Hlavní obsah
Názory a úvahy

Co vlastně zvládla současná vláda?

Foto: Seznam.cz

Jsou tomu již 3 roky, co vládne současná vláda. Pojďme se podívat, co se jim povedlo, co by mohli udělat lépe, a co se jim nepovedlo.

Článek

Nejdříve je potřeba si připomenout rok 2021, kdy byly parlamentní volby, k tomu stále působil Covid, ale i tak, mnoho různých politických stran mělo různé předvolební programy a sliby. Na tyto lze nahlédnout zde. Když nastupovala vláda koalice SPOLU, rozpočet nebyl rozhodně v kondici. Nicméně, byla to právě opozice, která vykřikovala, že je nízká podpora zavřených firem a živností. Nutno podotknout, že příchod covidu byl nestandardní situací, se kterou si nevěděl rady žádný stát světa.

Po uplynutí jednoho roku už ale mohlo být jasné, co to je za nemoc a šlo to zvládnout mnohem lépe. Co bych vytknul předchozí vládě, je právě ono hospodaření, hlavně v době nouzového stavu, proticovidová opatření a brutální nárůst státního dluhu. Když se tedy blížily volby, mnoho lidí doufalo, že strana ANO již nezvítězí.

Pro bližší pohled na věc, pojďme se společně podívat na předvolební program, se kterým vstupovala koalice do voleb v roce 2021. Podrobný program zde.

Zdravé veřejné finance

To je snad první věc, u které můžeme s jistotou říct, že se nepovedla. Hlavní ekonom Trinity bank Lukáš Kovanda prohlásil, že státní dluh za současné vlády roste stejným tempem, jako za vlády minulé za covidu. Dva covidové roky zvýšily státní dluh o 830 miliard. Zatímco Fialova vláda se ke konci letošního března mohla chlubit tím, že dluh vzrostl o 770 miliard. Přitom už vlastně platila i značná část konsolidačního balíčku. Slíbili snížení daní, stal se opak. V rámci zpřísnění rozpočtových pravidel pak moc dobře nepůsobí, když si vláda musí platit armády poradců a tři nová ministerstva. Další perlou je předřazený nakup dronů, kdy se opět plýtvá veřejnými financemi. Udělat tohle nákupčí v soukromé firmě, jistě by to nezůstalo jen tak.

Jako otec dvou dětí jsem očekával i splnění bodu, kdy prohlašují, že pomohou rodinám. Pokud pomoc spočívá v tom, že stále více domácností musí nakupovat v Polsku, protože je tam výrazně levněji a kvalitněji, zvláště pak na doporučení vládních poradců, něco je špatně. Jediné, nad čím se dá polemizovat jako nad „menším úspěchem“, je pomalejší růst důchodů. Ovšem zvyšování důchodového věku nevidím jako správnou cestu. Dále pak tu máme zvýšení sazby na nemocenské pojištění ve výši 0,6 % ze mzdy, které mnozí vnímali jako strašnou křivdu. Nejedná se přitom o nějak závratnou částku, ovšem v kontextu plošného zdražení úplně všeho, od nájmu, energií, po produkty základní potřeby, se pak každá koruna počítá.

Aby se finance ozdravily, je třeba udělat několik snad i méně populárních kroků. Je třeba mnohem rychleji digitalizovat celou státní správu, včetně sociálních dávek a dávek pro osoby s handicapem. Zapojit do jejich vyřizování AI, zredukovat počty úředníku. K úředníkům by mohly chodit jen sporné případy. Je třeba snížit počty poradců, dalších vládních činitelů, na velikost naší země máme příliš nabobtnalý státní aparát, složité zákony, které vyžadují armády úředníků.

Dostupné bydlení

To je snad hodně zajímavá kapitola sama o sobě. Nezahlédl jsem nic, kromě snížení spoluúčasti z 20 % na 10 %. Přesto i 10 % při současných cenách představuje poměrně vysokou částku. Dalším „nápadem“ je chystaná „garance“ vlastníkům. Problém je především v tom, že není prakticky možné se zbavit problémového nájemníka, nebo jen s velkými obtížemi. Pokud by bylo možné vystěhovat takového jedince do 14 dnů, bylo by po problémech. Dalším problémem je přílišná ochrana ve formě neplatnosti některých ujednání. Když do bytu nechci kuřáka či zvíře, nemohu si toto nárokovat. Sama o sobě je komplikací i pomalost stavebního procesu, od podání žádosti o povolení, až po finální kolaudaci stavby.

Je třeba zjednodušit stavební zákon, což se asi již děje. Je třeba podpořit výstavbu bytových jednotek, zjednodušit zákony, umožnit větší benevolenci nájemních smluv, na čem se strany dohodnou, to by mělo platit.

Pomoc slabším a zranitelným

Toto je snad něco, u čeho mám smíšené pocity. Na jednu stranu super, že chtějí podpořit ty nejvíce postižené, na stranu druhou ti, co pobírají PNP ve výši 1. stupně, mají stejně jen 880 Kč. Je opravdu spravedlivé, aby člověk, co se sám nenají, neobleče se, nepostará se o domácnost, bral jen 880 Kč? Více o PNP jsem psal ve svých článcích o metodice a o nedodržování metodiky pak zde. Namísto složité revize by bohatě stačilo kontrolovat plnění oné vyhlášky, a jen některé body upravit.

Tady je prostor pro zlepšení - do doby, než by se mohla zapojit umělá inteligence, by měly probíhat kontroly dodržování metodiky, zvýšení příspěvku pro první a druhé stupně.

Revize sociálních dávek

Tento nápad tady měl být již před takovými 10 lety, ale je super, že se toto konečně někam hne. Jak vlastně vypadá současná forma? Existuje nespočet různých dávek. Mezi dávky, které se plánují sloučit, se řadí tyto: Příspěvek na bydlení, doplatek na bydlení, přídavek na dítě a příspěvek na živobytí. Každá z těchto dávek se žádá zvlášť a probíhá správní řízení pro každou zvlášť. Sloučením těchto se výrazně sníží byrokracie, zjednoduší podávání žádostí, a snad i zrychlí jejich přiznávání.

Co se mi ale nelíbí, je to, jakým stylem vláda definovala parametry. Tyto dávky by v prvé řadě měly být určeny těm, kteří se dostanou do nouze. Pod pojmem nouze si nedokážu představit domácnost, která vlastní dvě nemovitosti, dva automobily a disponuje finanční rezervou na horší časy. Vlastnictví nemovitosti by mohlo být povoleno jen v případě, že v ní domácnost prokazatelně bydlí. Vlastnictví automobilu mohlo být lépe specifikováno. Je rozdíl, jestli si domácnost pořídí ojeté auto za 60 000, nebo nejnovější elektro auto za 1,5 mil. Pokud si domácnost o dvou dospělých šetří na hypotéku, protože stále musí mít těch 10 %, pak také nedostane, pokud už má téměř našetřeno. Cílem není rozdat dávky všem, ale jen těm potřebným a podmínit příjmy těchto dávek veřejně prospěšnou prací. Výjimku by měli invalidé a osoby pečující o člověka s PNP, případně pečující o dítě.

Vstřícné zdravotnictví

Co si pod tímto pojmem má běžný občan představit? Především dostupnou bezplatnou péči pro všechny, kteří odvádějí. Není možné více než rok hledat potřebného specialistu a více než dva roky pak zubaře. Přitom by mělo být přihlédnuto k vzdálenosti. Není možné dojíždět za specialistou či za základní péči více než 30 km. Není také možné, aby se trestali nízkopříjmoví tím, že nebudou mít na základní ošetření zubního kazu vhodným prostředkem. Dodnes se dávají amalgámové plomby, na pojišťovnu se přitom dávají ty nedotované. Když tedy přišlo ze slavné EU nařízení o zrušení amalgámu, měly by být dostupné a plně hrazené alternativy, minimálně pro ty, co pravidelně chodí na prevence.

Naopak, omezil bych přístup ke zdravotní péči těm, co si jej zničili užíváním tvrdých drog. Výjimku by měli mít ti, co se chtějí poprvé léčit. Přeci jen, každý může udělat chybu a zaslouží si druhou šanci. Přece jen, kuřáci a alkoholici si svoji péči hradí extra daní, která by také měla směřovat místo do rozpočtu na zdravotní fond.

Klidně by mohl stoupnout odvod na zdravotní o 0,2 %, to není taková palba. Je třeba si ale uvědomit, že lékaři pracují v České republice, a běžný lid má české platy, nikoliv německé. Přitom tady protestují, jak nízké mají platy. Nástupní plat, od letošního roku, lékaře bez atestace je 41 380 Kč, pro lékaře s atestací, kdy se uvažuje délka praxe 5 let, je pak 53 680 Kč. Rozumím tomu, že tito lékaři studovali náročný obor a měli by být adekvátně ohodnocení. Nicméně, je třeba si uvědomit, že studium je kompletně zdarma. Platí se jen náklady na ubytování a žití. Pokud má člověk existenční problémy i s takto vysokým nástupním platem, je něco špatně. Přikládám odkaz na celou platovou tabulku.

Co by se mělo změnit ohledně vzdělání a co mi v programu chybí?

Když mi čas od času známá pošle prosbu, abych jí pomohl s úkolem pro dítě ve třetí třídě, nestačím se divit. Od slova základní vzdělání si představím, že se člověk naučí základy použitelné do života. Tím se rozumí číst, psát, počítat. Nepatří tam mocniny apod., či jestli rozeznám, jestli je to kapr nebo jiná ryba. V roce 2024, kdy je internet přehlcen informacemi, by se již některé věci učit opravdu nemusely. Mohly by se učit spíš praktické věci, jako např. jak napsat motivační dopis, životopis, jak fungují daně, jak fungují odvody, finanční gramotnost, trestní systém a co se smí nebo nesmí. Kapitol, které člověk potřebuje do života, by se jistě našlo více, a přitom se neučí. Zato se učíme nazpaměť básničky a písně. Dovedu si představit i nějakou formu zdravovědy ve vyšších ročnících, kde by se člověk učil nejen první pomoci, ale i o nějakých základech jak si udržet zdraví. Důležitost vyvážené stravy, dostatku pohybu a jak zvládat stres. Zvláště pak v kontextu, kdy mladí nezvládají deprese a stanou se invalidními.

Co ještě se dále „nepovedlo“ současné vládě?

Krásným příkladem jsou také rostoucí problémy splácet běžné výdaje i u střední třídy. V článku se píše, že už dávno nejsou problémy způsobené tím, že by si lidé půjčovali na nesmysly. Problém tkví právě v nedostatečné finanční gramotnosti, kterou se tito lidé neměli kde naučit. Problém je nezvládnutá energetická krize. Pro ilustraci dám příklad. Cena elektřiny za září minulého roku: 5630Kč za MWh elektřiny + měsíční poplatek. V roce 2021 kdy dorazila fakturace z vemexu, byla cena za MWh ve výši 3640. Za tři roky tedy cena narostla (podotýkám jen u mě) o 54,67 %. Jiní lidé měli v době krize daleko větší cenové skoky, a nejen na elektřině, ale i na plynu. Do toho rostly úrokové sazby ČNB, kdy se těmto lidem brutálně zvedly platby za hypo. Tyto nezvládnuté aspekty se samozřejmě promítly do cen všeho, což znepříjemnilo život nejedné domácnosti.

Jak chce dále vláda podporovat domácnosti, když kvůli Green Dealu je od září chce trestat? Pokud si totiž nevymění starý kotel, hrozí nemalé pokuty. Kde na to díky nezvládnuté energetické krizi a nezvládnuté drahotě mají ti lidé brát? Půjčit si? K tomu bych snad zmínil, viz odstavec výše, kdy je v problémech i střední třída. Dotaci také nedostanou hned na ruku, a ne vždy v celé výši. Více informací o „zelených dotacích“ pak zde, zdezde.

Celkově, subjektivně hodnotím působení současné vlády jako nepovedené, protože jim do plánů plnění vstoupila válka na Ukrajině. Podělte se v diskuzi, co se vám líbilo, nebo nelíbilo na současné vládě, co byste jí vytkli, za co byste ji pochválili.

Sepsáno z pohledu otce dvou dětí, a zároveň pečujícího o osobu s úplnou závislostí na péči.

Anketa

Jak hodnotíte působení současné vlády?
Lepší to být nemohlo.
0,6 %
Myslím, že to vcelku zvládli, ale mohlo to být o něco lepší.
1,5 %
Zvládli to, ale mohlo to být výrazně lepší.
3,4 %
Myslím, že to nezvládli, ale zvládli aspoň něco.
1,4 %
Myslím, že to nezvládli.
91,9 %
Mohlo být ještě hůř.
1,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 3174 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz