělání zjistit, aby bylo na život připravené. Místo toho se učí věci, které nedávají vůbec smysl, a podstatné se opomíjí.

Foto: Yan Krukau/ Pexel

Děti nevědí, jak fungují pojištění, že v případě, že si berou hypotéku na dům, je nutné být pojištěný. V případě, že mám byt, nebo dům, měl bych ho mít také pojištěný. Když jedu do zahraničí, měl bych být také pojištěný, jelikož mimo Česko mi zákonné zdravotní pojištění neplatí. Když si chci vzít hypotéku, jak se vyznat v tom, kdy je nejlepší doba a jaká společnost je pro mě nejvhodnější.

Tohle jsou všechno věci, které děti nebo studenti na internetu hledají, místo toho, aby jim to řekl někdo ve škole. Je sice hezké, že existují stránky, kde se dají takové informace dohledat, nebo projekty, které se dětem ve školách tuto problematiku budou snažit přiblížit. Ovšem například tyto projekty působí opravdu jen někde a v některých částech republiky vůbec nemají dosah. Přitom jsou pro vzdělání dětí opravdu důležité.

O sociálním pojištění, odvodech zaměstnavatele a zaměstnance, o daních, které se dětí týkají během brigád, by se mohla napsat celá kniha. Většina nechápe rozdíl mezi pracovními smlouvami DPČ a DPP, o hodinách v práci, výši výdělku. Tohle jsou věci, které se týkají všech, a to bez výjimky, od dětí, které se vyučí, po ty, které budou mít jednou doktorát. Není to tedy na školách, aby předaly dítěti toto do života a nemusel se stát spoléhat na to, že to udělá rodina, která sama v této oblasti nemusí fungovat dobře?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz