Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Zaostalé školství je lež aneb Srovnání výuky českého jazyka teď a před patnácti lety

Foto: Marek Zelinka/Leonardo.ai

Už mě unavuje slyšet tvrzení, že je české školství zkostnatělé, že se od komunismu nezměnilo a že naši žáci jsou jedni z nejhorších. Je to snůška nesmyslů.

Článek

Přestože bych po těch patnácti letech od základní školy tehdejší rozvrh už nesložil, pořád si pamatuju, jak přibližně vypadaly jednotlivé hodiny.

Srovnání

Když přirovnám hodinu ČJ, kterou učím, a hodinu ČJ, kterou jsem kdysi navštěvoval, rozdíl je jasný.

  • Literatura tehdy: Sedl jsem si do lavice, otevřel se sešit. Paní učitelka vyvolala někoho k tabuli, aby ověřila, jestli se naučil zápis. Zkoušení trvalo 5-10 minut podle případu. Následovalo čtení, kdy nás paní učitelka náhodně vyvolávala. Četli jsme asi 20 minut, tuším. Vím jistě, že čtení z čítanky zabralo velkou část hodiny. Třetí část hodiny vyplňovalo přepisování zápisu.
  • Literatura teď: S žáky se po příchodu vždy bavím o posledních hodinách, často se jich i ptám, co by chtěli příští hodinu dělat za aktivity. Zápisky si tvoříme společně. Ať už klasické, nebo myšlenková mapa, žáci i formace hledají a třídí sami. Samozřejmě jim v šesté třídě pomáhám, ale naopak osmáci už často ani korekci nepotřebují. Také nečteme v hodinách krátké ukázky bez cíle a smyslu, ale praktikujeme tzv. čtenářské dílny, uznávám, že tak trochu po svém.
  • Mluvnice tehdy: Pravopisné cvičení, práce v pracovním sešitu, přepis cvičení z učebnice.
  • Mluvnice teď: Mimo práci se sešitem a perem používáme tablety, počítače, projektor, abychom žákům poskytli co nejvíce možných úhlů pohledu a aby je procvičování bavilo. Zařazujeme projekty, skupinové práce, práci s chybou a další. Mluvnice stojí na opakování a procvičování, ale pokud je to v našich silách, snažíme se to žákům zpříjemnit. Např. místo určování větných členů v předepsané větě udělám ve třídě soutěž. Žáci mají za úkol do vzorce dosazovat slova tak, aby vznikla nejvtipnější možná varianta věty. Chci pobavit, současně pracovat s kolektivem a u toho touto aktivitou vedu žáky k hlubšímu pochopení látky, protože pro splnění musí látku nejen umět z paměti, ale i jí rozumět.

Závěr

Možná jsem zkostnatělý učitel, možná je naše výuka nedostatečná, ale cítím, že dělám maximum a žáci si z hodin mnoho odnášejí.

Anketa

Přijde vám moje hodina, podle popisu v článku špatná, nebo byste byli spokojení?
Hrozné, zastaralé
0 %
Dá se to
3,3 %
Byl bych s takovými aktivitami v češtině spokojený/á
26,7 %
Super, nadšení
70 %
Celkem hlasovalo 60 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz