Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Povinná maturita z matematiky: Spása, nebo pohroma pro české školství?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: text M. V. Stránská/foto licence PixaBay.com

Otázka povinné maturity z matematiky v posledních letech rozděluje českou společnost.

Článek

Jedni v ní vidí cestu ke zkvalitnění vzdělávání a zvýšení konkurenceschopnosti České republiky, druzí varují před negativními dopady.

Pravda je taková, že o povinné maturitě z matematiky bylo rozhodnuto již před 8 lety! 19. prosince 2016 vláda totiž schválila start matematiky jako povinné součásti maturitní zkoušky pro gymnázia a lycea od školního roku 2020/2021. To však nenastalo. Ministr Plaga přišel v roce 2020 s návrhem maturitu z matematiky zrušit a poslanci jeho návrh odsouhlasili. Důvod? Podle ministra Plagy nedošlo k takovému zkvalitnění výuky matematiky, aby se od školního roku 2020/2021 opravdu mohla stát povinnou součástí maturitní zkoušky.

Nebude trvat dlouho a začne školní rok 2024/2025 a matematika u nás stále není povinnou součástí maturity. Na stránkách Cermatu se dočteme, že všichni žáci konají povinně zkoušku z českého jazyka a literatury. V rámci druhé povinné zkoušky mohou volit mezi zkouškou z cizího jazyka, nebo matematiky a pro žádný obor vzdělání tak není zákonem stanovena povinnost maturovat z matematiky. Otázka tedy zní, zda ani po osmi letech od původního záměru udělat matematiku povinnou součástí maturity, není výuka matematiky v Česku dost kvalitní? A byla dost kvalitní kdysi? Když píšu kdysi, mám na mysli třeba dobu, kdy studovaly na gymnáziích Husákovy děti. Ty totiž měly maturitu z matematiky povinnou a nikoho tehdy ani nenapadlo, že by to také mohlo být jinak.

Jen školní výuka nestačí

Jsem jedno z těch dětí a dobře si pamatuji, jak intenzivně jsem se na maturitu z matematiky musela připravovat. Bohužel jsem na ni nikdy nebyla nadaná a co jsem si nevydřela, to jsem neuměla. Počítala jsem příklad za příkladem, doporučené sbírky a všechny příklady v nich jsem musela propočítat ne jednou, ale několikrát. Kromě školní výuky jsem měla také soukromé doučování, za které rodiče platili. Zkrátka a dobře, školní výuka ani náhodou nestačila. Studovala jsem gymnázium a světe div se, sbírky příkladů počítali všichni, i ti matematicky nadaní. Já, jako netechnický typ, musela vícekrát. Neznám ale nikoho, komu by k maturitě z matematiky stačila jen standardní školní výuka. Připravovat se na maturitu i mimo školní výuku bylo běžné. Ti nadanější vše zvládli sami a ve svém volném čase. Ti méně nadaní, podobně jako já, s pomocí soukromého doučování. Všichni ale několik měsíců před maturitou počítali jako mourovatí. A dnes?

Dnes si z nějakého nepochopitelného důvodu studenti myslí, že jim k přípravě na maturitu bude stačit jen školní výuka. Nikdy nestačila a stačit nebude. Dnes ještě méně než kdysi, protože kdysi nebyla žádná inkluze. Ve třídě tehdy nebyli žádní asistenti a specifičtí studenti vyžadující více pozornosti i času a pedagog toho většinou stihl za 45 minut více než dnes. Z vlastní zahraniční pedagogické zkušenosti navíc vím, že i v zahraničí je běžné, že školní výuka nestačí a studenti se musí na závěrečné zkoušky typu maturita připravovat intenzivně i ve svém volném čase. Protože realita je taková, že žádná výuka nebude nikdy tak dokonalá, aby sama o sobě stačila. Matematika je totiž o počtu spočítaných příkladů, to vždy říkal náš pan profesor na gymnáziu a dodnes to platí. K maturitě se jen s pomocí školní výuky zvládne připravit velmi malé procento těch absolutně nejtalentovanějších studentů.

Co má dělat škola?

Škola má v prvé řadě ukázat, vysvětlit a určit směr. Trénovat ale musí žáci ve svém volném čase i mimo školu. Většina škol v zahraničí takto funguje, a to už od základních. Učitel představí novou látku, vysvětlí ji, spolu se žáky spočítá jeden dva vzorové příklady a je konec hodiny. Ty jeden dva vzorové příklady ale rozhodně většině žáků nestačí, a proto musejí další počítat sami mimo školu. Narazí-li na příklad, se kterým si neví rady, přinesou ho další den do školy a učitel se s nimi na příklad podívá, velice často i s celou třídou a využije dotaz v rámci výuky. Tak jsem to zažila v Nizozemsku, Belgii, Anglii, na Slovensku, ale také v USA.

Viděla jsem několik dokumentů o školství a velmi mě zaujaly zejména ty, které ukazovaly, jak to chodí v Asii. Tam dokonce žáci chodí po škole ještě do speciálních klubů, což je něco jako naše doučování, a tam se dál učí až do pozdních večerních hodin. Velmi doporučuji podívat se na dokument televize BBC, který ukazuje výměnu britských studentů střední školy se studenty korejskými. Zatímco Korejci měli v Británii tzv. béne, mnoho volného času, britové korejské nároky absolutně nezvládali. A porovnání v testech? Pracovití Korejci měli o hodně lepší výsledky, ale podívejte se sami na dokument s názvem School Swap: Korea Style (jedná se o vícedílný dokumentární seriál) a udělejte si vlastní názor. Na mne to působilo tak, že jestli to takto půjde dál, brzy nás Asiati totálně převálcují, protože budou mít nejlepší vědce, inženýry, techniky, matematiky, fyziky apod.

Zdravá škola se dle mého názoru nachází někde mezi tou evropskou a asijskou. Zkrátka zlatá střední cesta. Bohužel, u nás to směřuje spíš k opačnému extrému, kdy si jak rodiče, tak žáci myslí, že jim školní výuka bude stačit k tomu, aby uspěli u maturity, u přijímaček na střední apod. Nic není větší nesmysl.

Argumenty znesvářených stran

Pojďme se podívat, jaké jsou vlastně argumenty obou stran a zkusit najít odpověď na otázku, zda je povinná maturita z matematiky spásou nebo pohromou pro české školství.

Argumenty pro povinnou maturitu z matematiky:

1. Zvýšení úrovně matematických dovedností: Zastánci argumentují, že povinná maturita povede ke zlepšení matematických schopností studentů, což je klíčové pro rozvoj logického myšlení a řešení problémů.

2. Lepší připravenost na trh práce: V době digitalizace a automatizace jsou matematické dovednosti stále důležitější pro uplatnění na trhu práce.

3. Konkurenceschopnost ČR: Vyšší úroveň matematických znalostí může přispět k lepší pozici České republiky v mezinárodním srovnání a přilákat více investic do high-tech odvětví.

4. Motivace ke zlepšení výuky: Povinná maturita by mohla vést ke zkvalitnění výuky matematiky na středních školách.

Argumenty proti povinné maturitě z matematiky:

1. Nerovné příležitosti: Kritici upozorňují, že povinná maturita z matematiky může znevýhodnit studenty z humanitně zaměřených oborů nebo sociálně slabších rodin.

2. Stres a demotivace: Pro některé studenty může být matematika zdrojem velkého stresu, což může vést k demotivaci a předčasnému ukončení studia.

3. Omezení svobody volby: Povinná maturita z matematiky omezuje možnost studentů specializovat se na obory, které je zajímají, a ve kterých vynikají.

4. Zastaralý přístup ke vzdělávání: Kritici argumentují, že povinná maturita z matematiky je krokem zpět a neodpovídá moderním trendům ve vzdělávání, které kladou důraz na individuální rozvoj a kreativitu.

Jak maturuje svět?

Při pohledu na zahraniční vidíme různé přístupy:

- Finsko: Země s jedním z nejlepších vzdělávacích systémů na světě nemá povinnou maturitu z matematiky, ale klade důraz na kvalitní výuku a individuální přístup.

- Polsko: Zavedení povinné maturity z matematiky v roce 2010 vedlo ke zlepšení výsledků v mezinárodních testech PISA, ale také k nárůstu neúspěšnosti u maturit.

- Německo: Systém se liší podle spolkových zemí, ale obecně je matematika povinnou součástí maturity. Důraz je kladen na praktické využití matematiky v každodenním životě.

- V Rusku mají uchazeči pouze dva povinné předměty: ruštinu a matematiku. Pokud chtějí pokračovat ve studiu na univerzitě nebo vysoké škole, musí absolvovat předměty, které daný univerzitní nebo vysokoškolský systém vyžaduje pro podání žádosti o přijetí.

- V Číně skládají kandidáti maturitní zkoušku ze tří povinných předmětů: Matematika, čínština, angličtina a jeden volitelný předmět.

- V Austrálii neexistuje společná národní maturitní zkouška, ale každá škola si organizuje vlastní zkoušku pro uznání maturity.

- Japonsko a Jižní Korea v současné době také nemají maturitní zkoušky.

- Spojené státy v momentálně maturitní zkoušky pro středoškoláky většinou ruší, pouze 8 států tuto zkoušku zachovává. Státy udělují studentům vysvědčení na základě záznamů prokazujících kompetence během tří let středoškolského studia.

Řeč čísel

Podle studie Národního ústavu pro vzdělávání z roku 2019:

- 60 % studentů gymnázií úspěšně složilo maturitu z matematiky

- Pouze 40 % studentů odborných škol bylo úspěšných

Tyto údaje naznačují, že zavedení povinné maturity z matematiky by mohlo vést k výraznému nárůstu neúspěšnosti u maturit, zejména na odborných školách. Je to tak špatně, že se toho musíme bát?

Řešení?

Otázka povinné maturity z matematiky nemá jednoznačnou odpověď. Ať už bude konečné rozhodnutí jakékoliv, je důležité, aby mu předcházela široká odborná i veřejná diskuse. Jen tak můžeme najít řešení, které bude ku prospěchu českého školství, a především našich studentů.

Možná je otázkou nejen povinná maturita z matematiky, ale přímo maturita jako taková. Jako učitelka rozhodně víc než maturitě fandím vystavení vysvědčení na základě záznamů prokazujících kompetence během předchozích let středoškolského studia. Každý pedagog své studenty za dobu středoškolského studia dobře zná, ví, kdo je flink a kdo poctivka, kdo při zkoušení trpí trémou, dělá chyby z nepozornosti a kdo je třeba citlivka, která se při zkoušce klidně rozpláče. Také dobře ví, jaké má který student schopnosti a talent apod. Má tedy smysl dělat maturitu, která všechny zbytečně vynervuje a skutečné znalosti stejně nikdy neověří, protože tréma vykoná své? Možná jdou dobrou cestou ty země, které maturitu momentálně ruší. Pokud je totiž studium na VŠ kvalitní, tak se tam studenti, kteří nemají příslušné znalosti, udrží nejdéle jeden semestr.

Anketa

Jste pro zavedení povinné maturity z matematiky?
Ano, ale jen na gymnáziích.
14,5 %
Ano a na všech typech škol.
42,9 %
Ne, nevidím žádný důvod, proč by se mělo povinně maturovat z matematiky.
41 %
Nevím.
1,6 %
Celkem hlasovalo 743 čtenářů.

ZDROJE:

Povinná maturita z matematiky čeká prvně gymnázia a lycea: https://msmt.gov.cz/ministerstvo/novinar/vlada-rozhodla-o-podminkach-povinne-maturity-z-matematiky

Jsme k žákům moc vstřícní, proto povinná maturita z matematiky nikdy nebude, předpovídá pedagožka: https://plus.rozhlas.cz/jsme-k-zakum-moc-vstricni-proto-povinna-maturita-z-matematiky-nikdy-nebude-8047455

Povinná maturita z matematiky nebude, schválili poslanci: https://www.vysokeskoly.cz/clanek/povinna-maturita-z-matematiky-nebude-schvalili-poslanci

CERMAT – maturitní zkouška: https://maturita.cermat.cz/menu/maturitni-zkouska

Pedagogické info, argumenty pro NE státní maturitě z matematiky: http://www.pedagogicke.info/2020/01/daniel-munich-me-argumenty-pro-ne.html

How do countries around the world take high school graduation exams? https://www.vietnam.vn/en/cac-nuoc-tren-the-gioi-thi-tot-nghiep-thpt-the-nao/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz