Hlavní obsah
Lidé a společnost

Počůraná žena mě žádala o peníze. Vždycky váhám, jestli mi lidé na ulici nelžou

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Adobe Stock

Zastavila mě u metra žena bez domova v mokrém oblečení a požádala mě o pomoc. Dávám už si větší pozor a pečlivěji promýšlím, kdo ji opravdu potřebuje a kdo jen bezohledně tahá z lidí peníze.

Článek

Žena bez domova ve středním věku mě zastavila na cestě k metru. Chovala se slušně, a když jsem byla ochotná ji vyslechnout, pověděla mi, že se poprvé v životě počůrala. Řekla mi, že se za to stydí a chce se umýt. A že potřebuje peníze na sprchu a půjčení ručníku v jedné z veřejných umýváren.

O peníze na rozličné účely mě v ulicích Prahy lidé žádají běžně a mnoha způsoby. Děje se mi to často, někdy mě zastaví různí lidé s žádostí o pomoc i opakovaně během jediného dne, když mám v centru více pochůzek.

Slýchám příběhy, že lidem někdo ukradl peněženku, ztratili platební kartu a potřebují peníze na jízdenku, protože se nemají jak jinak dostat domů. Že matka dceři dala málo peněz na nákup a odjela, chybí jí jen deset korun. Nebo si rovnou říkají o peníze na nájem, jídlo, pivo, nebo prostě „drobné“ bez účelu.

Mohla bych rozdat výplatu

Před několika měsíci jsem s vámi sdílela zkušenost, jak mě podvedla rodina ze Slovenska, která tvrdila, že jsou v nouzi. Od té doby si ještě více dávám pozor a pečlivěji promýšlím, kdo opravdu potřebuje pomoci v nouzi a kdo jen bezohledně tahá z lidí peníze.

Kdybych vyhověla každé prosbě o peníze, mohla bych vzít svůj měsíční výdělek a rovnou ho rozdat na ulici.

Přemýšlela jsem proto, zda žena nelže a není to jen další způsob, jak vytáhnout z kolemjdoucích peníze. Potkám ji na stejném místě se stejnou historkou i za týden nebo za měsíc? Byla cítit, a proto jsem se klonila spíš k tomu, že nelže. Mokré oblečení ji v té zimě muselo studit a představila jsem si, jak moc by mi bylo nepříjemně, kdybych byla na jejím místě.

Dala jsem jí nakonec peníze, o které požádala.

Smysluplná pomoc

Nechci být lhostejná, přehlížet cizí trápení a odmítat pomoc v nouzi, to pro mě není správné. A nikdy nevím, kdy ji sama budu potřebovat. Ale také se nechci nechat využívat. Když daruji své vydělané peníze, chci, aby byly využité smysluplně a opravdu pomáhaly. Vadí mi podvodníci, kteří ve městě zneužívají soucitu a dobrosrdečnosti lidí a mají citové vydíraní na ulici jako byznys. Když lidi podvedou, akorát jim vezmou chuť pomoci příště.

Jak ale rozlišit, kdo pomoc skutečně potřebuje, a pro koho je to snadný výdělek, i když by si mohl vydělat jinak? To zatím nevím.

Po téhle zkušenosti jsem o bezdomovectví a pomoci lidem na ulici více přemýšlela. O tématu jsem nic nevěděla a chtěla jsem se dozvědět víc. Pokud vás to také zajímá, přečtěte si rozhovor, kde mi metodik a analytik z Armády spásy Jan Třinecký ochotně zodpověděl několik otázek.

Anketa

Dáváte peníze lidem na ulici?
Ano, dávám, nikdy nevíme, kdy budeme sami potřebovat pomoc.
12,2 %
Ano, ale ne každému, rozhoduju se podle situace.
47,6 %
Ne, na ulici nikomu nic nedávám.
31,7 %
Ne, vyhýbám se jim, protože mě obtěžují nebo ohrožují.
7,3 %
Nechci o tom přemýšlet.
1,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 82 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz