Hlavní obsah
Finance

Nenechte se klamat. Pojištění se nerovná prodloužené záruce

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Fotolia.com

Pojmy prodloužená záruka a pojištění se často zaměňují. Nehledě na to, jak obchodník takový produkt prezentuje, vždy se bude jednat buď o jedno, anebo o druhé.

U obchodníků se rozmohl trend nabízet zákazníkům různá pojištění či prodlouženou záruku na zboží. Oba pojmy jsou často zaměňovány a používány společně, což může být pro spotřebitele matoucí. Buďte obezřetní, ať zbytečně „nevyhodíte“ tisíce korun.

Článek

Ve středu 1. února 2023 upozornili reportéři pořadu Černé ovce na praktiky některých prodejců, kteří nejspíše úmyslně zaměňují pojmy prodloužená záruka a pojištění. Bez ohledu na to, jak se produkt jmenuje, vždy se bude jednat buď o jedno, anebo o druhé.

Prodloužená záruka

Prodloužená záruka na zboží, či také nadstandardní nebo smluvní záruka, se slovy občanského zákoníku (§ 2113 a následující) nazývá zárukou za jakost a od pojištění ji odlišuje především to, kdo ji poskytuje. U záruky je to prodávající, který tak garantuje, že si zboží zachová po určitou dobu své vlastnosti. Prodávajícího zavazuje i uvedení doby použitelnosti na obalu výrobku nebo v reklamě, musí se tedy řídit i tím, co uvádí výrobce. V některých případech poskytují obchodníci prodlouženou záruku ke zboží automaticky, většinou tehdy, pokud na ni zákazníky lákají. Jindy si za extra servis zaplatíte. Prodloužená záruka se pak mění v samostatný produkt, který mohou využívat jen ti zákazníci, kteří si ho ke zboží přikoupí. Vždy ale platí, že se jedná o rozšíření zákonných možností spotřebitele uplatnit u daného obchodníka reklamaci.

V rámci prodloužené záruky si může obchodník určit téměř libovolné podmínky, proto je dobré zjistit si její rozsah dříve, než za ni zaplatíte. Ne vždy se vám totiž prodloužená záruka vyplatí. Obchodník ji může poskytovat jen na určitou část zboží nebo na konkrétní typ vad. Zároveň si obvykle sám určuje, jaké nároky spotřebiteli ze smluvní záruky náleží, jestli například bude možné žádat vrácení peněz, nebo jen bezplatnou opravu. Obchodník ale nikdy nesmí zkracovat práva spotřebitele oproti zákonné úpravě. Tu ve stručnosti shrnuje na svém webu spotřebitelská organizace dTest.

Podmínky smluvní záruky bývají většinou uvedeny ve vystaveném záručním listě. Není to však pravidlem. Pokud prodávající či výrobce poskytnou zákazníkovi prodlouženou záruku a nespecifikují nikde další podmínky, pak může spotřebitel po celou dobu trvání této záruky nárokovat dodání nové věci bez vady nebo opravu věci.

Pojištění (třeba proti rozbití či krádeži)

Pojištění naproti tomu poskytují jiné subjekty než samotní prodejci. Zpravidla se pojištění uzavírá ke krytí událostí, které nelze řešit v rámci reklamace, neboť odpovědnost prodejce se vztahuje jen na vady výrobku. Pokud si sami rozbijete mobilní telefon nebo vám jej někdo ukradne, uplatňovat reklamaci bude zbytečné. Máte-li uzavřenou pojistnou smlouvu, můžete se obrátit na pojišťovnu a žádat vyplacení pojistného plnění.

Když se pojištění tváří jako prodloužená záruka

Pokud si pojistnou smlouvu sjednáváte sami, zřejmě se vám nestane, že byste si ji spletli s prodlouženou zárukou. Často ovšem nabízejí sjednání smlouvy samotní prodejci. Kupující si inzerovaný produkt v internetovém obchodě jedním kliknutím vloží do košíku nebo se nechá prodavačkou u pokladny přesvědčit o jeho výhodnosti a zaplatí příslušnou cenu. V takových případech většina lidí vůbec netuší, co si zakoupila. Nenechte se tedy zmást jen názvem a zkoumejte podmínky, za jakých lze daný produkt využít.

K zaměňování prodloužené záruky a pojištění přispívá i skutečnost, že pojišťovny již neřeší pojistnou událost vyplacením peněžité částky, ale nabízejí opravu či výměnu zboží za nový kus. Přesto se stále jedná o pojistné plnění, a nikoliv o způsob vyřízení reklamace. Někdy má pojištění dokonce stejný rozsah jako prodloužená záruka a bohužel se také stává, že je tak i nazváno. V těchto situacích si dejte dobrý pozor, aby se prodávající při uplatnění reklamace nechtěl vyhnout své odpovědnosti za vady nahlášením pojistné události.

Co zůstane z pojištění po sjednání výluk

Před uzavřením pojistné smlouvy, kterou rovněž upravuje občanský zákoník (§ 2758 a následující), věnujte pozornost definici pojistné události a nevynechejte ani ustanovení týkající se výluk z pojištění. Vyhnete se tak nepříjemnému překvapení, které by vás jinak čekalo po skončení pojistného šetření. Často bývají výluky z pojištění tak rozsáhlé, že se na první pohled lákavá nabídka začne při bližším zkoumání jevit jako prázdný produkt, za který jen zbytečně vyhodíte peníze. Při sporech s pojišťovnou pamatujte na to, že je-li výklad některého ustanovení smlouvy nejasný, nařizuje zákon přiklonit se k tomu, který je pro spotřebitele příznivější.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz