Hlavní obsah
Rodina a děti

Žádáte o rodičák v Jendovi? Počkáte si až několik měsíců, za co koupíte pleny je úřednicím jedno

Foto: Freepik (AI premium license)

Elektronizace žádostí měla celý proces byrokracie uspíšit. Jenže tomu tak není. O svůj příběh se s námi podělila Daniela, který si požádala o rodičovský příspěvek v aplikaci Jenda. Už čeká měsíc a nic se neděje.

Článek

Neměla jsem nárok na peněžitou pomoc v mateřství, tak mi na úřadě řekli, že si budu rovnou žádat o rodičovský příspěvek. Rodila jsem v Praze a tam si na rodný list zkrátka chvíli počkáte. Věděla jsem, že potřebuji rodné číslo, abych mohla žádost o rodičovský příspěvek podat, a tak jsem jsem pořád volala na matriku a urgovala to.

Stále dokola jsem volala na matriku

Paní mi řekla, že na to mají až 30 dní, ale nakonec se jí mě zželelo a řekla, ať si přijedu osobně, že to tím urychlím, když mi ho nepošlou poštou. Byla moc milá, tak jsem za to byla ráda.

O rodičák jsem tak žádala asi dva týdny po porodu a myslela jsem si, že bude všechno hned vyřízené. Jenže uběhl týden, dva, nic se nedělo. Volala jsem na obecnou infolinku, kterou jsem našla v Jendovi, a tam se mi v podstatě smáli (ne doslova, abych jim nekřivdila), že mají na vyřízení žádosti 30-60 dní. Byla jsem v šoku. Za co mám žít? To je pochopitelně každému jedno, bylo mi řečeno, že nemám ztrácet pozitivní přístup. To už mi vlastně přišlo jako výsměch.

Nikdo neví, kdo tu žádost schvaluje

Když jsem se zeptala, za co mám nakoupit pro své dítě, bylo mi řečeno, ať zkusím zavolat za dva týdny. Nikdo mi nebyl schopný vysvětlit, proč to tak dlouho trvá. Když jsem volala po 30 dnech, kdy měla být žádost vyřízená, najednou úřednice nevěděli, kde se moje žádost vlastně řeší. Jedna tvrdila, že na úřadě podle trvalé adresy, další tvrdila, že na úřadě podle korespondenční adresy - což měla být Praha východ. Jenže tam jim prý pomáhá Příbram, ale když jsem se dovolala do Příbrami, tak tam mi paní řekla, že můj případ neřeší.

Do Prahy se ale nedá dovolat už dva týdny a s žádostí se pořád nic neděje. Na obecné infolince mi řekli, že mám vydržet a po 60 dnech to můžu urgovat. Ale za co mám do té doby žít? To nikoho nezajímá. Prý to může trvat ještě dlouho, mají toho moc. Také prý je nějaký problém s přílohami, systém nefunguje správně, mi řekla jedna z úřednic, kam jsem se dovolala. Tohle je ten úžasný systém Jenda, který měl vše urychlit? Člověk nemá zastání, neví, kam má volat, každý ho odbývá a peníze nikde. Ještě pár týdnů a veškeré úspory mi dojdou…

Zdroj: autorka vycházela z rozhovoru s Danielou K.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz