Hlavní obsah
Příroda a ekologie

Terapie zahradou. Balkonové pěstování léčí i v zimě a udržuje v kontaktu s přírodou

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Lucie Vanišová

Balkonová zahrada je terapií pro duši, a také nabízí spojení s přírodou. Když ji pozoruju, vnímám, že příroda ještě spí. A je v pořádku, abychom odpočívali i my.

Článek

Jedna z věcí, které si na práci z domova na volné noze vážím nejvíc, je svoboda trávit hodně času na balkonové zahrádce. Můžu se tu posadit a pít potichu kávu, rýpat se v hlíně, stříhat bylinky do čaje, pozorovat přírůstky rostlin, hmyz a ptáky, kteří si zvykli na náš malý kus přírody a chodí nás navštěvovat. Můžu tu být, kdykoliv chci a potřebuju.

V minulém roce jsem na naší zahrádce často pracovala obklopená bylinkami, květy a zeleninou. Byla jsem vděčná, že mám tu nejzelenější kancelář a trávila jsem tu čas moc ráda.

Jsem přesvědčená, že zahrádka je terapie pro duši. Vnímám to sama na sobě. Výzkumy ukázaly, že má pobyt v přírodě pozitivní dopad na člověka, a pořádně zelená zahrada, i když jen na balkoně, může být naším soukromým kouskem přírody. Když pěstujeme okrasnou zeleninu, kvetoucí ovocné keře a stromy, nebo květy, tak je i estetickým zážitkem plným barev, tvarů a vůní.

Stejně tak zdrojem čerstvých bylinek do čajů a na vaření, zeleniny a vlastního ovoce. Ano, i na balkoně jde sklízet vlastní ovoce, nejlepší zkušenosti máme s keři kanadských borůvek, jahodami a malinami ve velkém květináči, které jsme sklízeli až do zimy.

Ve spojení s přírodou

Zahrádka ale plní i další funkci, kterou vnímám celý rok, ale možná nejvíc v zimě. Věnováním pozornosti zahrádce si udržujeme spojení s přírodou, přirozeným během života a s cykly ročních období.

Je dobré vidět, že příroda teď spí. Letní květy a jednoleté bylinky vytvořily semínka a zvadly, trvalým bylinkám spálily letošní mrazy listy, ale věřím, že pod hlínou spí a na jaře zase obrazí. Listy jahodníku se krčí přilepené k hlíně, která je buď vysušená mrazy na troud, nebo blátivá po oblevě a studených deštích. Stromečky přestaly růst a malina a angrešt shodily listy.

Foto: Lucie Vanišová

Borůvky už nasazují pupeny.

Tenhle týden jsem poprvé cítila ve vzduchu jaro. Keře borůvek ho asi cítí taky, všimla jsem si, že už na holých větvích nasazují pupeny a začínají růst. Ostatní rostliny ještě pokračují v zimním odpočinku a sbírají síly na nový rok.

Dělila jsem se s vámi o pocit únavy ze zamračených zimních dnů. Vnímám, že mám v posledních týdnech zoufalý nedostatek energie a přemýšlela jsem, jak se nakopnout a někde ji načerpat. Ale když vidím, že naše zahrádka, stejně jako celá příroda, ještě spí a do žádných velkých akcí se nepouští, nepřipadám si tak nepřístojně, když chci taky ještě odpočívat a sbírat síly.

Zdroj: pozitivní působení přírody na duševní zdraví Terapie mezi stromy

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz