Článek
Těžko hodnotit dopad, jaký mělo náboženství na společnost zpětně. Bez katolických řádů by nebyl ve středověku položen základ pro ekonomiku, rozvoj a vědu. Bez protestantských náboženství zase kapitalismus. To je kritérium čistě ekonomické.
Pak můžeme vzít v úvahu perspektivu sociální. Jak by společnost vypadala bez křesťanství? Museli bychom zajít daleko do minulosti, do starověkého Říma a spekulovat, jak by dopadl kdyby. I když, i tam byla římská společnost kotlíkem plným náboženských kultů a idejí. V podstatě si nelze představit společnost, která by byla čistě ateistická.
Stejně si položme otázku, má dál úloha náboženství ve světě spíše pozitivní nebo negativní význam?
Pro a proti náboženství

Vztah náboženství a peněz
Náboženství se stalo lékem na lidskou úzkost na nevypočitatelnost osudu. Utišuje mnohé lidské strachy, ale řadu z nich zase jitří a vybuzuje. Kdyby nehrozilo věčným zatracením, peklem a nevyhnutelností úlohy Boha v našem životě, jak by asi náš svět vypadal? Těžko spekulovat, ale lze hodnotit podle jeho dopadů v současnosti.
Náboženské organizace se zpravidla podílí na všech oblastech života, včetně politiky a vojenství. Zde hrají jakousi úlohu podpory daného státu či režimu. Zřídkakdy mají odvahu vystoupit proti ustanovenému konsensu či atmosféře společnosti. Dá se říct, že většina z nich používá důkladné maskování, aby raději nebyla vidět, než aby se s bojovým pokřikem vrhla na nešvary dnešní doby.
Náboženské organizace prokázaly, že jsou schopny velké míry fanatismu, podobně jako politické režimy, se kterými ostatně vyrůstaly ruku v ruce odnepaměti. Nelze říci, že by věřící byli nějak víc tolerantnější, než ti ostatní.
Navíc korelací dat ohledně negativních sociálních jevů jako je násilí, lze dospět k závěru, že čím víc problémů v dané zemi je, tím víc tam aktivně působí náboženství. Jestli je to odpověď na společenskou poptávku nebo náboženství záměrně udržuje danou společnost v rozvráceném stavu, z tvrdých dat vyčíst nelze.
Není tedy divu, že mnoho lidí se po staletích náboženského vlivu shodlo na tom, že by světu bylo nejlépe bez náboženství. A tak vznikl sekularizmus. Ten však má stejné, ne-li větší mouchy, než samotná náboženství.
Sekularizmus není řešení

Památník holokaustu v Berlíně, ten odstartovala ideologie, která byla antináboženská, avšak fundamentalistická
Anglický filozof Bertrand Russel byl zastáncem postoje, že by bylo ze všeho nejlepší, kdyby veškeré náboženské názory odumřely. Bohužel tímto vylili ateisté s vaničkou i dítě. Zkušenost s Hitlerovým režimem, který omezoval vliv náboženství a kladl pozornost na stát a jeho funkci, ukázala, že sekulární režim může být stejně, ne-li více krutý než ten, který je ovlivňován náboženstvím.
I kdyby holocaust neukázal nic jiného, je z něho vidět, že ideologie propagující snahy o sekularizaci [může] být stejně smrtonosná jako kterákoli náboženská křižácká válka.
Na bodu zlomu, fundamentalismus a fanatismus

Typy převažujících náboženství v daném místě na světě
Každá ideologie, která se dotáhne do dokonalosti, vede ke zrůdným výsledkům. Jako jsme viděli i v případě sekularizmu. Jedná se o efekt, kdy lidé zapomínají na to, že jakékoliv učení je tu pro užitek člověka a ne opačně. Ostatně to bylo jedním z hlavních důvodů sporů mezi Ježíšem a ostatními náboženskými učiteli. Ti trvali na tom, že se bude dodržovat zákon za jakýchkoliv okolností, i když lidem přímo škodil. Přitom původně zde byl proto, aby lidé žili spolu v souladu a bez problémů.
Fundamentalismus se spojuje v dnešní době výhradně s náboženstvím. Je to trvání na jakýchsi základech, byť biblických či islámských, buddhistických nebo jakýchkoliv jiných bez ohledu na změny, které svět a společnost prodělává.
Karen Armstrongová, výzkumnice v oboru náboženství, k tématu říká:
Fundamentalistická víra, ať židovská nebo křesťanská či muslimská, v této prubířské zkoušce neobstojí, jestliže se z ní stane teologie zloby a nenávisti.
Váš názor na náboženství bude samozřejmě vždy ovlivněn vašimi osobními zkušenostmi. Kdo prodělal nějaké trauma v náboženské organizaci, těžko mu básnit o užitku náboženství a jeho blahodárném efektu na lidskou duši. Podobně řada lidí dnes využívá antináboženských sentimentů k nevýběrovým projevům nenávisti, k vybíjení si osobních frustrací. Ať tak či onak, náboženství s námi budou zřejmě i nadále k potěšení věřících a k nelibosti jejich oponentů.
Anketa
Zdroje:
Peter Partner.Two Thousand Years—The First Millennium: The Birth of Christianity to the Crusades. 1999. Book Club Associates
Karen Armstrong. The Battle for God—Fundamentalism in Judaism, Christianity and Islam. 2000. HarperCollins.





