Hlavní obsah
Seberozvoj

Jak se učit líderství?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Marek Marušinec, Abeceda lídra

Skvělé, konečně jsem se dostal na pozici, o kterou jsem usiloval. Jsem někdo. Manažer. Lídr. Vedu svůj vlastní tým a mám za něj odpovědnost. A je to zároveň veliká výzva, před níž mám respekt a také trochu strach, jestli uspěji.

Článek

Nějak takhle vypadaly mé první pocity, když jsem se po roce pracovního života, stal manažerem menšího týmu. Všichni kolem mi připadali zkušenější a lepší, přímo nedosažitelní. Co vy? Jak jste začínali vy?

Jedno je jisté. Každý lídr někdy a někde začínal.

Nikdo nebyl profíkem a skvělým lídrem od prvního dne. Ani od druhého, a troufám si říct, že ani po roce nebo několika letech.

Líderství je totiž běh na dlouhou trať.

Pokud je vaším cílem pozice v organizaci, možná máte pocit, že jste ho dosáhli povýšením. Pokud je vašim cílem být nejlepší verzí sebe jako lídra, pak máte před sebou učení na celý život.

Protože líderství se dá pouze učit!

Jako lídr nejste nikdy hotov a vaše učení nikdy nekončí. Lidí, týmů, situací je tolik a natolik různých, že nikdy nemůžete říct, že jste již viděli a zažili vše. Jako lídři se neustále učíte.

Jakým učením celé líderství začíná? Především učením se o sobě. Protože vedení je, podobně jako rodičovství, skvělým zrcadlem. Dříve nebo později vás vystaví nepříjemným situacím, budete řešit věci daleko mimo vaší komfortní zónu, setkáte se se svými stíny a budete čelit svým strachům.

Proto mým tipem pro toho, kdo začíná svou líderskou cestu, jsou dvě slova: pokora a trpělivost.

Dnes jsem mnohem zkušenější a sebevědomější lídr, než kdy jsem začínal. Zároveň si mnohem více uvědomuji, kolik toho ještě nevím a kolik se toho musím učit. Nejen od svých mentorů, nadřízených a líderských osobností, ale i od svých podřízených, dokonce svých dětí. To je moje pokora, ke které jsem časem dospěl.

Přitom mám k sobě mnohem více trpělivosti a méně na sebe tlačím a srovnávám se. Proč? Protože vím, že jsem v tom do konce života, ne na dobu v pozici manažera. Také proto, že vím, že je to životní nastavení, nejen role v organizaci.

Přijímejte nové výzvy jako příležitosti k rozvoji. Pokud s trpělivostí vytrváte, za několik let uvidíte, jak jste jako lídři a lidé narostli a kolik jste se naučili.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz