Článek
Poštu Partner zná asi každý. Je to alternativa klasických poboček České pošty, provozovaná partnerským subjektem, kde jsou zajišťovány zejména základní poštovní služby. Jejich počet v posledních letech setrvale narůstá. Na základě zkušeností z namátkových kontrol z minulých let se Český telekomunikační úřad rozhodl v roce 2022 provést systematickou kontrolu těchto provozoven a během ní se zajímal mimo jiné o plnění zákonných povinností při přijímání reklamací.
Jako problematické se během kontroly předně ukázalo uplatnění reklamace při poškození zásilky. Ve 13 případech bylo dokonce přijetí takové reklamace odmítnuto. V návaznosti na kontrolní zjištění tak byla urychleně zahájena správní řízení.
A co vše se ověřovalo a kontrolovalo
Kontroloři Českého telekomunikačního úřadu se zaměřili například na rozsah poskytovaných služeb (je-li možno podat cenné zásilky, zásilky do zahraničí a podobně), na uveřejnění informací o změnách poštovních podmínek, o otevírací době či o provozovně. Dále na dodržování poštovního tajemství, splnění požadavku na minimální otevírací dobu, na poskytování informací na žádost včetně ověření, zda obsluha umí informace vyhledat a poskytnout. A v neposlední řadě, jak již bylo zmíněno výše, na přijímání reklamací na těchto provozovnách.
Kontroly probíhaly v srpnu a září loňského roku celkem na 84 poštách Partner, tedy na reprezentativním vzorku 10 % těchto provozoven. Kontroly byly provedeny ve všech krajích a 41 okresech.
Kontroly přijímání reklamací proběhly zpočátku takzvaně inkognito, bylo proto možno seznámit se s reálnou zkušeností zákazníků.
70 % provozoven bez pochybení, jiná ale závažná
A jaké byly tedy výsledky kontrol? Na 59 kontrolovaných provozovnách nebylo zjištěno žádné pochybení na úseku poštovních služeb, což představuje 70 % z celkového počtu. Naopak u 25 provozoven (30 %) byly shledány nedostatky, v pěti případech bylo zjištěných nedostatků dokonce více.
Nejčastěji vykázaným pochybením bylo odmítnutí přijmout reklamaci (13 případů) či jiné problémy s tím spojené (nevystavení potvrzení o přijetí reklamace – dva případy), následované absencí informace o změnách poštovních podmínek (devět případů). Méně často se vyskytovaly problémy s uložením zásilek (čtyři případy) a uveřejněním informace o otevírací době provozovny (tři případy).
Dobrá rada na závěr: S reklamací nikdy neotálejte!
Když s poskytnutou poštovní službou nejste spokojeni a máte zájem uplatnit reklamaci, je vhodné nahlédnout do poštovních podmínek. Právě ty totiž upravují způsob podání reklamace včetně lhůt, které musíte dodržet. V případě poškození obsahu zásilky přitom bývají velice krátké, často v řádu několika dnů – s uplatněním reklamace se tedy nevyplatí zbytečně otálet.
Podání reklamace by vždy mělo být umožněno odesílateli, který poštovní smlouvu uzavřel, a v případě dodání zásilky s poškozeným či neúplným obsahem i jejímu adresátovi.
Pokud provozovatel reklamaci nevyhoví nebo ji nevyřídí v zákonem stanovené lhůtě (to znamená, že nedostanete žádnou odpověď), máte možnost podat do jednoho měsíce od doručení vyřízení reklamace nebo marného uplynutí lhůty pro její vyřízení u Českého telekomunikačního úřadu návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace.
Za zmínku stojí, že pokud se jedná o zásilku z e-shopu, mohou spotřebitelé problémy s dodáním zboží (ztráta zásilky, poškození obsahu zásilky) řešit přímo s prodejcem, který je ve většině případů tím, kdo zajišťuje přepravu, a odpovídá proto za stav zakoupeného výrobku až do okamžiku jeho převzetí.