Článek
Není to tak dlouho, co si starosta Vsetína Jiří Čunek v rámci své předvolební kampaně získal místo v médiích. Zakázal totiž mobilní telefony ve vsetínských školách. Doslovně prohlásil: chci zákaz používání mobilů během výuky zavést i u nás na Vsetíně, a to v základních školách, kde je město zřizovatelem. Pak to s velkou slávou opravdu zakázal a předhodil médiím úžasné řešení, že se ve vsetínských školách budou mobily odevzdávat do zamčených skříněk - s odkazem na pokyn MŠMT. Ale samotné MŠMT obratem upozornilo na to, že 1) daný pokyn MŠMT ho k tomu vůbec neopravňuje, 2) školám takto rozkazovat nemůže, dokonce ani vsetínským, které město zřizuje.
Jiří Čunek je (kromě všech možných funkcí) zastupitelem ve Vsetíně od roku 2000. To se ani za dvacet let nenaučil, co může a nemůže rozkazovat zastupitel? Takoví lidé řídí naše města? Než něco s takovou pompou roznese v médiích, nezvládne ani jeden telefonát na MŠMT, pokud to sám nechápe a nemá kolem sebe nikoho, kdo rozumí předpisům? Mohli bychom se ptát dlouho, co se honí hlavou po politikům. Myslím, že mnohým je kvalitní vzdělání úplně volné a příliš mu nerozumějí. Jen nahánějí body u nepoučené veřejnosti, která by nejspíše ve školách přivítala i rákosky.
Nyní tu máme další perlu moudrosti. Poslankyně Renáta Zajíčková je smutně proslulá jako iniciátorka vyškrtnutí paragrafu o právu pedagogických pracovníků na využívání metod, forem a prostředků dle vlastního uvážení. Proč je odebrání tohoto práva učitelům (v Evropě zaručeného ve všech kvalitních vzdělávacích systémech) takový problém? Protože kvalitní učitel, který je u nás vzácný, nyní ztratil svou kreativní pedagogickou svobodu ve jménu unifikace a podřízení se obvyklému průměru a nekvalitě, která je v našem školství většinová.
Nyní se snaží Zajíčková školy posunout ještě hlouběji do pedagogického středověku. Žák narušuje výuku a tím zdržuje celou třídu. Takže je prý řešení dočasné opuštění třídy a zajištění výuky jiným způsobem. Nejspíš nějakým výchovným výpraskem, ne? Viditelně nedomyslela další návazné maličkosti. Když už tedy žák zdržuje třídu a pak z ní represivně zmizí, jak to bude po jeho návratu? Nebude ji zdržovat ještě více? Zmizely snad nějakým kouzlem příčiny, pro které třídu zdržoval? Vypadá to, že nejvíce našemu školství neškodí hloupí učitelé, ale hloupí politici. A nebyla by to naše krásná vlast, abychom se v diskuzi nedočkali inovativních návrhů od soudružek učitelek. Ty se týkají nejen vylučování dětí ze školy na celé dny, ale i odebrání peněz nebo placené dovolené rodičům. Dokonce i odebrání dětí rodinám za to, že zlobí ve škole. Jsou to přece jenom normální zmetci bez hranic!
Poslankyně Zajíčková sama uvádí, že je klíčové, aby se učitelé mohli věnovat pozornost všem žákům a ne jen řešení problémů jednoho nebo dvou jednotlivců. Mám tu pro ní takové malé pedagogické okénko. Pokud by měl učitel věnovat pozornost všem žákům, nesmí z nich přece nikoho svévolně vyloučit, neboť pak by tam nebyli všichni. A to hlavní: řešení problémů jednoho žáka nazýváme individuálním přístupem k žákovi - a to je základní pedagogický princip!
Poslankyně Zajíčková napsala, že prevence… může pokrýt až 85% potřeb žáků. Vyhození ze třídy NENÍ prevence, ale REPRESE. Žádná sankce není prevence v pedagogickém smyslu. Prevence je například dobré klima školy nebo třídy. Prevencí je vytvořit ve škole prostředí důvěry a láskyplného přístupu k dětem. Prevencí je neformální autorita učitele. Prevence je také vzájemný respekt učitele a žáka. Pokud tento respekt chybí, jak ho posílí vyhození ze třídy? To není respekt, to je budování strachu, silové vymáhání z pozice moci. Kdo má větší problém s kázní - kvalitní učitel nebo špatný? A špatní učitelé, kterých je obrovské množství, by nyní dostali další represivní nástroj, který ale NIJAK nemění důvody, proč daní žáci porušují pravidla.
Sám jsem uvedl na svém blogu více než dost příkladů šikany dětí ze strany učitelek a četné případy boje rodičů proti nekvalitním školám. Běží mně mráz po zádech, kdyby školy měly ještě navíc možnost těmto rodinám komplikovat život nějakým vylučováním žáků z výuky. Kdejaká mizerná učitelka by pak mohla rodičům komplikovat jejich zaměstnání a tím i finanční situaci. Nehledě na to, že zlobivý žák je mnohdy lakmusový papírek způsobu, jakým škola se žáky zachází. Školy by pak mohly trestat rodiče za to, jak samy mizerně pracují. Poslankyně Renáta Růžičková, jak je jejím zvykem, vylévá z vaničkou dítě přímo do stoky. Otevírá stavidla: hodina nebo dvě mimo třídu, pak den, pak týden… Ovšem nevhodné a antipedagogické je to v jakémkoliv případě.
V diskuzi učitelů se také několikrát objevilo, že na některých školách se děti během výuky vylučují ze třídy běžně. Takže připomenu zprávu České školní inspekce, které v případě vyhození žáka ze třídy s asistentkou věc hodnotila takto: Způsob vzdělávání mimo třídu jen za přítomnosti asistentky ČŠI vyhodnotila za nevhodně zvolený a nepedagogický. Amen.