Článek
Začněme u toho jednoduššího, tedy u složení telefonního čísla, jež se řídí číslovacím plánem, který vydává Český telekomunikační úřad. Standardní telefonní číslo obsahuje 12 číslic. Národní předvolbu (v případě České republiky se jedná o kód +420) a zbylých devět číslic. Další tři číslice po národní předvolbě vás informují, zda voláte do pevné nebo mobilní sítě.
V dřívějších dobách záleželo, zda voláte takzvaně místní nebo meziměstský hovor. A proto bylo území státu rozděleno do jednotlivých telefonních oblastí, které měly přiřazena svá čísla (a i své ceny). Ceny se sjednotily, ale oblasti zůstaly. Přesto jim už nemusíme věnovat mnoho pozornosti.
Volání do mobilní sítě pak poznáte podle přístupového kódu, který je 601 až 608, 702 až 705, 72, 73, 77 nebo 79.
Kód 910 vás upozorní, že voláte do sítě, která přenáší hlas po internetu, takzvané služby VoIP.
Osmička na začátku
Kód 800 znamená, že voláte na bezplatnou linku; náklady za hovor nese volaný. Většinou slouží k firemní prezentaci. Ale pozor – kódy 810 až 819, 830 až 839, 843 až 846 nejsou pro bezplatné volání, na nákladech se podílíte společně s provozovatelem této linky. Navíc se často nezapočítávají do volných minut, takže i když máte neomezený tarif, za dlouhý hovor zaplatíte ještě navíc. Zákon o ochraně spotřebitele proto zakazuje pro komunikaci se zákazníkem ohledně již uzavřených smluv užívat čísla s vyšším než běžným tarifem. Pokud například pojišťovna nebo dodavatel elektřiny či plynu používá pro své zákazníky linku, která je stojí více než běžný hovor, může dostat pokutu.
Na devítku pozor
Velmi důležité je všímat si kódů 900, 906 a 909; slouží k přístupu ke službám s vyjádřenou cenou, a proto vás dvě číslice, které následují po tomto kódu, upozorní na výši ceny volání za minutu. Jedná se zejména o různé spotřebitelské soutěže, obchodní a inzertní služby.
Příklad: z čísla 900 55 25 25 zjistíte, že minuta volání stojí 55 Kč, celková cena hovoru se tedy odvíjí od počtu provolaných minut.
Kód 908 slouží také k přístupu ke službám s vyjádřenou cenou; dvě navazující číslice vás upozorní na výši ceny za volání.
Příklad: z čísla 908 55 25 25 zjistíte, že za celý hovor zaplatíte 55 Kč.
U kódu 905 zjistíte cenu hovoru vynásobením čtvrté a páté číslice desítkou.
Příklad: za hovor na číslo 905 99 11 11 zaplatíte 990 Kč, ať budete volat vteřinu nebo hodinu.
Tyto linky se nesmějí používat pro sjednávání úvěrů a podobných věcí (ověřování bonity či platební morálky pro získání úvěru). Pokud se s takovou praktikou setkáte, ohlaste ji České národní bance, lichváři hrozí pokuta až 20 miliónů korun!
Není devítka jako devítka
Ne každé číslo začínající 9 znamená vysoké zpoplatnění. Čísly začínajícími 910 se přenáší hovory po internetu, síť s předvolbou 972 patří Českým drahám, 973 Ministerstvu obrany. Pokud máte zmeškaný hovor z čísla s předvolbou 974, sháněla vás Policie ČR nebo Ministerstvo vnitra. Ostatní neveřejné sítě mají předvolbu 95.
A v případě, že voláte na telefonní číslo, které má 12 číslic a nezačíná kódem 420, voláte do zahraničí a můžete očekávat zvýšený účet.
Soutěžní a hlasovací SMS
Zkrácená čísla, na která posíláte SMS do různých soutěží, hlasování a podobně, nejsou regulovaná Českým telekomunikačním úřadem. Jde o služby s takzvaným prémiovým obsahem. Operátoři však přijali kodex, aby i zde formát čísla jednoduše upozorňoval na výši ceny. Pokud chcete zjistit, kolik za svou zprávu zaplatíte, slouží k tomu poslední dvě nebo tři číslice podle délky čísla; u sedmimístného čísla jsou to poslední dvě číslice, u osmimístného čísla určují cenu za zprávu poslední tři číslice.
Příklad: SMS zaslaná na sedmimístné číslo 900 44 30 vás bude stát 30 Kč; za SMS zaslanou na osmimístné číslo 900 44 300 zaplatíte 3 Kč, protože cena je v tomto případě v haléřích.