Hlavní obsah
Finance

A je to tu zase… Povánoční výprodeje. Jak nenaletět na falešné slevy?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Fotolia.com

Není sleva jako sleva aneb Na co si dávat pozor při povánočních výprodejích

Po vánoční nákupní horečce přichází další – výlohy obchodů i webové stránky zaplňují křiklavé nápisy o tom, jak moc u daného prodejce po svátcích ušetříte. Pozor ale, aby sleva byla skutečně slevou.

Článek

Pokud patříte mezi pozornější spotřebitele, dost možná jste si už falešných slev či klamavých nabídek někdy všimli. Marketingová oddělení jsou stále kreativnější ve vymýšlení mazaných způsobů, jak zákazníky dostat do co nejmarnotratnějšího rozpoložení. Na co si tedy dávat pozor?

Slevy jen naoko

Přestože zákon o ochraně spotřebitele takzvané klamavé obchodní praktiky zakazuje, stále bohužel narazíte na obchody, které se k nim uchylují. Často prodejci používají jen prázdná hesla na velkých cedulích ve výloze, aby na ně nalákali zákazníky. Spoléhají na to, že se kupující po příchodu do prodejny zaberou do výběru zboží tak, že jim nepřipadne divné, když nakoupí za ceny zcela běžné. Pokud neodpovídá cena uvedená na cenovce či v letáku té, která je vám namarkována u pokladny, trvejte na prodeji zboží za nižší cenu, nejedná-li se o zjevný omyl.

Pokud deklarovaná procentuální míra slevy opravdu odpovídá rozdílu mezi původní cenou a cenou po slevě, je nutné se ještě zaměřit na původní částku. Odpovídá ta realitě? Zkuste schválně na mobilním telefonu rychle ověřit cenu produktu v jiných obchodech. Možná budete překvapeni, jak si prodejci troufají ceny před slevou nadsazovat, a třeba i narazíte na výhodnější nabídku, díky které skutečně ušetříte.

Další metodou, jak technicky o cenách „nelhat“, ale přesto uvádět zákazníky v omyl, je hra s velikostí písma. Před obrovskými číslicemi najdete mravenčí „až“, před neuvěřitelně nízkými cenami zase „od“. Ve spodní části reklamních oznámení se často ukrývají celá souvětí smluvních podmínek, která výhody například omezují jen na určitý druh zboží nebo je podmiňují rozsahem nákupu.

Pokud se s falešnými nebo zkreslenými slevami setkáte, neváhejte se obrátit s podnětem na Českou obchodní inspekci, která může nepoctivým obchodníkům udělovat vysoké pokuty. Přispějete tím k vymýcení nekalých praktik.

Blíží se konec falešných slev?!

Jedním z nejčastějších triků, se kterými se můžete setkat, jsou nepochybně slevy počítané z interních „katalogových“ cen, i když se za ně zboží nikdy neprodávalo. Tomu by měla být od 6. ledna 2023 učiněna přítrž, v tento den totiž nabyde účinnosti rozsáhlá novela zákona o ochraně spotřebitele. Pokud prodejce po tomto datu bude lákat na zboží ve slevě, bude vás muset seznámit i s cenou původní, a to tou nejnižší v době předchozích třiceti dnů. Cílem této úpravy je posílení transparentnosti při informování zákazníků o poskytovaných slevách a zabránění tak umělému navyšování ceny a klamání o výši poskytované slevy.

Tato nová povinnost se bude vztahovat na všechny způsoby prodeje bez omezení, tedy jak na kamenné prodejny, tak na e-shopy. Rovněž bude platit pro veškerá sdělení, která mohou vyvolat dojem snížení ceny, a to bez ohledu na to, zda budou obsahovat měřitelnou slevu z prodejní ceny výrobku. Naopak se nebude týkat:

a) obecné komunikace, například obecných propagačních materiálů (katalogy výrobků, reklamní letáky, brožury) a propagačních e-mailů prodejce, které neupozorňují na konkrétní slevovou akci, taková propagace však nesmí budit zdání slevy (například „nejnižší ceny“, „u nás vždy výhodně“);

b) dlouhodobých nepřetržitých a individualizovaných slev poskytovaných zákazníkům v rámci takzvaných věrnostních programů, které získají jako odměnu za své nákupy;

c) kombinovaných nebo vázaných podmíněných nabídek (třeba „kupte jednu, získejte dvě“ či „20% sleva při nákupu tří výrobků“).

Samozřejmě nadále bude platit, že budete-li i v těchto případech klamáni, může být takové jednání prodejce posouzeno jako nekalá obchodní praktika.

Z nově zaváděné povinnosti jsou stanoveny výjimky pro výrobky, které podléhají rychlé zkáze nebo mají krátkou dobu spotřeby. Většinou se bude jednat o potraviny s krátkou dobou použitelnosti či potraviny určené k okamžité konzumaci, jako jsou mléčné výrobky, lahůdkářské výrobky, masné výrobky a uzeniny, čerstvé pečivo, ryby a podobně. V těchto případech se popsaná nová „slevová“ pravidla nepoužijí.

Levně, ale bez záruky?

Rozhodně nepřistupujte ani na omezení svých zákonných práv výměnou za výhodnou cenu. Poskytnutí slevy není v žádném případě důvodem k vyloučení reklamace nebo možnosti zboží zakoupené online do 14 dnů vrátit. Co se týče záruky, ať nakoupíte za jakoukoliv cenu, vždy platí, že zboží lze reklamovat po dobu 24 měsíců od nákupu, případně od jeho převzetí.

Jedinou výjimkou jsou situace, kdy je sleva poskytnutá individuálně na vadný kus. Pro takovou konkrétní vadu pak zboží reklamovat nelze, nicméně nejde o scénář, se kterým byste se v běžných obchodních řetězcích nějak často setkávali. Pokud by se tak stalo, musejí být vada i sleva uvedeny v dokladu o koupi a o omezení z toho plynoucím vás musí prodejce při nákupu jasně informovat.

Vracení zboží do 14 dnů cestou odstoupení od smlouvy zase platí u všech smluv uzavřených na dálku nebo mimo běžné obchodní prostory (třeba při podomním či pouličním prodeji), samozřejmě se zohledněním zákonných výjimek.

Množstevní slevy

Pozor si dejte také na akce typu X+1 zdarma. Obchodník může v případě reklamace tvrdit, že na kus „zdarma“ se záruka nevztahuje, případně že je kratší. Je pravdou, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili; vždy je ovšem nutné určit, který kus je tím „darem“. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť. Ideálně se o rozlišení zboží, za které platíte, a dárku zdarma ujistěte ještě při nákupu.

Zlatým pravidlem zůstává zachovat při nákupech chladnou hlavu a nenechat se opít rohlíkem. Když si necháte koupi rozležet v hlavě do dalšího dne, nejspíše vám nabídka neuteče, přestože to tak může v tu chvíli působit. Bezdůvodné vyvolávání dojmu likvidace prodejny, totálního výprodeje zboží, časově omezené nabídky nebo nabídky, která je určena pouze pro konkrétního spotřebitele (exkluzivně pro vás), je dnes již zakázáno, pokud tato tvrzení neodpovídají skutečnosti.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz