Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Rozhovor se zlatnicí: Jak zlatník není zlatem placený

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Sokoljan (Wikipedia Commons)

Dnes se můžeme často setkat s názory, že řemeslníci mají pohádkovou, zlatem placenou práci. Ne vždy to však musí být nutně pravda. Rozhovor s vystudovanou zlatnicí vám představí úskalí dnešního řemesla.

Článek

Co jsi vystudovala? Řekni nám něco o svém studiu.

Studovala jsem obor zlatník-klenotník a poté obor umělecký rytec. Každý obor trval tři roky. U zlatníka jsem také absolvovala kurz fasování kamenů (pozn.: vkládání kamenů do šperků). Studovala jsem zlatníka na SOU a rytce na COPTH, na praxi jsem byla v Jarově a v Butovicích.

Bylo studium náročné? Co bylo nejnáročnější?

Zlatník byl hodně náročný, rytec už tolik ne. Na zlatníkovi byla hloubková studie materie. Obzvláště těžké jsou dějiny umění, materiály, technologie a technické kreslení. U rytce jsem měla několik předmětů uznaných ze zlatníka.

Proč jsi po zlatníkovi pokračovala oborem umělecký rytec?

Nechtěla jsem maturitu, tak jsem si chtěla ještě prohloubit kvalifikaci. Rytce jsem si vybrala, protože jsem si myslela, že bude navazovat na zlatníka. Ale nakonec to tak nebylo. Navazovalo to jen minimálně.

Kolik lidí studovalo s tebou?

Na zlatníkovi asi třicet, většina byly holky a jen dva kluci. Všichni jsme museli absolvovat tři praxe, ty na Butovicích byly nejtěžší. Rytce nás studovalo sedm, všech sedm nás pokračovalo ze zlatníka. Tam jsme byly všechny holky.

Pracuješ v oboru, který jsi vystudovala?

Nepracuji, protože firmy mi nabízely nevyhovující pracovní podmínky. Zároveň jsem nechtěla jít pracovat do velkých firem, kde zaměstnanec nic nevyrábí, ale jen opracováváš materiál – to, co se už odlilo. To není práce pro mě. Chvilku jsem po škole pracovala v domácí dílně, když jsem spolupracovala s jednou firmou. Ale spolupráce nám nevydržela.

Jaké jsou podmínky pro to, abys mohla pracovat sama na sebe?

Musím mít dva roky praxe pod člověkem, který již má zkušenosti. Ten za tebe zodpovídá. Po dvou letech ti tvůj vedoucí potvrdí absolvovanou praxi a pak už si můžeš udělat vlastní značku.

Kolik lidí, se kterými jsi studovala, pracuje v oboru?

Znám jen tři, kteří skutečně pracují v oboru. Z těch třiceti, se kterými jsem studovala, bych tipla, že pracuje v oboru maximálně deset. Většina pracuje v kavárnách, knihovnách, nebo třeba prodávají korálky.

Co by se mělo zlepšit, aby více lidí pracovalo v oboru?

To bude záležet na zlatnických firmách. Měly by třeba dávat více peněz. Zlatník není dobře placená práce. Navíc mnoho firem má mechanismus, kdy musíš platit ztráty na materiálu ze své kapsy. Také někdo chce dělat prstýnky, někdo chce pracovat na něčem jiném. Ne každá firma nabízí uplatnění pro všechny činnosti. A také by měli být starší zlatníci vlídnější k novým kolegům. Je tu znatelná silná nevraživost.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz