Hlavní obsah
Lidé a společnost

Lovím paprsky slunce, česká zima unavuje a vysává

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Lucie Vanišová

Začátek roku jsem trávila v teple na slunečném ostrově. A teprve po návratu jsem si uvědomila, jaký vliv má slunce na moji energii a náladu.

Článek

Od více lidí jsem slyšela, jak je tmavé dny české zimy unavují a vysávají. Cítí se depresivně, mají problém vstávat a chybí jim energie a motivace. Nejradši by zmizeli na celou zimu do nějaké slunečné oblasti a vrátili se až na začátku jara. Dříve jsem nerozuměla, proč jim krátké tmavé dny tak vadí.

Měla jsem to štěstí začít letošní rok na slunečném Tenerife, největším z Kanárských ostrovů. A teprve když jsem se vrátila, začala jsem vnímat rozdíl.

Na Tenerife byly skoro všechny dny plné slunce bez mraků, vycházelo v 8 hodin a zapadalo až v půl sedmé. V Česku lednové dny začínají v 8 ráno, ale končí už po 16. hodině. Navíc i po východu slunce je po mnoho dní obloha tak tmavá a zamračená, jako kdyby žádné ani nevyšlo.

Lovím slunce

Těžko v posledních dnech hledám energii a vnímám, jak málo jí mám ve srovnání se dny trávenými na Tenerife. Po tomhle zážitku se přidávám do týmu „nemám ráda tmavé dny české zimy“, nejradši bych si sbalila batoh a vrátila se zpátky za sluncem. A zůstala tam, dokud v Česku nebudou dny zase dlouhé a nezačne naše nádherné jaro.

Foto: Lucie Vanišová

Slunce na Tenerife v lednu zapadá až po 18. hodině.

A tak se každý den snažím lovit sluneční paprsky. Nastavuju tvář slunci na balkoně o přestávkách v práci. A snažím se každý den strávit alespoň půl hodiny venku pod širým nebem, i když je zataženo. Zvyšuje mi to pocit pohody a dodává trochu energie.

V knize Cirkadiánní kód Satchin Panda vysvětluje, že v očích máme čidla, která pomáhají našemu tělu seřizovat své vnitřní hodiny. Strávit každý den alespoň půl hodiny venku pod širou oblohou je důležité nejen pro dobrou náladu a více energie, ale i pro správný rytmus činnosti našich orgánů a kvalitní spánek.

Kafe to jistí

Říkám si, že těla jsou chytrá a když jsme doma v tomhle podnebí, možná v zimě máme prostě odpočívat. Pít teplý čaj, nepouštět se do velkých akcí, být víc v klidu, dělat věci pomalu a usebrat se. Jenže potřebuju fungovat a pracovat. Vzít si volno na celou zimu není úplně reálné.

Tak hledám způsoby, jak se aspoň trochu nastartovat. Svítí u nás stále světýlka, lampy a svíčky, zkouším si dodat světlo, když zvenku nepřichází.

Přemýšlím, jestli jsou i další způsoby, jak dobíjet přes den víc energie v zimních dnech. Spím poměrně hodně, ale ani tak ráno příliv energie nepociťuju. Snažím se jíst zdravě a nepřehánět to s cukry. Kafe to jistí, skoro žádný den teď voňavý nápoj nevynechám. Ale vím, že káva únavu jen zakrývá a neřeší.

Beru vitamín D, možná jsou i další vitamíny nebo potravinové doplňky, které na zombie stav pomáhají? Pokud máte s nějakým dobrou zkušenost, nebo jiný tip, jak v zimě mít víc energie, když chybí slunce, prosím napište do komentářů.

Anketa

Pociťujete dostatek energie v zimních dnech?
Ne, cítím se jak zombie a chybí mi slunce.
88,3 %
Ne, energii nemám celoročně bez ohledu na slunce.
4,3 %
Ano, mám na to trik, píšu do komentáře.
1,7 %
Energie mám po celý rok dostatek, únavu neznám.
5,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 231 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz